Dřív jsem byl v komunitě uživatelů hodně aktivní – překládal jsem návody, psal zprávičky na operacesky.net, účastnil se různých akcí včetně otevírání pobočky Opera Software v Praze atd. Byla to vlastně má první komunitní činnost ještě před tím, než jsem začal s Linuxem. V posledních letech jsem byl pouhým uživatelem Opery, ale příliš se o dění kolem ní nezajímal. Nyní jsem ale v práci narazil na problém, který mi téměř znemožnil Operu používat. Už jsem vážně zvažoval přechod na Firefox a teprve až teď jsem si uvědomil, jak je pro mě Opera nepostradatelná. Přechod na Firefox byl totiž mnohem těžší, než jsem si myslel. Z části to je přirozeným lidským odporem ke změnám. Operu používám už asi 10 let, když je člověk zvyklý, že něco funguje tak dlouhou dobu určitým způsobem, těžko se mu zvyká na něco jiné. Z části to je ale také tím, že některé funkce jsou v Opeře prostě nejlíp zpracované. A to neberu v úvahu, že v základní verzi bez rozšíření je Opera jednoznačně nejnadupadnější prohlížeč a přitom je stále relativně nenáročná.
Nicméně po této zkušenosti jsem se ve chvilce volna podíval na to, jak se Opeře jako firmě daří. Přece jen malá norská firma vs. giganti jako Microsoft, Google, Apple,… je trošku nerovný boj. Proto jsem nahlédl do poslední čtvrtletní zprávy pro investory, jak si vůbec Opera Software vede. A tady je pár poznatků:
- Opera meziročně zvýšila čtvtletní tržby o 32 % na 52 milionů USD. Ziskovost tržeb se pohybuje kolem 8 %.
- Říká se, že Opera dělá desktopovou verzi pouze kvůli PR, udržení pozornosti veřejnosti a testování. Nicméně desktopová verze je stále největším zdrojem příjmů. V posledním čtvrtletí firmě přinesla 15,2 milionů dolarů, což je přes 30 % všech příjmů. Drtivá většina těchto příjmů jde od Googlu. Jak ale společnost přiznává, je to stagnující segment. Počet uživatelů desktopové verze se už zhruba rok pohybuje na úrovni 55 milionů uživatelů.
- Nejsilnější postavení má desktopová verze tradičně v zemích bývalého SSSR (Bělorusko 38 %, Rusko 19 %, Ukrajina 27 %, Kazachstán 22 %, Ázerbajdžán 37 % podle StatCounteru).
- To základna mobilní verzí (Opera Mini/Mobile) roste rychle. Už přesáhla 200 milionů a za rok narostla o 47 %. Největší nárůst zaznamenala na Androidu, kde uživatelská základna za rok narostla z 4,7 milionu na 24,3 milionů, tedy o více než 400 %.
- V mobilní oblasti Opera vydělává na vyhledávání (především Google, ale lokálně také Yandex, Booking.com, nebo třeba Seznam), OEM verzích (v poslední době spíše klesající příjem) a poslední době také na mobilní reklamě a marketingu. Opera koupila několik společností, vytvářející systémy pro mobilní reklamu, a momentálně to je nejrychleji rostoucí příjem – přes 400 % za rok.
- Opera spustila také vlastní app store, v kterém nabízí zhruba 30 tisíc aplikací pro platformy Android, iPhone, Windows Mobile, Java, Symbian a Blackberry.
S Opera Software to tedy nevypadá tak špatně a myslím, že norský trpaslík bude ještě dlouho nabízet zajímavou alternativu k produktům softwarových obrů.
Napsat komentář