Ten, kdo spravuje nějakou stránku na Facebooku, si určitě všiml, že zprávy, poslané jménem dané stránky, se nyní dostanou k mnohem menšímu okruhu lidí. Co se stalo?
Podle různých informací se jednu z dalších snah, jak Facebook monetarizovat. Pod rouškou ochrany uživatelů, kterým se na jejich „news feedu“ dostává čím dál více zpráv, byl výrazně omezený počet zpráv ze stránek, které jste „lajkovali“. Spravuju oficiální stránku Fedora Projectu, kde přes 40 tisíc příznivců. Dřív si naše zprávy přečetlo tak 30-50 % z nich. Nyní je toto číslo většinou pod 5 %. Naše zprávy se tak nedostanou téměř k nikomu. Zcela se také zastavil příliv nových příznivců. Když jsme stránku převzali od jednoho fanouška a udělali z ní oficiální, během roku jsme získali 15 tisíc nových lidí, kteří nás sledují. Od té doby, co se zprávy ze stránek výrazně filtrují (tedy 2-3 měsíce), jsme získali možná 200 nových. Úplně se to zastavilo.
Z pohledu lidí, kteří se snaží na Facebook propagovat nějaký projekt nebo akci, nebo prostě jen udržovat kontakt s příznivci, je tato změna prakticky likvidační. Je to ale dobře i pro samotné uživatele? Podle mého názoru není. Pokud se k nějaké stránce přihlásím, tak kvůli tomu, abych mohl sledovat její zprávy. Facebook se tak dal používat jako taková inteligentnější RSS čtečka. To už nyní neplatí. Facebook k vám všechny zprávy nepustí. A to nejen ze stránek, které sledujete, ale ani od vašich přátel. Vytváří vám tak informační bubliny.
Existuje nějaké řešení pro správce stránek? Ale samozřejmě. Vaše zpráva se může opět dostat k původnímu počtu uživatelů, ale i k více. Stačí zaplatit. Facebook vám tu možnost podsouvá na každém kroku. Dostat zprávu ke stejnému počtu uživatelů jako dříve by nás stálo cca 500 Kč za zprávu. Nicméně jsme neziskový projekt a za ty peníze nám to prostě nestojí. Navíc sociální sítě, které jsou mezi naší cílovou skupinou populárnější – Twitter a Google+, žádná taková omezení nemají. Proto momentálně řeším otázku, jestli má vůbec smysl se dál Facebookem zabývat a nezaměřit se na ostatní sítě.
Současná situace je nešťastná jak pro běžné uživatele (nedostanou se k nim zprávy od přátel a ze stránek, které chtějí sledovat, a naopak jsou jim podsouvány reklamní zprávy), tak pro správce stránek (jejich informace se nedostanou k lidem, kteří je sledují). Vítězem je Facebook, kterému rostou příjmy. Otázka je, jak dlouho, protože monetarizace na úkor všech uživatelů, není nikdy jistý a dlouhodobý příjem.
Napsat komentář