Tento týden se objevil na blogu jednoho bývalého programátora Microsoftu článek o tom, jak to tam vlastně funguje. Autor článku se jmenuje Moishe Lettvin a v Redmontu strávil celkově 7 let (1994-1998, 2002-2006). V období 2002-2006 byl členem Vista teamu, který, jak už z názvu vyplývá pracoval na vývoji nového operačního systému, který byl mimochodem dnes uvolněn do distribuce. Konkrétně jeho prací byla implementace rozhraní pro vypínání systému. Vývoj mu trval rok a byl to nejvíce frustrující rok v jeho kariéře, protože za normálních okolností by, jak sám říká, vývoj, implementace a testování zabralo týden. Na vině je složitá a přebujelá organizace vývoje v Microsoftu. Jen do jeho relativně jednoduché práce bylo zapojeno 43 lidí a jen samotný jeho tým měl 8. Doba, za kterou byla nějaká funkce integrována, rostla exponenciálně s tím, jak nízko v rozvětveném systému byla. Jeho funkce, respektive to bylo jen menu, byla 4 úrovně pod rootem.
Takovýto pohled zevnitř vysvětluje hodně věcí. Vždy mě udivovalo, jak může Microsoft s takovými zástupy programátorů (a jistě kvalitních) vytvářet takovéto produkty. Např. vývoj Windows Vista trval 5 let a zatím mi přijde, že nejzásadnější změnou jsou malované okna a podstatně vyšší nároky na hardware. Původní projekt Longhorn byl opravdu hodně ambiciózní s hodně převratnými vlastnostmi. Nakonec se od těchto vlastností ustoupilo nebo byly odloženy na neurčito a zbyl z toho systém, který objevuje Ameriku ve funkcích, které již jiné systémy dávno mají.
Dovolím si jeden úryvek z článku na závěr:
Měli jsme Mac, na který jsme se dívali jako na vzor čistého UI.
K tomu myslím není ani třeba moc co dodávat. Firma, jejíž zaměstnanci musí mít produkty konkurence, aby viděli, jak to má vypadat, asi nebude patřit mezi ty inovativní 😀
Napsat komentář