Osobní automobil: vlastnit nebo pronajímat?

Mladoboleslavská Škoda nedávno uvedla novinku Bez starostí. Nejedná se o nic jiného než o operativní leasing pro soukromé osoby. Auto nevlastníte, ale pronajímáte si ho od ŠkoFinu. Platíte pevně stanovenou měsíční částku, uvážete se na dva roky, po kterých auto vrátíte a dostanete nové. Každé dva roky tak máte nové auto a nemusíte se o nic starat. Registrují ho za vás, máte pokryté povinné, havarijní, proti krádeži, máte značkový servis, obutí, přezutí, auto je po celou dobu v záruce. Auto ale není vaše a to je pro mnoho lidí kámen úrazu. I představitelé Škodovky přiznávají, že bude těžké Čechy přesvědčit, aby si auto nekupovali, ale pronajímali.

310x310skoda-bez-starosti

Já osobně jsem se setkal se dvěma druhy odmítavých názorů:

  1. Platím něco, co nikdy nebude moje – tento názor pravděpodobně vychází z mylné představy, že auto je nějaká investice do budoucna. Auto je ale naopak jedna z nejhorších investicí. Rychle ztrácí hodnotu, je to spotřební zboží. Přitom hodně lidí o něm přemýšlí jako o dlouhodobé investici typu bydlení. Jenže zatímco po splacení má byt stále významnou hodnotu, po splacení auta vám zbude akorát hromada šrotu za minimální zbytkovou cenu. Otec nedávno prodával 13 let staré auto a dostal za něj 5 % pořizovací ceny. Kvůli tomu mám auto vlastnit?
  2. Pronájem je v porovnání s vlastnictvím drahý – když auto vlastníte, máte tendenci na náklady s pojené s vlastnictvím a provozem zapomínat. Hodně lidí nebere v úvahu ani pořizovací hodnotu a řekne vám, že jezdí za 1,5 Kč na kilometr, protože tolik si to vezme na palivu. Jenže ona to není jenom pořizovací hodnota a palivo, ale také obutí, přezutí, povinné, servisní kontroly, opravy, výměna oleje,… Když jsem si to počítal, došel jsem k závěru, že pronájem je maximálně o 1000 Kč měsíčně dražší. Redaktoři z auto.idnes.cz, kteří analyzovali náklady jednoho člověka, který si schovával všechny účtenky související s provozem jeho Octavie, došli k velmi podobnému výsledku. Za těch 1000 Kč navíc ale máte každé dva roky nové auto, o nic se nestaráte a a hlavně hned na začátku v autě neutopíte několik set tisíc. Pokud ty peníze místo nákupu auta alespoň trochu rozumně investujete, tu tisícovku měsíčně vám to v pohodě vrátí.

To samozřejmě platí v případě, že máte nějakou rozumnou dobu obnovy auta a řádně se o něho staráte. Pokud obnovujete auto jednou za 20 let, lepíte jen ty nejnutnější závady, pojištění znáte jen to povinné, pneumatiky sjíždíte až na nulový detén a máte štěstí, že to nikde nerozstřelíte nebo nemáte závaznější závadu, můžete se dostat na jiná čísla. Ale srovnávejme srovnatelné.

Osobně nemám s „nevlastnictvím“ vozu problém a až budu v budoucnu řešit pořízení nového auta, pronájem pro mě bude plnohodnotná alternativa. Na rozvoj této oblasti se těším. Citroen plánuje rozjet vlastní model pronájmu, který se bude odvíjet od toho, jak moc s autem jezdíte. To bude zase výhodnější pro sváteční řidiče.

A úplně nejvíc se těším na revoluci spojenou s automobily, které už nebudou potřebovat řidiče. Pak už se bude mnoho důvodů mít auto v držení vůbec. Místo, aby 90 % doby stála na parkovišti, budete je sdílet s ostatními a budou tak mnohem efektivněji využívaná. V Google Maps si jenom vyhledáte, kam chcete jet, jako způsob dopravy vyberete automatické auto a Google už se postará o to, aby vás v co nejkratší době našel automobil místního provozovatele. Vyřeší se tím i jeden z největších dnešních problémů měst – přecpané ulice auty. Možná to narazí na ještě větší psychologický blok lidí než nyní pronájem, ale je to budoucnost, ne parkoviště plná aut v osobním vlastnictví, která 90 % času nic nedělají a jen ztrácejí hodnotu 🙂

15 komentářů: „Osobní automobil: vlastnit nebo pronajímat?“

  1. plastique avatar

    Mně se to taky líbí, já auto nechci vlastnit, stojí mi na ulici. Osm let stará Fabia, najeto necelých 40 000. 🙁 Je nám malá, musíme koupit větší auto – ale proč? Aby stálo na ulici a čekalo, až jednou měsíčně pojedem k našim 200 km a pětkrát někde po městě? Vážně uvažuju, že si ho budeme jen půjčovat, vyjde to asi levněji… Ale jsme v situaci, kdy ho nikdo nepotřebujeme k práci, takže je to z pohledu jiných možná frajeřina.

  2. Jan Hutař avatar
    Jan Hutař

    Pak je tady taky carsharing http://autonapul.org/

    1. sesivany avatar

      Ano, to je první krok k té budoucnosti. Pro lidi, kteří to auto nepotřebují denně, je to skvělá volba. Bohužel zatím to je alternativa pouze pro lidi z velkého města jako Praha nebo Brno.

  3. Jozef Chocholacek (@jchochol) avatar

    Ve Švýcarsku car sharing funguje výborně, viz třeba https://www.mobility.ch/en/private-customers/ (myslím, že největší car sharing služba tady) – minimálně teda tady kolem Basileje mají nějaký ten vůz prakticky v každé vesnici. V kombinaci s téměř dokonalou veřejnou dopravou (a relativně vysokou silniční daní, kterou platí všichni, tj. nejen podnikatelé) je to skutečně silný argument proti vlastnění auta.

    Už jsem dokonce i uvažoval, že prodám Scénica a budeme si auto půjčovat právě u Mobility, ale nakonec rozhodlo to, že když to auto mám, a v sobotu ráno mi napadne, že bychom mohli s děckama vyrazit někam na výlet, tak prostě sedneme do auta a jedeme – s Mobility si musím větší auto rezervovat předem, protože většinu vozového parku tvoří menší auta.

    1. Jaroslav Reznik avatar

      Ja se prave rozmyslim, jestli tohle a nebo ajo.cz. MHD je v Brne vic nez super, ale je tam prave ten problem s tim jak pises, kde auto dava nejvetsi smysl. Rozhodnu se, ze nekam chci jet a jedu. Ajo ma nejblizsi misto na Sumavske a to uz proste zabiji vic jak pul hodiny na jeho vyzvednuti, pokud zrovna bude k dispozici. Jinak ceny maji super. Kazdopadne tech 1500 za vyzkouseni neni tolik, takze tim zacnu.

      Doted jsem nejak bez auta zil a nepotreboval jsem ho – nebo to aspon tvrdim, jak ke vsemu staci MHD a bus a pak clovek zjisti, ze vlastne keca, protoze porad shanime nekoho, kdo nam neco vetsiho nekam hodi a je mi to blbe. Ale zrovna tady jeste to ajo.cz vychazi nejlip. Vychazi uz hur, pokud se clovek na tyden sbali na dovcu.

  4. Jaroslav Reznik avatar

    Jinak Skodovka se chlubi, ze jsou prvni na trhu – ale neni to pravda. Kia ma Kia Select, BMW to pro fyzicke osoby uz ma nejakou dobu (i pro Mini), delaji to i nekteri dealeri…

    1. eischmann avatar

      Kia Select je něco jiného. To je normální splátkový prodej s tím, že ti nabízí, že po splacení 2/3 vozu to od tebe koupí zpátky. Musíš zaplatit 20-30 % akontaci a auto je v tvém vlastnictví. Dává ti to určitou flexibilitu, ale rozhodně to není jako Bez starostí, kde si auto opravdu půjčuješ, platíš pevnou měsíční sazbu a zbytek neřešíš.

  5. Jaroslav Reznik avatar

    Je tam sice ta akontace (coz u jinych OL byva), ale mas tam pak tu flexibilitu, jestli si to auto nechas nebo vratis. U Skody to bohuzel musis rozhodnout dopredu pri podpisu smlouvy a pokud uz to clovek vi predem, tak to nedava zadny smysl.

    1. eischmann avatar

      U Škody si to auto můžeš po dvou letech taky odkoupit.

      1. Jaroslav Reznik avatar

        Ale musis se rozhodnout uz pri PODPISU smlouvy. Je to zcela nepochopitelne, ale je to tak :). Ztracis pulku te flexibility – tak si ho vezmu, treba za dva roky vymenim za vetsi nebo me bude stacit a necham si ho.

        Z FAQ:
        „Můžu si auto odkoupit po skončení pronájmu?

        Ano, sdělte tento požadavek obchodníkovi při sjednávání smlouvy. Rozhodnutí je potřeba učinit vždy hned na začátku.“

        Na Facebooku psali, ze jeste si to muze vzit na triko dealer. Ale je otazka, jestli se jim bude chtit ten risk brat.

  6. Vaclav avatar
    Vaclav

    Pro firmu je podle mě jednoznačné operák lepší. Když se kouknete co vlastně firma s operativním leasingem může dělat. 1. daňově uznatelný náklad, 2. krátkodobé financování, tedy vhodné pro projekty 3 a nemusíte se o „nic“ starat. Akorát pozor na některý nabídky… protože klasicky pár vychytrálků udává ceny bez pojištění a to pak naběhne, proto je lepší to rovnou dělat u nějakého solidního poskytovatele. To v podstatě platí pro snad všechno.

  7. VM avatar

    Zdravím,
    co se týče osobního využití mám zkušenost s carsharingovým systémem zipcar.com, který funguje v USA (a po celém světě) a pro skupinu lidí s určitým nájezdem km je to podle mě ideální řešení. Nevýhody to samozřejmě má, ale pokud člověk řeší čistě finanční stránku věci je to podle mě budoucnost. Ve městě, kde jsme bydleli byla stání prakticky na každém rohu – vyhrazené parkování pro 2 a 3 auta.

  8. Leo avatar
    Leo

    Ahoj, já jsem rozhodně zastáncem koupení. nedávno jsem si kupoval dodávku http://www.autopujcovna-pujcovna-dodavek.cz/vozovy-park-detail.php?id=6. Docela mi pomohlo si model předem vyzkoušet a půjčil jsem si ho z půjčovny na dva měsíce. Byl jsem si výběrem jistý, tak proč si auto nekoupit a jen ho pronajmout?

  9. Petr avatar
    Petr

    Vše má svoje pro a proti dle mě. Jinak velmi hodnotný článek, trochu mi to nasadilo brouka do hlavy. Přemýšlím již delší čas o pořízení auta na operativní leasing a jelikož jsem měl do teď Octavii I, rád bych v trendu pokračoval. Koukám po novém Rapidu, celkem pěkná cena a měsíční „pronájem“ formou operativního leasingu není zas taková šlupa. K věci, dohledal jsem pouze tuhle nabídku, co splňuje moje požadavky http://www.sixtleasing.cz/ – zdá se vám cena 5490/ měsíčně za rapida dost? Když vím, že novou Fabii Škodovka kmenovejm pronajímá za 3000,- Kč měsíčně, tak se mi to zdá celkem dost.. uvidím no, ale nic jiného než škodovku bych asi chtěl. Máte nějaké další tipy na výhodnější operativní leasing? Poprosím kdyžtak i o konkrétní společnost.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *