Marketing na Facebooku funguje

Neustále se setkávám s názory, že Facebook a všechny ostatní sociální sítě jsou jen velké hype, které nemá žádný reálný podklad a časem vyšumí. V tomto blogpostu bych se s vámi rád podělil o mé dosavadní zkušenosti s marketingem a propagací na Facebooku. Již deset let provozuji informační portál o mém rodném městě na adrese luhacovice.com a pět let pivní soutěž v témže městě.

S portálem o Luhačovicích jsme začali v době, kdy Internet vypadal úplně jinak, a prošli jsme si několika trendy v internetovém marketingu. Nejdříve vše spočívalo v zařazení do katalogů nejrůznějších vyhledávačů a Internet používala jen malá část populace. Potom přišly fulltextové vyhledávače a zaklínadlem se stalo slovo SEO. Také počet uživatelů Internetu strmě rostl. Dnes tu máme sociální sítě a Internet pokrývá prakticky celou populaci. Protože jsme i s kolegou uživatelé Facebooku (on s tím začal dokonce mnohem dřív), rozhodli jsme se, že zkusíme naše projekty propagovat i na něm.

Jako první na řadu přišel KruglCup, tradiční soutěž typu pivního marathonu, kterou jsme převzali před pěti lety. Nejdříve jsme vytvořili stránky, na které jsme umísťovali fotky z minulých ročníků, výsledky, oznámení atd. Byl to rozhodně krok vpřed oproti stavu před tím, kdy se informace o akci šířily de facto jen z úst do úst. Nicméně komunikace s návštěvníky stránek byla mrtvá a mnoho odezvy jsme nedostali. Poté jsme přesunuli marketing na Facebook a po dvou ročnících, které jsme takto propagovali, a hlavně po tom posledním, u kterého marketing probíhal především na FB, musím říct, že se to rozhodně vyplatilo. Zaznamenali jsme historicky nejvyšší účast, už to není akce místního významu, ale jezdí k nám lidi z Prahy, Olomouce, měli jsme zahraniční účast (Francie, USA, Polsko,…). Komunikace s lidmi je na Facebooku mnohem živější, dostáváme mnohem více odezvy, na základě které víme, že se k lidem dostává více informací a rychleji.

Po této zkušenosti jsme začali s marketingem na FB také u našeho portálu luhacovice.com. Založili jsme na FB stránku a začali na ní umísťovat odkazy na články a fotografie z našeho portálu. Jednalo se víceméně jen o pokročilejší RSS čtečku, ale efekt to mělo. K lidem se ty informace o článcích dostaly a čtenost vzrostla. RSS čtečku používá z pohledu běžné populace minimum lidí a nikomu se nechce stránky pořád kontrolovat ručně, ale Facebook má skoro každý a články se objevují ve výpisu novinek našich "fanoušků". Tak jsme začali využívat FB ještě intenzivněji. Pomocí krátkých zpráv jsme informovali o povodních, odezva byla neuvěřitelná. Teď o víkendu jsme nabízeli průběžné výsledky komunálních voleb taktéž v podobě krátkých zpráv s odkazem na detailní informace a grafy na našich stránkách. Výsledkem byl nárůst návštěvnosti o 500 % oproti běžným dnům.

Facebook jsme se stránkami provázali i pomocí komentářů. Nyní můžete komentovat buď odkaz na FB nebo samotný článek na portále a vše se objeví v jedněch komentářích. Možná to působí jako až příliš velká orientace na FB, ale ono to opravdu funguje. Dnes už FB v našich statistikách plnohodnotně konkuruje v počtu příchozích lidí Seznamu a Googlu, kteří byly doteď hegemony. Míra opuštění je menší než u jiných zdrojů a počet stránek, které si návštěvník prohlédne, je vyšší. Jak se ukazuje, FB upevňuje věrnost současných čtenářů, protože ti mají mezi návštěvníky z FB podíl 80 %. Ti se lépe dozvídají, co je na portále nového, a zvyšuje se tak jejich čtenářská aktivita.

3 komentáře: „Marketing na Facebooku funguje“

  1. lzap avatar
    lzap

    Marketing na FB sice funguje, ale to se nevylučuje s tvrzením, že FB je z pohledu uživatelů v podstatě "k ničemu". Jsou to dva různé světy: marketing na jedné straně, uživatelé na straně druhé.FB je a) marketingový nástroj, b) místo kde lidé zabíjí čas.

  2. Sesivany avatar
    Sesivany

    No, neřekl bych, že je z pohledu uživatele k ničemu. Jako pokročilá čtečka různých informací to je skvělé. Fotky už taky uploaduju jen na Facebook, protože už se mi nechce to uploadovat do normálního fotoalba a potom každému psát, že mám fotky tam a tam.

  3. anonymous avatar
    anonymous

    volani.webnode.cz writes:Chápu smysl facebooku a nemyslím si že je to na nic ani že to je bublina kterás splaskne.Ale z různých důvodů (především uzavřenost a centralizace dat) facebook používat nechci.Píšu na velké množství diskuzních for, píšu často komentáře, upravuji různé wiki, používám RSS, ATOM a podast. U internetu trávním hodně času, ale používat facebook prostě nechci a nebudu.Možná nějakou decentralizovanou alternativu, která poběží na svobodném softwaru až budě nějaká použitelná.. Do té doby tu je email, který má přeci každý kdo si založil facebook.Je škoda že je málo (pokud vůbec nějaký) použitelných SIP a XMPP klientů a lidé neřeší svobodu, možnosti a budoucí vývoj ale pouze snadnost používání (Blbuvzdornost a intuitivnost), funkce (ty už méně) a hodně dají na reklamu.Takže doufám že i lidé kteří používají primárně facebook budou psát primárně články na otevřený web a ty pak importovat přes RSS do facebooku. Protože facebook nějaký jednoduchý export dat ven neumožní (na rozdíl od twitteru, který umožňuje odebírat obsah přes RSS).Jinak co citelně facebooku chybí je podpora pro VoIP, ale tuším že nějaké "námluvy" se skypem (taky "uzavřené" zlo) probíhají delší dobu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *