Přispívání do OpenStreetMap: chytání „pokémonů“ se StreetComplete

V seriálu o přispívání do OpenStreetMap jsem se rozhodl jít od těch jednodušších po ty složitější způsoby přispívání. Tím nejjednodušším způsobem, jakým můžete do OSM přispívat, je přidávání vlastností k již existujícím objektům. Na samotné mapě nemusíte nic měnit, posouvat apod. Pravděpodobnost, že něco pokazíte, je relativně malá. Přitom takto doplněné informace jsou neméně důležité.

Někdo, kdo jezdí na silničním kole, ocení informaci, že na dané komunikaci je povrch spíš pro kolo horské. A když si naplánuje někde přestávku na radlera, ocení, když díky doplněným otevíracím hodinám bude vědět, zda tam mají otevřeno. Nevidomému zase pomůže informace, že přechod pro chodce má povrch, který jim pomůže s orientací, nebo zvukovou signalizaci.

Mobilní aplikace StreetComplete toto doplňování informací maximálně zjednodušila a také gamifikovala. Je to tak trochu jako sbírání pokémonů: v terénu hledáte chybějící informace v OSM, doplňujete je a sbíráte za to odznaky podle toho, komu tím pomáháte, a posunujete se nahoru v žebříčcích přispěvatelů. Na rozdíl od pokémonů má tato „hra“ nějaký užitečný výstup a pomáhá.

U StreetComplete ani žádného složitějšího přispívání do OSM se neobejdete bez vytvoření účtu. To musíte udělat přímo na openstreetmap.org. Buď to můžete udělat klasicky s emailem a heslem, nebo využít už existující účet u online služeb: OpenID, Google, Facebook, Microsoft, Github a Wikipedie. Než začnete přispívat, vytvořte si účet. S ním se potom můžete přihlásit k OSM z StreetComplete nebo jiného editoru, který budu v seriálu zmiňovat.

Pokud si aplikaci StreetComplete otevřete a přihlásíte se k účtu, dostanete mapu, která zobrazí chybějící informace ve vašem okolí. Někdy to můžou být jednoduché věci, které vyřešíte při procházce jedním pohledem a třemi klepnutími v aplikaci, někdy to je trochu náročnější. Aplikace má také ochranu proti vyplňování „od stolu“. Odemkne vám jen oblasti, kde zachytila vaši polohu.

Mapa zobrazující chybějící informace v okolí.

Pokud se rozhodnete nějakou informaci doplnit, stačí klepnout na její ikonu a zobrazí se možné odpovědi. StreetComplete uživateli hodně pomáhá tím, že nabízí u jednotlivých možností fotky, případně názorné nákresy, protože platí, že jedna fotka vydá za tisíc slov. V našem případu máte odpovědět na to, jaký povrch vybraná komunikace má:

Možnosti povrchů pro dané komunikace.

Na následujícím obrázku vidíte, jak stejná věc vypadá v plnohodnotném editoru iD. Jen pro ilustraci, jak to doplňování dělá StreetComplete přívětivější.

Vyplňování povrchu komunikace v editoru iD.

Jednou z věcí, kterou lze doplňovat, jsou rozměry. U komunikací to je jejich šířka, u podjezdu jeho výška apod. I tady pro vás má StreetComplete řešení, abyste nemuseli běhat s metrem: StreetMeasure, což je z licenčních důvodů samostatná aplikace, ale můžete ji volat přímo ze StreetComplete, když potřebujete něco změřit. Používá knihovnu pro rozšířenou realitu od Googlu. Mobilem ukážete na bod, odkud chcete měření začít, označíte jej a pak se pohybujete k druhému bodu, který taky označíte a dostanete vzdálenost mezi body. Funguje to překvapivě přesně.

Měření šířky ulice.

StreetComplete má také zobrazení, v kterých se můžete zaměřit na konkrétní druhy prvků. Přepínat mezi nimi můžete ikonou vpravo nahoře. Můžete tak vybrat třeba zobrazení budov a po klepnutí na konkrétní budovu můžete přidat nebo změnit její druh. Jestli se jedná o komerční prostory, bytovou jednotku, garáž…

Režim budov.

Někdy můžete narazit na dotaz, jestli dané místo ještě existuje nebo otevírací doba pořád platí. Je to proto, aby se nejen přidávaly nové informace, ale také ověřovaly ty stávající, protože i ty se můžou měnit. Pokud potvrdíte, že dané místo pořád nexistuje nebo otevírací doba pořád platí, změní se u daného objektu v OSM značka „check_date“ na dnešní datum a bude se považovat za ověřenou a aktuální.

Ještě doporučuji zabrousit do nastavení a případně si upravit, jaké úkoly se vám můžou zobrazovat. K aktuálnímu datu existuje 168 druhů úkolů. Je dobré si projít, na co se vás aplikace může ptát. Nejsou zapnuté všechny a třeba zrovna na ty vypnuté byste rádi odpovídali, nebo byste naopak chtěli vypnout ty, které dělat nechcete a jen vám zabírají místo na mapě. Stačí jít do Menu->Nastavení->Výběr úkolů a jejich priorita.

Jak jsem psal na začátku, StreetComplete pracuje s gamifikací. Když si rozkliknete svůj profil, můžete sledovat, jak si stojíte v žebříčcích, a taky sbíráte odznaky podle toho, jaký druh úkolů jste splnili a komu tyto informace pomáhají. Neměli byste ale zapomínat na to, že primárním účelem je pravdivé a přesné doplňování informací. Ne šplhání v žebříčcích a sbírání odznaků za každou cenu.

Na závěr bych chtěl ještě zmínit webovou aplikaci MapComplete. Ta se také zaměřuje na doplňování informací k již existujícím objektům v OSM. Jde na to ale trochu jinak. Neomezuje vás na oblasti, v kterých jste se nacházeli, a umožňuje vám se zaměřit na určitý druh. Pokud se chcete podívat třeba na to, jestli mají všechny recyklační body ve vašem městě aktuální a kompletní informace, může být na to ideální právě MapComplete. Trochu pokročilejší aplikace na rychlé vyplňování informací k existujícím objektům v OSM je Every Door. Na iPhonu, pro který StreetComplete zatím není k dispozici, můžete použít GoMap!!. Je to pokročilejší editor, ale zvládnete v něm i ty jednodušší věci, jen ne tak jednoduše jako ve StreetComplete.

Budu rád, když se podělíte o další typy, jak StreetComplete k doplňování informací používat, protože to je nástroj, který je uživatelsky přívětivý, ale zároveň skýtá velké množství možností, které nejsou na první pohled zřejmé. Případně pokud znáte další zajímavé aplikace, které se snaží o něco podobného. A přístě si ukážeme, jak nejen doplňovat informace k již existujícím objektům, ale přímo objekty vytvářet, konkrétně body zájmu. A to jak pomocí StreetComplete, které to taky umí, tak pomocí dalších aplikací.

13 komentářů: „Přispívání do OpenStreetMap: chytání „pokémonů“ se StreetComplete“

  1. Táta Geek avatar

    @sesivanyblog díky za super článek.
    Pomocí StreetComplete jde třeba rozdělit existující cestu na několik částí a dát jim rozdílný povrch. Nebo část cesty změnit na schody.
    Při výběru povrchu cesty sjedu až dolů a kliknu na "další odpovědi". Pak vyberu "v různých částech různý" a cestu rozdělím na požadovaných místech, doplním povrch nebo změním na schody. Stejně to jde udělat pro cestu / pěšinu, co už atributy má, ale musí se na to přes vrstvy.

    1. Táta Geek avatar

      @sesivanyblog a potom hodně používám přidávání nových POI bodů. Zobrazím si vrstvu "věci", zvětším místo, kde jsem a kliknu na červené plus dole. Vyberu podle názvu, co potřebuji a umístím to do mapy. Následně tomu splním zobrazené úkoly.
      Jen pojmenování někdy není úplně intuitivní. Třeba "stojan na kola" je "parkování kol" a dalo mi to dost práce to najít.

      1. Jiří Eischmann avatar

        @tatageek @sesivanyblog Přidávání POI budu mít v dalším díle. Jinak díky za tip na to rozdělování komunikací. To jsem nevěděl. StreetComplete na první pohled vypadá jako nástroj na rychle doplňování vlastností, ale ve skutečnosti je to celkem mocný nástroj.

        1. Kepi avatar

          @sesivany @tatageek @sesivanyblog a řeší se někde, že mezi označením asfalt a gravel je někdy dost tenká hranice? Respektive byli jsme o víkendu v Krkonoších a označit tu rozpadlou cestu jako asfalt stalo hrozné přemáhání 😀

          1. Jiří Eischmann avatar

            @kepi @tatageek @sesivanyblog na wiki OSM je dost podrobná dokumentace. Zrovna ten gravel není tak běžný. Musí to být vyšší vrstva kamínků a u gravelu to ještě mají být velké kamínky o průměru několik cm. Menší kamínky jsou fine gravel, ale i těch musí být vrstva. Pokud je to jen tenká vrstva kamínků na polozpevněné cestě, dávám to jako "compacted/zhutněný". To dávám i u cest, které byly dřív alfaltové, ale dnes jsou převážně zasypané nějakou drtí.
            https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:surface

  2. Patrik Stach avatar

    @sesivanyblog Aplikaci Street Complete používám. Ale.
    Kolik výletů jsem úplně zabil tím, že jsem jen a jen čuměl do mobilu, popisoval, měřil a přidaval objekty!
    A jak mě v práci překvapil kolega, když zjistil a okomentoval, že připravuji mapové podklady v okolí 🙂

    1. Michal Špondr avatar

      @unterwasser @sesivanyblog U nás se divil starosta, že na mapy.cz jsou všechny lavičky a koše v obci. Kdo je tam asi přidal? 😀

      1. Patrik Stach avatar

        @michal @sesivanyblog Ani nevím, že mohu editovat Mapy.cz

        1. Jiří Eischmann avatar

          @unterwasser @michal @sesivanyblog To nemůžete, ale Seznam si některé vybrané body zájmu jako lavičky, poštovní schránky, odpadkové koše vytahuje z OSM a přidává do vlastních map.

          1. Patrik Stach avatar

            @sesivany @michal @sesivanyblog Prima, olavičkoval jsem v Kralupech komplet celou Dvořákovu stezku 😀

        2. Josef Kusek avatar

          @unterwasser @michal @sesivanyblog jde to, ale nedělejte to. Mapy.cz jsou soukromá firma, která o nás uživatelích sbírá data a prodává je dál a využívá k cílené reklamě. Taky mapy.cz používám, ale už tam nic needituju. Berou data z OpenStreetMap. Přispívám raději přímo tam.

  3. Keev avatar

    @sesivanyblog
    Take na tom frcim

  4. […] minulém dílu seriálu o přispívání do OpenStreetMap jsem se věnoval tomu nejjednoduššímu způsobu […]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *