Dnešní den by se dal bez nadsázky označit za revoluci na českých železnicích. Poprvé vyjel RegioJet, dceřinná společnost Student Agency. Pamatujete ještě dobu před deseti lety, kdy vozovému parku českých autobusových dopravců vévodily obstaróžní Karosy a když se na dálkovém spoji objevil starý Neoplan, tak to byl svátek. Nějaké služby navíc? Zapomeňte, nasedat a jedeme! Potom přišla Student Agency a celý trh změnila. Najednou bylo možné v ČR provozovat i moderní autobusy. Člověk si mohl koupit lístek přes Internet, dostal noviny, nápoj atd. A to nejen u Student Agency, ale velmi rychle i u ostatních dopravců. Najednou to šlo. Během několika let se autobusová doprava proměnila z něčeho, za co jsme se museli stydět, na evropský nadstandard.
Vlevo realita před nástupem SA, vpravo dnešní stav.
V podobné situaci, v jaké se před lety nacházela autobusová doprava, se nyní nachází vlaková doprava. Monopolní ČD už nás roky krmí řečmi o tom, jak všechno bude lepší, ale nesmíme na to spěchat. 20 let staré německé vagony jsou nám předkládány jako modernizace dálkové dopravy a 40 let staré, renovované RegioNovy jako budoucnost regionální dopravy. Škoda, že v nich není slyšet ani slova… Socanští hejtmani to ještě podpoří tím, že dají ČD monopol v regionální dopravě na dalších 10 let. Argumentují tím, že ČD potřebují klid a jistotu pro svůj zdárný rozvoj. Ano, klídek, teplíčko a mírný pokrok v mezích zákona. To už tu máme 20 let a vlaková doprava je i nadále ostudou republiky.
Realita dneška u ČD – ČT24
Já RegioJetu a Jančurovi nesmírně fandím, aby jim ten klídek a teplíčko překazili, a ČD poznaly, co je denním chlebem firem v jiných oblastech podnikání – tvrdou konkurenci. Věřím tomu, že RegioJet změní během několika let vlakovou dopravu k nepoznání stejně jako Student Agency změnilo dopravu autobusovou. Není totiž lepší motivace a stimulace, než je konkurence. A ukazuje se to už nyní, kdy RegioJet sotva vyjel. Najednou je možné, aby cestující dostávali noviny, nápoje, lepší výběr jídla v jídelním voze, i když nám doteď tvrdili, že dělají pro cestující vše, co je v jejich silách. Samozřejmě to platí jenom o trase Praha – Ostrava. Jinde nemají lidi na tyto věci nárok, protože tam mají ČD pořád klídek a teplíčko.
Bude jednou tady toto standard na českých železnicích? – Olomoucký deník
V zemích, kde panuje opravdový podnikatelský duch, by byl Radim Jančura vynášen do nebe a dáván za vzor. Vytvořil totiž z nuly úspěšnou firmu, která navíc zkvalitnila život milionům lidí. U nás se to ale neobejde bez české závisti a nevraživosti. Nemalá skupina lidí Jančurovi vyloženě nepřeje a někteří měli radost z každé překážky, která se do cesty RegioJetu postavila. Ukazuje se, že Češi opravdovou konkurenci nechtějí. Můžeme to vidět v mnoha jiných oblastech – banky, mobilní operátoři, stavebnictví,… Rozdají se karty a jede se, každý je +- pořád na svém. Hlavně mezi sebe nepustit někoho, kdo by nám to mohl pokazit. Na dravou konkurenci je tedy pohlíženo jako na něco nechtěného. Nevím, jestli jsme nikdy nebyli podnikavým národem nebo tu podnikavost v nás zabilo 40 let reálného socialismu. 🙁
Napsat komentář