Opera stagnovala, ale už zase roste

Od té doby, co začaly alternativní prohlížeče útočit na dominantní Internet Explorer, začal boj, kterému se často přezdívá válka prohlížečů. Zatímco Firefox je v této válce úspěšný a ukusuje z podílu Exploreru po procentech, Opera už zdaleka tak úspěšná není a z podílu se jí podařilo za několik let ukousnout jen pár procent, celosvětovém měřítku je na tom ještě hůře.
Jaká je momentálně situace Opery v České republice? Od začátku tzv. války prohlížečů sice dlouhodobě ukusuje podíly v řádech desetin procent, ale žádný velký boom se nekoná. Nepomohlo ani uvolnění prohlížeče jako freeware. Vyšší zájem o Operu byl po vydání deváte verze, ale ten podle všeho opadl a vše se vrátilo do starých kolejí, dokonce se jednou zdálo, že se Opera propadá. Jaká je skutečnost? Pro zjištění podílu Opery jsem se rozhodl použít data z globálních statistik Toplistu a to z několika důvodů: 1.Toplist jako jediný průběžně uvolňuje statistiky podílů jednotlivých prohlížečů a to dosti podrobně, 2.Toplist je největší auditor návštěvnosti u nás, sleduje návštěvnost desítkám tisíc webů, 3. přijde mi, že dobře odráží trendy mezi prohlížeči a systémy. Toplist poskytuje týdenní statistiky za poslední rok. Pro menší analýzu jsem se rozhodl vybrat data pro Operu celkově (zahrnul jsem Operu 9,8 a 7, verze nižší mají naprosto nepatrný podíl) a pro Operu 9.
Přesně před rokem začínala Opera na zhruba 4,5% a Opera 9 na 3,3%. Opera 8 v té době měla ještě přes 1% a Opera 7 necelé dvě desetiny procenta. Jak můžete vidět na grafu, následujícího půlroku Opera stagnovala a na začátku roku 2007 se její podíl dokonce lehce propadal. Podíl nejnovější verze Opery sice stále lehce rost, ale je zjevné, že to bylo na úrok starších verzí. Jediným vybočením z trendu je přelom roku, respektive první týden v lednu, kdy Opera vyskočila o půl procentního bodu nahorů. Těžko říct, čím to bylo způsobeno. Žádná nová verze, která by přilákala občasné uživatele nevyšla. Snad jen, že byly svátky a o svátcích surfují spíše pokročilejší uživatelé, mezi kterými má Opera vysoký podíl.
Změna trendu zcela očividně započala v druhé polovině měsíce dubna, což se docela přesně kryje s vydáním verze 9.2. Od té doby roste Opera konstatně a zřetelně a za necelý půlrok získala téměř jeden procentní bod, tedy přes 20% nových uživatelů. Dalo by se namítat, že bylo přece léto a v létě mají alternativní produkty žně (lidé jezdí na dovolené a v práci, kde je většinou IE, tak často nesurfují). Jenže tento trend započal měsíc před prázdninami a pokračuje i teď, měsíc po prázdninách. Dnes dosahuje Opera podle Toplistu podíl 5,3%, což není mnoho, ale ani málo, je tu však trend, který je rozhodně pozitivní.
Také je zajímavé, proč zlom přišel zrovna s verzí 9.2. Kromě nové funkce – Dial Speed – nepřináší nic zásadně nového. Na druhou stranu Dial Speed patří mezi opravdu povedené věci, na který jsem si přes počáteční nedůvěru navykl i já. A možná je to ta pravá funkce, které dokáže oslovit masy.

Reklamy
Opera stagnovala, ale už zase roste

4 thoughts on “Opera stagnovala, ale už zase roste

  1. anonymous napsal:

    chozee writes:Jen bych chtel vytknout, ze nekdo nevi jak spravne ma vypadat graf. 🙂 Kde je spodni osa? Co znamena ktera barva? Proste z toho grafu se neda nic poradne vycist… Doporucoval bych trochu opravit. 😉 Ale jinak dik za clanecek… Rad tyto stranky ctu.

  2. anonymous napsal:

    chozee writes:jj to chapu… Popravde kdyz clovek hleda, tak si dalsi info muze najit klidne i jinde. Informativne to staci… 🙂 I tak dik za zajimave clanky. 😉

  3. Sesivany napsal:

    Já vím, že graf není korektní, ale nakonec jsme na blogu, ne? Nemám tolik času, aby mé články tady byly na 100% korektní. Uvažoval jsem o tom, jestli mám napsat komentář ke grafu, ale nakonec jsem se na to vykašlal, protože jsem si myslel, že z článku jeho popis jasně vyplývá. Samozřejmě ta vyšší křivka je Opera dohromady a ta nižší jen verze 9.

  4. anonymous napsal:

    firer writes:Opera je #1 – rychlá, stabilní, s download manažerem, torrent klientem, mail klientem, a jinýmmi fíčurami. U mě vede zcela jasně. F.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s