Amazon: The everything store

Konečně jsem dočetl knížku The Everything Store: Jeff Bezos and the Age of Amazon a to trochu příhodně na Kindlu. Musím říct, že mě ve výsledku zaujala víc než kniha Steve Jobs, která byla především životopisem Steve Jobse, zatímco tato kniha se věnovala primárně Amazonu, jeho struktuře, obchodních praktikách, manažerském stylu apod.

Musím, že Amazon jako společnost mě vždycky fascinoval více než kterýkoliv jiný úspěšný gigant posledních dvou dekád. Je to firma, která naučila lidi nakupovat na Internetu, což zcela změnilo odvětví malo i velkoobchodu. Poté naučila lidi číst knihy na čtečkách, což byla další velká změna. A nakonec jako první zjistila, že výpočetní výkon se dá prodávat jako elektřina a začala s největším posunem v oblasti IT infrastruktury od rozšíření Internetu – cloudem.

Nicméně nic není tak růžové. Prakticky po celou dobu existence Amazonu jej provázely dost drsné praktiky vyjednávání s obchodními partnery a drtvé podmínky pro zaměstnance. Pro Jeffa Bezose a celý Amazon je naprosto prioritní zákazník. Tomu, aby se mu dodala co nejlepší služba za co nejnižší cenu, se obětuje všechno včetně dobrých vztahů s obchodními partnery. Jak síla Amazonu rostla, tak se zlepšovaly i vyjednávací podmínky s dodavateli a způsoby nátlaku, které Amazon používal, byly to nejdrsnější, co známe z praktik velkých obchodních řetězců (odstranění z vyhledávání či dosazování do výsledků hledání produktů konkurence,…).

Nicméně na tom zákazník opravdu vydělal. Nebýt tvrdosti Amazonu, tak dnes možná nemáme elektronické knihy, které jsou výrazně levnější než papírové. Některým lidem se zdá, že 60 % ceny papírové je pořád hodně, ale tito lidi netuší, že obvykle >80 % nákladů na vytvoření knihy jsou náklady na vytvoření obsahu, který je u obou verzí stejný. Nakladatelé nejprve trvaly na minimálně stejné ceně, ale Amazon tvrdě nastavil maximální cenu verze pro Kindle na maximálně 9,99 dolaru. Tento boj nakonec prohrál. Dnes se většina elektronických knih prodává zprostředkovatelsky, tedy, že cenu nestanovuje prodeje, ale nakladatel a prodejce jen získá fixní provizi z ceny. Nicméně díky původnímu tlaku Amazonu na ceny zůstaly ceny e-knih relativně nízko i nyní.

Když Amazon loni přišel s předplatným 10 dolarů měsíčně, za který můžete stáhnout neomezené množství knih z nabídky o téměř jednom milionu, člověku to přišlo jako pěkné zlepšení. Ale až po přečtení knihy o Amazonu si plně uvědomuju, že za něčím takovým stojí roky tvrdého vyjednávání s nakladateli, kteří nový trh nechápali a e-knihy brali jako něco, co bude kanibalizovat prodeje tradičních knih,  a drželi se urputně tradiční cenotvorby.

Amazon je také dalším příkladem, že není důležité přijít s něčím za každou cenu první, ale odhadnout čas, kdy jsou potřebné technologie na takové úrovni, že umožňují vyrobit produkt, který osloví masy. Dokázal to Apple s iPhonem a iPadem a dokázal to i Amazon s Kindlem. Tablety existovaly již před iPadem, ale byly to nepraktické krabice, protože to tehdejší technologie neumožňovaly udělat lépe. Stejně tak hodně let před Kindlem vznikl Rocketbook, který byl velký, těžký a vydržel na baterii jen 20 hodin. Skončil, protože tehdejší technologie neumožňovaly udělat něco, co by přesvědčilo lidi zahodit papírové knížky a přejít na e-knihy. Amazon si několik let počkal a potom vyrobil (dříve než všichni ostatní) produkt, který už masy oslovil.

Kniha se samozřejmě věnuje i Jeffovi Bezosovi. Ten byl odmalička vysoce inteligentní, pracovité a podnikavé dítě. Hodně lidí má představu, že lidi jako on zbohatli kvůli tomu, že měli dobrý nápad a byli ve správný čas na správném místě. Nicméně téměř ve všech takových případech bylo potřeba také totální sebeobětování, na které by většina lidí neměla žaludek. Jeff (stejně jako všichni původní zaměstnanci) prvních několik let pracoval 16-20 hodin denně, neznal nic jiného než práci. Vysoce nadstandardní nasazení vyžadoval i po ostatních a když k tomu přidáte, že v Amazonu byly nastavená dost drsně soutěživá kultura, Jeff a další lidi z top managementu byli dost zvnětliví a dokázali při hodnocení dohnat podřízené téměř k pláči a že platy byly spíše podprůměrné, nebylo divu, že lidi po pár letech odcházeli z Amazonu zcela vyhořelí. To byla stinná stránka této firmy.

Kniha rozhodně stojí za přečtení. Ostatně pro Kindle stojí jen oněch zmiňovaných 9,99 😉

Jeden komentář: „Amazon: The everything store“

  1. Lukáš Kotek avatar

    Jobsovi, jeho manažerskému stylu apod. se věnuje kniha „Jak myslí Steve Jobs“ od Leandera Kahneye. Před lety kdy jsem to četl, mi to vůbec nepřišlo špatné 😉

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *