Dal jsem se na kolečkové lyže

Tuto zimu jsem si velmi oblíbil běžky. Najel jsem skoro 300 km a strávil na nich hodně víkendů. Zimy jsou ale u nás docela krátké (i když se nás pokouší počasí v posledních týdnech přesvědčit o opaku), takže sněhu si člověk může užívat jenom menší část roku. Proto jsem se rozhodl, že prozkoumám, jak by se dalo na lyžích běhat i bez sněhu.

pictogram-cross-country-skiing-1493313_640

O kolečkových běžkách jsem trochu povědomí měl. Věděl jsem, že na nich trénují běžkaři a triatlonisté během letní přípravy. Neměl jsem ale moc tušení, jak se ovládají, jak je ježdění na nich podobné klasickým běžkám. Nejvíc mi vrtalo hlavou, jak se na nich brzdí, protože techniky z klasických lyží jako třeba plužení asi na kolečkách moc aplikovatelné nejsou.

Skvělá příležitost odpovědět si na tyto otázky se naskytla 8. dubna, kdy Sun Sport pořádal v Brně testovací den kolečkových lyží. Na místě bylo k dispozici přes 20 modelů lyží, které si člověk mohl dle chuti na přilehlé cyklostezce zkoušet.

Stejně jako běžky na sníh i ty kolečkové se dělí na klasiku a skate a dostupné jsou dokonce kombinované. Jako první jsme vyzkoušeli lyže na klasiku. Kolečka jsou na průměr menší a mají spíše podobu válečků, které jsou vhodnější pro přímý pohyb dopředu. Aby se na nich mohl člověk odrážet, umožňují pohyb jen dopředu, což simuluje funkci stoupacích vosků. Díky širším kolečkům mají lepší stabilitu a jsou asi vhodnější pro méně zdatné lyžaře.

Nás ale moc nenadchly. Připomínají klasický běh na lyžích bez stopy. Nemůžete se pořádně rozběhnout, protože vám při běhu lyže neustále ujíždí do různých směrů. Ta stopa, která by držela směr pohybu lyže, tam prostě chybí. Asi se to dá pilovat, ale nám to přišlo celkově takové nepřirozené. Údajně i závody, které se u nás jedou, jsou víceméně jen o jízdě soupaž, která na kolečkových lyžích jde dobře, ale je to zrovna styl, který mě vůbec neoslovuje.

17861801_10154462782743027_3801719044607633029_n
Klasika, která nenadchla

Poté jsme vyzkoušeli lyže na skate. Ty jsou kratší (oba druhy jsou výrazně kratší než běžky na sníh) a mají kolečka podobná těm z inline bruslí. Pohyb nám přišel mnohem přirozenější a opravdu podobný bruslení na sněhu. Pohyb je relativně podobný bruslím s tím rozdílem, že má člověk k dispozici hůlky (ty se používají i u bruslí, ale není to časté) a není fixovaná pata. Kvůli tomu jsou kolečkové lyže asi o cosi náročnější na stabilitu než kolečkové brusle.

17796802_10154462782623027_5272211765994270563_n
Skate bavil mnohem více

Měli jsme možnost vyzkoušet také brusle do terénu. Ty mají nafukovací kolečka různých rozměrů (čím větší, tím do více nepohodlného terénu). Jejich nevýhodou je, že jsou výrazně „línější“, nejedou tak dobře. Můžete s nimi ale naopak jezdit i po nekvalitním asfaltu nebo dokonce nezpevněné cestě.

A jak je to s tím bržděním? Na kolečkových lyžích se opravdu nedá nijak přirozeně brzdit. Slyšel jsem názory, že by se to dalo jako na bruslích tak, že by člověk otočil jednu lyži o 90 stupňů. Jenže to nejde ze dvou důvodů: 1. lyže je výrazně delší než brusle, 2. nemáte pevnou patu, takže úhel lyže byste při jízdě neudrželi.

Proto jsou potřeba nějaké brzdy. Já jsem viděl celkově tři druhy:

  • Brzda byla připevněná na vázaní. Při záklonu nohy člověk mohl tlačit na zadní kolečko a brzdit. Toto řešení se používá u lyží do terénu s velkými kolečky.
  • Brzda byla přimontovaná na lyži u zadního kolečka. Šrubovacím mechanismem může člověk přitlačit malý kovový váleček ke gumovému zadnímu kolečku a tak zpomalit jízdu. Vždy ale musíte zastavit a před kopcem přitáhnout a pod kopcem zase povolit.
  • Brzda zabudovaná přímo v lyži. Funguje asi na stejném principu jako předchozí, ale je přímo součástí lyže a člověk ji může ovládat na dálku. Sun Sport na testovacím dnu představil lyži, u které lze brzdy ovládat přes bluetooth tlačítky v hůlkách. Funguje to pěkně, ale cena lyží je několikanásobná oproti průměru.

Sun Sport provozuje taky půjčovnu, kde si můžete půjčit lyže asi za 200 Kč na den. Lyže na bruslení se mi ale na testovacím dni zalíbily natolik, že jsem si řekl, že bych na nich mohl trávit hodně času, a tak jsem se rozhodl, že si je přímo koupím. Kolečkové lyže se pohybují zhruba ve stejných relacích jako ty na sníh. Začínají na cenovce cca 2500 Kč. Mně se na testovacím dni nakonec nejvíc líbily německé SRB Skate SR05, které stojí zhruba dvakrát tolik a jsou tak někde v průměru.

Vázání se používá prakticky stejné jako na sníh (převážně NNN). Stejně tak hůlky se příliš neliší, jen nemají kroužky proti propadnutí do sněhu a hroty jsou z tvrdšího materiálu. Vzhledem k tomu, že jsem se chystal si koupit hůlky na skate na sněhu, vzal jsem kombinované od Swixu, kde člověk může vyměnit hroty a našroubovat kroužky a udělat z nich variantu na sníh. Boty se neliší nijak. Můžete použít klidně zimní. Jak na klasiku, tak na skate. Vzhledem k tomu, že na skate momentálně žádné nemám, rozhodl jsem se, že si koupím letní variantu od Alpiny. Ta se od zimní liší tím, že je prodyšnější.

Na lyžích jsem zatím najezdil asi 60 km. První a poslední karambol jsem zažil hned na prvním kilometru. Kdy se mi na nekvalitním asfaltu zasekla lyže a jak byla zpožděná, zapíchl jsem hůlku před ni a už jsem letěl 🙂 Zatím se mi stává, že se první kilometr stále cítím nejistě a musím se do toho dostávat. Jak si zvyknu, tak už to jde mnohem lépe a můžu do toho šlapat. Brzdy jsem si nakonec nepořizoval. Na mírné kopečky nejsou potřeba. Jestli někdy půjdu do větších, tak je asi budu muset scházet, protože ze sjezdů mám dost respekt. Není jak brzdit a na rozdíl od sněhu vás v případě pádu čeká přistání do tvrdého.

Sun Sport se snaží rozvíjet komunitu kolem kolečkového lyžování na portálu koleckovelyze.cz. Tam můžete najít třeba kalendář akcí, tipy na tratě nebo testování nových modelů lyží. Pokud jste vášniví běžkaři, rozhodně doporučuji kolečkové lyže vyzkoušet. Když nic jiného, tak je to skvělá příprava na zimní běžky. Někdy se totiž stane, že než se do toho člověk dostane, je po zimě 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *