Jančura dokazuje, že konkurence funguje

Dnešní den by se dal bez nadsázky označit za revoluci na českých železnicích. Poprvé vyjel RegioJet, dceřinná společnost Student Agency. Pamatujete ještě dobu před deseti lety, kdy vozovému parku českých autobusových dopravců vévodily obstaróžní Karosy a když se na dálkovém spoji objevil starý Neoplan, tak to byl svátek. Nějaké služby navíc? Zapomeňte, nasedat a jedeme! Potom přišla Student Agency a celý trh změnila. Najednou bylo možné v ČR provozovat i moderní autobusy. Člověk si mohl koupit lístek přes Internet, dostal noviny, nápoj atd. A to nejen u Student Agency, ale velmi rychle i u ostatních dopravců. Najednou to šlo. Během několika let se autobusová doprava proměnila z něčeho, za co jsme se museli stydět, na evropský nadstandard.


Vlevo realita před nástupem SA, vpravo dnešní stav.

V podobné situaci, v jaké se před lety nacházela autobusová doprava, se nyní nachází vlaková doprava. Monopolní ČD už nás roky krmí řečmi o tom, jak všechno bude lepší, ale nesmíme na to spěchat. 20 let staré německé vagony jsou nám předkládány jako modernizace dálkové dopravy a 40 let staré, renovované RegioNovy jako budoucnost regionální dopravy. Škoda, že v nich není slyšet ani slova… Socanští hejtmani to ještě podpoří tím, že dají ČD monopol v regionální dopravě na dalších 10 let. Argumentují tím, že ČD potřebují klid a jistotu pro svůj zdárný rozvoj. Ano, klídek, teplíčko a mírný pokrok v mezích zákona. To už tu máme 20 let a vlaková doprava je i nadále ostudou republiky.


Realita dneška u ČD – ČT24

Já RegioJetu a Jančurovi nesmírně fandím, aby jim ten klídek a teplíčko překazili, a ČD poznaly, co je denním chlebem firem v jiných oblastech podnikání – tvrdou konkurenci. Věřím tomu, že RegioJet změní během několika let vlakovou dopravu k nepoznání stejně jako Student Agency změnilo dopravu autobusovou. Není totiž lepší motivace a stimulace, než je konkurence. A ukazuje se to už nyní, kdy RegioJet sotva vyjel. Najednou je možné, aby cestující dostávali noviny, nápoje, lepší výběr jídla v jídelním voze, i když nám doteď tvrdili, že dělají pro cestující vše, co je v jejich silách. Samozřejmě to platí jenom o trase Praha – Ostrava. Jinde nemají lidi na tyto věci nárok, protože tam mají ČD pořád klídek a teplíčko.


Bude jednou tady toto standard na českých železnicích? – Olomoucký deník

V zemích, kde panuje opravdový podnikatelský duch, by byl Radim Jančura vynášen do nebe a dáván za vzor. Vytvořil totiž z nuly úspěšnou firmu, která navíc zkvalitnila život milionům lidí. U nás se to ale neobejde bez české závisti a nevraživosti. Nemalá skupina lidí Jančurovi vyloženě nepřeje a někteří měli radost z každé překážky, která se do cesty RegioJetu postavila. Ukazuje se, že Češi opravdovou konkurenci nechtějí. Můžeme to vidět v mnoha jiných oblastech – banky, mobilní operátoři, stavebnictví,… Rozdají se karty a jede se, každý je +- pořád na svém. Hlavně mezi sebe nepustit někoho, kdo by nám to mohl pokazit. Na dravou konkurenci je tedy pohlíženo jako na něco nechtěného. Nevím, jestli jsme nikdy nebyli podnikavým národem nebo tu podnikavost v nás zabilo 40 let reálného socialismu. 🙁

12 komentářů: „Jančura dokazuje, že konkurence funguje“

  1. anonymous avatar
    anonymous

    Trevi writes:Napisu vic, az busu strizlivy :))) problemem je slovo konkurence, ktere tu desitky let bylo nezname 90% obyvatel 😉

  2. anonymous avatar
    anonymous

    Trevi writes:CD predstavuji vlakusky (v prvni tride), zacinaji rozdavat kolu (nad 200km a jen na pokladne), vypovidaji smlouvu JLV – vubec to ale nesouvisi s konkurenci, jak rikaji 🙂 Snizeni nabidkove ceny pro DB na trasu Praha-Hamburg o 50% taky nesouvisi s tim, ze nabidku dal i RegioJet :)))

  3. lzap avatar
    lzap

    Moc "žlutým" fandím, jen mi přijde trošku neférové to srovnávání. Například na fotce ty autobusy. Oni ti žlutí pokud vím nemají žádnou zákonnou povinnost zajišťovat transport i na linkách, kde se to nevyplácí. Jdou jen po tom nejlepším – libové masíčko, paradoxně mohou celou situaci zhoršit, nikoli vylepšit. Radovat se tedy můžeme ve velkých městech, jinde je tomu naopak.Jakkoli můžeme psát, že ČD je shnilá a neflexibilní organizace, stále má na ramenou určitá břemena. Svět není černobílý. Takže – přejme těm novým úspěch, jen nebuďme při tom srovnávání jedonostranní.

  4. Sesivany avatar
    Sesivany

    Lukáši, teď jsi napsal jeden z argumentů, při kterém vždycky rostu. Jak nevyplácí? Jaká zákonná povinnost? Na linkách, na kterých se to nevyplácí nemá nikdo zákonnou povinnost. Na těch linkách jezdí dopravci vybraní krajem nebo státem a aby se jim to vyplatilo, dostávají tučné dotace. Je to normální smluvní vztah. Tvrdit, že žlutí si vybírají jen ziskové trasy a ten zbytek musí jezdit někdo jiný a dotovat je, je buď neznalost věcí nebo demagogie.Regionální trasy jsou naopak velmi výnosné a v momentě, kdy je dopravce státem vybraný, nemá prakticky žádnou konkurenci, protože jiný dopravce mu nemá šanci bez dotací konkurovat. Navíc si může i de facto stanovovat cenu, protože stát mu hradí rozdíl mezi příjmy a náklady+přiměřeným ziskem. Jaká je ale výše těch nákladů, to už záleží na dopravci, proto může fungovat dlouhodobě neefektivně a nemá to na něj žádný dopad. Zaplatíme to totiž my všichni.Mimochodem RegioJet se jako první ucházel o ty "ztrátové" regionální tratě. Nabízel nižší cenu za vyšší kvalitu, než předvádějí teď ČD. Jenomže kraje místo aby vypsaly normální výběrové řízení, přiklepli všechno ČD a navrh jim daly 10 letou jistotu, aby se mohly v klidu "rozvíjet". Na Slovensku RegioJet na regionálních tratích jezdí, protože jejich politici měli tu odvahu dát šanci konkurenci. Jako odměnu za to mají to, že nejezdí v renovovaných, ale 40 let starých RegioNovách, ale v opravdu nových vlacích a mají ve vlaku Internet atd.

  5. lzap avatar
    lzap

    Demagogie je trošku silné slovo, to co tu předvádí (a bude předvádět) RegioJet je prachsprostý cherry-picking. Firma která která potřebuje nastartovat se NEuchází (a nikdy nebude) o něco ztrátového. To je prostě nesmysl.Nikdo jiný než ČD se do takových tenderů nehlásí (pominu-li tu mediální kampaň RegioJetu), protože vlastníkem ČD je stát a ať se na to díváš z jakého úhlu chceš, ČD prostě provozovat tratě musí. Napsal jsem to jako "zákonnou povinnost" a opravdu nevím, jestli nějaký takový papír existuje, nicméně to je naprosto jedno! ČD se budou chovat tak, jak si to bude přát jejich jediný akcionář. To je stát. A stát musí zajistit vlaky na ztrátových tratích. Tečka.Že se do akvária hodí jedna soukromá rybka nic neznamená. Stát měl hlavně ČD zprivatizovat, a to už dávno. Problém je ale to, co jsem zde nastínil – kdo by pak provozoval ty ztrátové linky. Myslíš si opravdu, že by to RegioJet dělal, když ne ČD? Chyba lávky!Já bych prostě byl jen střízlivý ohledně celé věci. Tohle není žádný žlutý "spasitel". Tahle firma bude chtít vydělávat stejně, jako ostatní. Konkurence je zdravá, ano, ale nečřúrával bych z toho. Jinak já osobně jedu tento týden do Prahy s ČD. Nejedná se o bojkot, ale zatím prostě nemají ty správné spoje.

  6. Sesivany avatar
    Sesivany

    Ale ty pořád nechápeš, že ty trasy pro dopravce nejsou ztrátové a RegioJet se o ně ucházel, takže žádný cherry-picking nedělá. Na Slovensku normálně jezdí regionální trasy, protože mu to prostě umožnily. Regionální trasy jsou naopak mnohem pohodlnější než nedotované trasy, protože dopravce má jisté podmínky na několik let dopředu. Na trase Praha-Ostrava žádnou jistotu RegioJet nemá, naopak nikdy neví, co se může stát. ČD jsou dost velké na to, aby nasadily dumpingovou cenu, příští rok tam má jezdit LeoExpres…Tvrdit, že nikdo jiný se do takových tenderů nehlasí, je demagogie, nezlob se na mě. Nehlásil se do toho jenom RegioJet, ale i jiné firmy. Zajímavé je, že v autobusové dopravě mají na těch regionálních tratích některé firmy postavený byznys (Veolia, Connect,…) a rozhodně se nepovažují za chudáčky, kteří musí zajistit ztrátové spoje.Jinak nevím, proč dáváš do kontradikce slova spasitel a vydělávat. Jen ať RegioJet tvrdě vydělává, já jim to přeju! Mě jenom zajímá, jaký jako zákazník dostanu poměr kvalita/cena. Jsem přesvědčený, že konkurence v podobě RegioJetu zařídí, že ten poměr poroste a je mi úplně jedno, jestli pojedu s ČD nebo s někým jiným.P.S. Zákonnou povinnost zajistit dopravní obslužnost mají kraje/stát. Ne dopravci, ti jsou jen dodavateli služby, kteří můžou kdykoliv smlouvu vypověděť.

  7. anonymous avatar
    anonymous

    marx writes:Doplním pár informácií, keď som to už našiel:Regio-jet samozrejme robí cherry-picking (a príde mi to normálne), napr. preto som s nimi do Prahy šiel tuším raz, keďže lístok nemám šancu kupovať tri dni dopredu. Na SK budú jazdiť regionálku na trati Bratislava-Komárna, ale dostanú za ňu viac peňazí ako štátne železnice a zvýšili sa im vlakkilometre. Pretože zostávajú rovnaké peniaze, tak sa tie kilometre ubrali inde. Student Agency na SK nevyhrala žiadnu súťaž a urobila to isté, ako spravili kraje s ČD – akurát to logicky nekritizuje 🙂 Naviac trať práve zavreli, aby stihli spraviť rekonštrukciu. O ktorej sa hovorilo tak 20-30 rokov, ale zrazu to ide. Reálne však tá trať má potenciál niečo odvoziť, má však klasický problém kde sú stanice až ďaleko za dedinou, takže ľudia jazdia busom aj napriek zápcham.RegioJet za posledné tri dni (16? jázd) zvládol spraviť 5 mimoriadnych udalostí. Čo je dokonca viac ako ČD, pridal by som smajlíka akurát sem sa to fakt nehodí, ale naštastie pri nich stoja anjeli strážni. Najväčším prúserom bol prejazd na červenú, keď EC brzdilo záchranou brzdou. Takže dvaja rušnovodiči na pár mesiacov prišli o papiere a 9 loko má v prevádzke tri. Jednu odpálili včera, keďže zabudli zložiť zberač. Takže to s nimi je zatiaľ výrazne menej slávne ako by chceli

  8. anonymous avatar
    anonymous

    bibri writes:> Nikdo jiný než ČD se do takových tenderů nehlásí (pominu-li tu mediální kampaň RegioJetu), protože vlastníkem ČD je stát a ať se na to díváš z jakého úhlu chceš, ČD prostě provozovat tratě musí. Luke, doporučuji pročíst si např. toto:http://cs.wikipedia.org/wiki/Konkurence_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%ADch_dopravc%C5%AF_v_%C4%8Cesku#Dotovan.C3.A1_osobn.C3.AD_dopravaMáš tam hezky popsáno, jak se do takových tendrů "nikdo" nehlásí a jak to nakonec dopadá. Dočti až do konce, prosím, a pochopíš, proč ty linky nejsou ani náhodou "ztrátové" pro dopravce. Další a zajímavější informace najdeš například na http://www.zelpage.cz, ale to už chce trochu víc času na hledání a čtení.Až se uvidíme u piva, řeknu ti nějaké interní info :).

  9. anonymous avatar
    anonymous

    Trevi writes:Takze, zadny zakon, ktery narizuje CD provozovat dopravu urcite neexistuje, proc by taky mel, kdyz je to bezna obchodni spolecnost, ktera je "pouze" vlastnena statem a dodava sluzby tak, jak si nekdo objedna. Kraj si neobjedna dopravu pro trate ve svem regionu? MDCR si neobjedna rychliky? Tak vlaky stoji, shnijou a jdou do hajzlu, zadny zakon si vagony nezaprahne a nepojede. Pokud si vykony nikdo neobjedna, tak proste nejedou za predpokladu, ze si je CD nevezmou na sve vlastni podnikatelske riziko (jako to je v pripade pendolin, nebo EC/IC na Ostravu) …. dalsi picovina na entou "Oni ti žlutí pokud vím nemají žádnou zákonnou povinnost zajišťovat transport i na linkách, kde se to nevyplácí. Jdou jen po tom nejlepším – libové masíčko, paradoxně mohou celou situaci zhoršit, nikoli vylepšit." Snad i bez komentare, jenom strucne, zaloz si nejakou firmu a bez se na urad zeptat, kde a za kolik muzes podnikat, at ti to daji prikazem, ale hlavne tam, kde vydelas nejmin, pokud mozno, aby ti ztratu mohli doplatit.Do prdele od ceho je byznys, co je to vlastne podnikani? Nepatris (LZ) nahodou mezi ČD-šotouše, kteri nevidi pres prah budovy na nabrezi ludvika svobody? Jako podnikatel, zamestnavajici skoro 2 tisice lidi, platici radne dane, proc bych mel jit do byznysu, kde budu v minusu? TO jsem nejaky dement? Ano, ohanejme se vznesenym pojmem "cherry-picking", a co jako, je to pravda, at to nazyvame jak chceme, tak je to opet byznys – podnikatel ma dokonce ze zakona povinnost vytvaret zisk! Resp. se to od nej ze zakona ocekava, viz zakladni definice. Uz vidim, jak si nekdo zalozi taxi firmu na vesnici, ktere ma v blizkosti vetsi mesto s nedostatkem taxi, ale borec si rekne a co, preci tam nepujdu vyzobavat tresinky, ale zustanu radsi doma a budu cekat cele dny na zakaznika. Respekt Jancurovi, je mlady, moderni, ma drive, jde za prilezitosti, byt ovsem za cenu vcelku velkeho rizika! Muze mi nekdo vysvetlit, v cem je to porad spatne, co kde jak vyzobava?Cituju: "Nikdo jiný než ČD se do takových tenderů nehlásí" – zajimave, ze hejtmanstvi CSSD radsi nevyhlasily vyberove rizeni na 10 lete smlouvy na provoz vlakove dopravy, kam by se dalsi dopravci mohli prihlasit. Muzes mi rict, jak se muze nekdo do VR hlasit, kdyz se ani tyto nevyhlasi a vykony se daji naprimo?? A za jakou cenu?? Nemecke drahy hledaji partnera pro vykony Praha-Hamburg, prihlasi se CD s cenou, pote prijde RJ s nejakou cenou a CD najednou srazi cenu na 50%. Predpokladam, ze na nedotovanem vykonu asi za ztratu jezdit nebudou, ze? Ale furt maji buffer, ze muzu dat novou nabidku za 50% …. hmm … to neni vyzobavani? To je kurva zobani, ne?Zbytek prispevku Lukase radsi ani nectu, nebo bych si asi pripadal jako v diskuznim foru na tn.cz … A to nejsem jakkoliv proti CD, to spis naopak a v poslednich letech jsem si je oblibil, protoze ten pokrok tam fakt jde videt, jak pred nastupem konkurence (pozvolny), tak po nastupu (to samozrejme ale s nastupem RJ nesouvisi, vse bylo dopredu planovano). A to se vlakem vcelku najezdim, nejemom u nas …

  10. anonymous avatar
    anonymous

    Trevi writes:bibri: ty zajimave informace nejsou ani moc na zelpage, ale spis na kacku (k-report.net), akorat musi mit clovek nejakou rozlisovaci schopnost a umet odlisit pojmy a dojmy …

  11. anonymous avatar
    anonymous

    Martin S. writes:Mě by zajímala jiná věc. Z čeho se berou peníze na údržbu tratí? To jde ze zvláštního rozpočtu, nebo to má na starosti ČD?A druhá související otázka, přispívá konkurence, třeba ten RegioJet na údržbu tratí? Nebo to maji pronajaté a platí za nájem ČD nebo komu?Někde jsem slyšel, že ČD bude muset zrušit jiné nevýdělečné spoje, aby kompenzovali ztrátu kvůli zlevnění jízdného na trasách kde je konkurence. Tak nevim.

  12. Sesivany avatar
    Sesivany

    1. O tratě se stará Správa železniční dopravní služby.2. RegioJet, ČD, ČD Cargo i všichni ostatní dopravci platí SŽDS za používání tratí stejně podle stanového ceníku.3. Nevýdělečné trasy jsou dotované státem a kraji, které si ČD zaplatily, aby tam provozovaly spoje. Těžko budou ČD vypovídat smlouvu.4. Už se to tu psalo několikrát, ale zopakuju to ještě jednou: Ty tratě nejsou pro ČD prodělečné nebo nevýdělečné. Naopak jsou pro ČD ekonomicky přínosnější než nedotované trasy. Nebýt těchto tras, na kterých má ČD garantovaný zisk, tak ČD nemůže dotovat snižování cen na trasách, kde má konkurenci.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *