Facebook je užitečný

Počet uživatelů Facebooku roste rakerovým tempem a stává se internetovým tématem číslo jedna. Jak ale roste jeho popularita, ozývají se čím dál výrazněji hlasy, které se vůči němu vymezují. A já v tom poznávám něco, co už jsem tu viděl několikrát.

Scénář je vždy stejný. Objeví se služba, která nabízí něco nového. Nejdříve je malá a pozitivně přijímaná odbornou veřejností, zajímají se o ni jen tzv. early adopters. Pak však tato služba získá na popularitě, začne ji využívat každý Franta, a to začne některé lidi dráždit. Nebudou přece schvalovat a používat něco, co používá každý puberťák. Moc dobře tento přístup znám, protože jsem se v něm několikrát našel. Pamatuji se, když začínalo IM (tenkrát bylo průkopníkem ICQ). Argumentoval jsem tím, že nic takového nepotřebuju, že je to jen nástroj na vykecávání a ztráta času. Když budu s někým chtít diskutovat, tak si založíme místnost na tenkrát oblíbeném chatu. Nebyl jsem zdaleka sám. Dnes se tomu můžu jen smát. IM využívám každý den a stejně tak každý kolem mně.

K Facebooku jsem byl ze začátku také velmi skeptický. Dlouho jsem odolávám všem těm pozvánkám a když už jsem si učet založil, nechal jsem ho rok ležet ladem. Dost času však trávím v zahraničí a mám hodně kamarádů rozesetých po celém světě. Přes všechny mé předsudky jsem musel uznat, že Facebook je nejlepší způsob, jak zůstat v kontaktu, a začal jej využívat.

Mnoho odpůrců tvrdí, že Facebook nepotřebují. Ano, to je pravda. Taky můžu prohlásit, že jej nepotřebuju. Když to vezmu do důsledku, tak nepotřebuji ani počítač, pořád si naštěstí dokáži přestavit život bez něj. Je to ale důvod jej nepoužívat? Já jsem naopak zjistil, že plno věcí mi Facebook výrazně zjednodušil. Je to již zhruba pět let, co jsme převzali tradiční pivní akci KruglCup v mém rodném městě. Už druhým rokem provádíme marketing převážně na Facebooku. Máme skupinu, do které jsou přihlášeni lidé, kteří se o akci zajímají. Včas je informujeme o detailech chystaného ročníku, o výsledcích, prodávali jsme tam třička k desátému ročníku. Máme i webové stránky, ale Facebook se nám osvědčil mnohem lépe.

Minulý semestr jsem strávil na výměnném pobytu v Kanadě. Ve skupině výměnných studentů jsme prakticky vše organizovali na Facebooku. Když jsem organizoval exkurzi do místního pivovaru, tak jsem jen napsal zprávu, naklikal adresáty a odeslal. Dále to fungovalo jako diskuse. Každý mohl odpovědět, kdy se mu to hodí, vyřešili se detaily. Ano, něco podobného bych zvládl i pomocí poštovní konference, ale proč, když na Facebooku je to otázka pár kliknutí?

Tak bych mohl pokračovat dále. Facebook mi ulehčil mnoho činností. Mám sice webové album, ale většinou fotky stejně uploaduju hlavně na FB, protože tam nemusím krkolomně řešit, kdo je uvidí a kdo ne. Automaticky je uvidí jen mí známí a i mezi nimi mohu udělat rozdíly. Odpurci FB často argumentují ztrátou soukromí, ale je to právě Facebook, který má docela propracované nástroje, jak si soukromí chránit. Hádejte, kde je jednodušší vybrat, kdo uvidí vaše osobní data, jestli na FB nebo na obyčejných stránkách, nebo kdo uvidí vaše fotky, jestli na FB nebo na běžném webovém albu.

Často také slyším argumenty, které poukazují na kauzy jako podvodné skupiny typu Stalker nebo Mladí lidé podporují Paroubka. Já k tomu říkám jen to, že Facebook je nástroj a je na každém z nás, jak ho používáme. Kolikrát jste dostali FWD e-maily s hoaxy? Znamená to, že je e-mail špatná služba? Nemyslím si to. Podle mého názoru není Facebook jen zbytečná služba a nafouknutá bublina. Je to nejvýraznější představitel sociálního webu a tudíž současný fenomén, stejně jako to v minulosti byl fulltext, IM nebo blogy. Také bych chtěl upozornit na to, že Facebook není definovaná služba jak z pohledu obsahu, tak z pohledu funkcí. Jedná se o platformu, která nabízí základní funkcionalitu, další funkce a obsah jsou čistě na uživatelích a záleží jen na nich, jak je využívají. Uznávám, že Facebook je plný tlachání a blbostí, ale kouzlo je v tom, že vás nikdo nenutí je číst nebo používat. Je velmi jednoduché používat Facebook tak, jak chcete vy.

Chápu argumenty lidí, kteří říkají, že Facebook prostě nepotřebují. To ale neznamená, že je špatný. Obešel bych se i bez počítače, stejně jako před 100 lety se lidi obešli bez aut. Jak říká Sheldon: Jediné, co potřebujeme, je dýchat, abychom dostali dostatek kyslíku do buněk. Vše ostatní je dobrovolné.

4 komentáře: „Facebook je užitečný“

  1. lzap avatar
    lzap

    Snad všichni ho mají. Je to jak řidičák na internet. Taky tam mám účet — na Facebooku. Je to jeden veliký marketingový nástroj — továrna na peníze. Zaměření? Všichni kdo mají nějaké ty penízky na útratu. A rozhodně né jen mladí.Dnes a denně potkávám na ulici, ve vlaku či v tramvaji lidi s Facebookem v ruce. Pán v drahém obleku nastoupil dnes do výtahu, v ruce Blackberry a datlil. Pomyslel jsem si, jaképak to asi má vytížení, když ani na oběd mu nedají pokoj. Kouknu a ejhle — Facebook.O co jim jde a proč tam vlastně šmejdí nevím. Sdružování na internetu mi přijde dobré jen v případě, že je za nějakým účelem. Zkrátka má určité téma. Například linuxáři nebo modeláři mají svoje "weby". Ať už je to formou diskuzního fóra nebo realtime chatu s fotkami. Bezduché plácání s přáteli jsme přece vždycky dělali v hospodě u piva, tak proč k tomu používat Facebook?Síla Facebooku je v popularitě. Nějakým způsobem se jej podařilo autorům rozšířit. To nebylo nic náhodného — snažili (a snaží) se o to všemi silami.Facebook je vlastně k ničemu i ke všemu. Lidé na něm se budou dělit na dvě skupiny — ti co tam denně šmejdí, a ti co tam sice mají účet, ale jen aby mohli občas otevřít nějakou tu fotku od těch "šmejdilů".

  2. Sesivany avatar
    Sesivany

    Lukáši,proč k bezduchému tlachání používat FB? Protože s kamarádem, který bydlí v Austrálii si na pivo nezajdu, přesto mě jednou za čas zajímá, jak se má.Nevím, proč zrovna Facebook považuješ za marketingový nástroj a továrnu na peníze. Ano, plno firem vytváří FB aplikace na podporu svých produktů, ale jedinou povinnou reklamou je tam kontextová reklama, kterou už je prošpikovaný celý web. FB v tomto není nic speciálního.Síla FB je v popularitě, jedná se totiž o klasický síťový efekt – hodnota sítě roste s počtem členů. Autorům FB se jej nepodařilo NĚJAK rozšířit. Sociální weby tu byly už před tím (MySpace), rozdíl mezi nimi a FB je v tom, že FB je platforma, která uživatelům dovoluje vytvářet nejen obsah, ale i funkcionality. To bylo tajemství počátečního úspěchu FB, teď se se jenom veze na síťovém efektu, tzn. proč bych si zakládal MySpace, když jsou všichni na FB?

  3. Trevi avatar
    Trevi

    Jeste bych taky zminil Skype, kdyz uz pises o IM. To je taky urcity fenomen.Osobne u nas ve firme je Skype komunikacni nastroj cislo jedna, nedokazu si predstavit, ze by se bezna denni agenda resila jinak nez pres Skype, nebo pres jiny IM. Vyborne funkcionality – kvalitni konferencni hovory i pro relativne velkou skupinu lidi (se zachovanim vyborne kvality hovoru), sdileni obrazovky atd. A nemuzu opomenout cenu – zdarma. Plus nizke ceny pri volani na telefony. Osobne nechapu firmy, ktere jeste dnes investuji penize do telefonnich ustredem, telefonnich dratu a zarizeni a pote plati premrstene poplatky Telefonice ci jinym spolecnostem. Monia pracuje ve firme, kde se plati desetitisice zlotych mesicne za telefony – ale aby si nainstalovala na kompu ubohy Flash Player plugin, musi to udelat IT clovek, ktery jeste musi mit schvaleni z USA. O Skype uz se ani nebavim. Dokazal bych si predstavit uplne jine vyuziti techto penez v prostredi firmy.Pokrok je pokrok, ovsem ne vzdy to jde tak hladce.

  4. lzap avatar
    lzap

    FB je veliky marketingovy nastroj. Neni to o zadnych kontextovych reklamach, ale o guerilla marketingu, ktery v poslednich letech neuveritelne sili.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *