Od 14.12. České dráhy měnily jízdní řád a s tím přišla i úprava jízdného (rozuměj zdražení). Já jsem doteď platil se studentskou slevou 195 Kč za cestu Praha-Luhačovice (354 km). Nyní však budu platit 238,40 Kč. Ještě předloni jsem platil 182 km, to znamená 31% zdražení za dva roky. Jenže předloni ještě jezdily vlaky přes Libeň, kterou mám blíž a z které jsem platil jen 165 Kč, takže v mém případě se jedná o zdražení 44 % – no nádhera!
A to si prosím můžu oproti normálním cestujícím ještě výskat, ti totiž za stejnou cestu zaplatí 435 Kč!
Neměl bych nic proti zdražování, kdyby to kopírovalo rostoucí kvalitu cestování. Bohužel opak je pravdou, kvalita se nejenže nezlepšuje, ale dokonce zhoršuje. Minimálně na cestě mezi Prahou a Luhačovicemi. Nyní sice jezdí pět přímých vlaků mezi těmito městy, což je trochu rarita, protože do kolika pětitisícových městeček jezdí přes celou republiku pět přímých vlaků z Prahy denně, ale kvalita vagónů šla dolů. Nyní aspoň v expresu, což je lepší rychlík, byly vagóny, kde měl každý svoji sedačku a nebyly tak špinavé. Nyní ve všech pěti vlacích včetně expresů jezdí vagóny, kterým já soukromě říkám chléváky. Rok výroby je 1974-1977 a od té doby neprodělaly žádnou rekonstrukci. V kupé jsou koženkové lavice, topení buď nefunguje nebo hřeje tak, že se vám téměř roztápí podrážka u bot. Tyto vagony jsou obecně velmi špinavé, někdy tak, že přes okno téměř nevidíte. O záchodech raději hovořit nebudu.
Ano, takové je bohužel cestování vlaky v roce 2008. S Českými dráhami jezdím opravdu se sebezapřením a to z důvodů, že nemám rád cestování autobusem. Kdyby existoval jiný dopravce, tak neváhám, ale budu si asi muset počkat ještě tři roky na vlaky Student Agency. Tedy otázkou je, jestli je na železnici vůbec pustí, protože monopolní díra na peníze jménem České dráhy očividně někomu vyhovuje.
Špinavé nejsou jenom vlaky, takto pořád vypadají některá nádraží.
České dráhy opět zdražují a kvalita?
13 komentářů: „České dráhy opět zdražují a kvalita?“
-
DavieCZ writes:Kvalita jde nahoru… i kdyz pomalu… treba nova linka CITY je vyborna a mnohdy mnohem rychlejsi nez metro..
-
Shadowman writes:
No ikdyz kazdej na vlaky nadává, sám taky ejdenš vlakej raději než busem. Autem se ti to taky nevyplatí …Holt český dráhy sází na to že pořád pro některý lidi budou volbou, ikdyž zatnou zuby …
-
Ano, kolem Prahy slušné vlaky, ale na trase mezi Prahou a Luhačovicemi žádné zlepšení za ty roky nepozoruji. Už dobře 15 let si říkám, že se to musí nějak zlepšit a určitě se to nějak pomalu zlepšuje. Realita je však taková, že domů jezdím těmi samými špinavými vlaky jako před 15 lety s tím rozdílem, že jsou ještě špinavější a starší. Loni se začalo blýskat na lepší časy, protože aspoň na ty expresy nasadili slušné vagony, které sice už něco pamatuji, ale jsou pořád slušné. Jenže tento rok je na této strase opět stáhli. Měli kupovat 20 let staré vagony z Německa, které by na našich kolejích byly prémiové, jenže nakonec z toho sešlo. Osobně mám takový pocit, že Dráhy nejsou schopné dělat ani čistou reinvestici, tedy že průměrné stáří vozů roste.
-
No Ceska drahy to je jedna velka dira na statni penize. Nepruhledna struktura spolecnosti, neprehledny system slev (pokud nejake jsou), prezamestnanost atd. …. fakt je ten, ze naklady by meli snizovat tady, ne na ukor neustaleho zdrazovani. CD bohuzel nejsou pro bezneho cestujiciho, napriklad pokud bych chtel jet treba na vylet, tak se nedoplatim, protoze jakozto nemajitel in-karty (ktera stoji snad 600 rocne) bych za to zaplatil penez jako zelez. Kdyz uz nekam jedu, tak fakt jedu radsi busem, sice muzes rikat, ze se nemuzes projit atd., ale kdyz jedes se student agency, tak ty dve hodiny nechozeni vydrzis, notebook si otevres taky v pohode. Sice to obcas skoci, ale co uz 🙂 Muzes jet dokonce se SA az do Zlina, cesta je fakt prijemna, autobusy tam jsou nejnovejsi, mista jak prase … pripadne jet do Brna a z tama normalne Busem do Luha, ty busy na Klobouky taky nejsou spatne a da se s nima jet … cesta pres Brno by vysla tak 210 Kc.Taky by se mi nechtelo jezdit tema prasecakama z Prahy do Luhacovic, stejnyma vagonama jsem jezdil do Prahy, kdyz mi bylo deset let … 🙂 Na druhou stranu muzeme byt radi, ze aspon ty zastavky, nadrazi na koridoru vypadaji slusne, rychlosti se zvysuji … kdyz to porovnam s Polskem, tak tam se nedeje ale zhola nic, zastavky vypadaji, jak kdyby tam spadla bomba, napisy stanic absolutne k neprecteni …. a to se bavim o centralni magistrale Katowice – Warszawa … tam maji v PKP snad jeste vetsi bordel jak u nas …Jedine, co se mi tam na mistnich drahach libi, tak v ramci restrukturalizace (ktera vsak zdaleka poradne nezacala) oddelili dalkovou dopravu od ostatni dopravy – od rychliku, spesnych, osobnich, expresu …. na IC, EC tam maji specialni spolecnost PKP Intercity a vsechny vagony jsou pekne, na urovni nasich lepsich EC. Asi by nebylo spatne, aby se CD taky tak nejak podobne rozdelilo, IC, EC + SC nechat jako vlastni business te nove spolecnosti (bez dotaci kraju, statu). A jako konkurenci by mela tato spolecnost napriklad HighJet – pokud ji ovsem "stat" pusti na koleje … viz nedavna skryta podpora CD ve vysi cca 20 mld. Kc … a Os, R, Sp, Ex nechat v zalezitosti jine spolecnosti CD, se zachovanim dotaci kraju, statu.Uvidime, co bude … k novym tarifum bych rekl to, ze zdrazeni je nehorazne, coz o to, ty 2 Kc se daji prezit, ale to, ze rusi zvyhodnene aplikace in-junior, zdrazuji KMB, to je vysmech. Nejvetsi vysmech je teda to, ze jako student clovek u nich moc zvyhodneni nema, nejvetsi pecka je, ze pro majitele in-zakaznika odpada moznost levnejsi mistenky (86Kc) na nejvytizenejsi spoje Pendolina … musi po novu taky platit 200 Kc jako vsichni ostatni :-DJenom jeste jedno srovnani s Polskem – pokud clovek chce jet vlakem, nebo busem, tak pokud rekne, ze je student, tak ma slevu 48% na jizdne driv, nez vytahne ISIC, resp. v pripade, ze o ni nekdo vubec pozada 🙂
-
Jiří Voseček writes:
Ono to není tak jednoduché. Víte na co jezdí vlaky? Na elektřinu. Víte co zdražuje? Elektřina. Víte kdo zajišťuje řízení provozu? Lidé. Víte co dostávají? Výplatu. Platy obecně co? Rostou.Druhou stránkou věci je úroveň "hardwaru", který ČD mají. To je zase dáno tím, že na to stát kašle a osobní doprava není, nebyla a nebude zisková. Pokud máte zajišťovat kompletní službu a ne jeden jediný vlak ve špičce, který jezdí plný. No a tak když do něčeho dlouhá léta (rozuměj za komunistů) nikdo neinvestuje, tak pak to vypadá tak jak to vypadá. (A ta podpora byl 12 mld. ne 20).Bohužel, nákup 100 použitých rychlíkových vozů od DB se odkládá a tak zlepšení je v nedohlednu. Chápu vaše rozhořčení, ale je třeba to vidět také z druhé strany.K tomu High Jetu – pomineme-li to, co Jančura propagoval – tj. že za tu cenu to těžko mohl někdo vyrobit, ale dobře … tak to je obsluha nejlukrativnější možné relace Praha – Ostrava. Jančura by bez dotací nejezdil Praha – Plzeň či Luhačovice. S dotacemi ano, v krajích.ISIC sleva: Tak to v Polsku nepochopili princip ISIC karet … 🙂 ISIC systém je o tom, že konkurence chce přetáhnout zákazníky a nabízí jim slevu na studentskou kartičku. No a na železnici konkurence není. Pokud vím tak ani v Polsku. Takže poskytování slevy na ISIC kartu by ztrácelo smysl z ekonomického hlediska pro ČD. Jako student bych to samozřejmě také uvítal, ale … to se prostě nestane.Jakmile by to někoho napadlo, hned vyskočí 25 novinářů píšících o tom, že ztrátová státní firma vyhazuje další peníze a byl by hrozný humbuk. To že by to přitáhlo nové cestující? Tam to nikdo odpovědný nedomyslí.
-
Ano, v mnoha věcech máte pravdu, ale pořád si stojím za tím, že soukromá firma jako SA se chová efektivněji. Např. nechápu, proč si člověk dosud nemůže koupit jízdenku po internetu. Respektive může, ale pouze na přímý a konkrétní spoj, což třeba já dělám, protože mám v ceně místenku a nemusím stát fronty na Hlaváku. Ti, co ale nemají to štěstí a nedostanou se do finální destinace přímým spojem, mají smůlu a takových je celá řada, možná většina.Mě ani tak nedožralo to, že se zdražuje. Kdyby to cestování mělo úroveň, tak jsem ochotný platit klidně i víc, zatím jsem student, takže to taková hrůza není. Ale dožralo mě to, že za posledních minimálně 5 let teď na mojí trase jezdí suverénně nejhorší vozy. Dříve tam aspoň jezdila souprava, kde byly ty trikolórové vagóny. Loni už nejezdily, ale aspoň Expres v jednu hodinu jezdil s vagóny, které považuju za slušné a měly by v dnešní době být i u rychlíků standard. Bohužel dráhy na všech pět spojů včetně Expresů nasadily "chléváky". Ať se na mě nezlobí, ale na tak dlouhé trase (5 hodin) a ještě u Expresu, kterých není mnoho, nasadit takové vozy je fakt ostuda. Nehledě na to, že osekané byly i jídelní vozy. Chápu, že se třeba nevyplatily, ale proč se tedy neudělá minimalizovaná verze? Např. se nezruší jedno kupéčko a neudělá se tam nějaký krámek na bagety a kafé. Nebo aby se zredukovaly mzdové náklady, tak by se třeba místo toho kamrlíku vedle záchodů mohl postavit automat na kafé nebo na bagety. Někdy člověk nestíhá koupit jídlo a být 5 hodin o hladu není moc příjemné. Toto jsou ty rozdíly mezi ČD a SA. SA má nápady a taky je realizuje.
-
Jiří Voseček writes:
Na to jak to dopadlo, když se dráhy kompletně privatizovaly se můžete podívat do Anglie … To kupování lístků skrz eshop – to mne taky vadí. Ale není zas takový problém koupit si těch jízdenek víc. Platí se již dle kilometrů, takže to nevyjde dráž. Ale je to … no vopruz.Problém, je že takový jeden lepší vagon nestojí 2 miliony, ale mnohem víc. A kompletní obnova vozového parku ČD – no to by byla hodně drahá sranda a to v našem státě, kde se tuneluje co to jde moc dobře neprojde. ČD si samy nevydělají na obnovu vozidel. To prostě nejde. Mimochodem, víte o tom, že ČD platí mnohonásobně víc za použití dopravní cesty, než autobus SA za dálnici? A za normální silnici neplatí nic. ČD platí všude. Víc za koridor, méně za menší tratě. Stát nehorázně podporuje silniční dopravu.Ano, ČD nehospodaří efektivně, ale to žádná státní firma. Soukromá vždy hospodaří lépe a všechno je snažší. Takové zavedení automatu do vagonu? O tom nerozhodne jeden inženýr, ale musí to projít dlouhou byrokracií a stejně by to neprošlo. A víte co by se stalo, kdyby se to tak udělalo na těch spojích, kde se lidé nevejdou někdy ani do uličky? "Ošklivé ČD ruší kupé v přeplněném vlaku a dávají tam nesmyslný bufet" – iDnes.cz.A pojízdné občerstvení někde funguje, třeba na trase Praha – ČB, jak na východní směru to nevím. Ale dřív občas jezdilo i Praha – Hradec, už nejezdí. A proč? Protože se to asi nevyplatilo. Viděl bych to podobně i směr Luhačovice. Poptávka po bagetě z vozíku asi nebyla taková, aby se to vyplatilo.
-
Tak už jsem odhalil, proč se mi zdražil lístek o víc než 40 Kč. Oni totiž si totiž začali účtovat 35 navíc za lístek koupený po internetu. Holt místo, aby tento způsob platby podpořili, protože jim to snižuje fronty na nádražích, šetří peníze za personál na pokladnách a na manipulaci s hotovostí, tak projem po internetu prakticky zabijí. Takže další pozitivní zpráva. Nyní sice neměli na lístky koupené po netu slevu, ale výhodné to bylo aspoň tou místenkou zadarmo, teď už to není výhodné prakticky ničím, aspoň tedy pro mě.
-
Jsou to svine, co vic k tem mistenkam dodat. Argumentuji, ze si mistenky kupuje minimum lidi, ale i to malo lidi chteli nasrat … prej jim to melo hodit cca 1 milion za rok … to jim fakt za to stoji …Ale:Až do 8. března budou místenky ke každé jízdence zdarma, tedy tak, jako tomu bylo doposud. „Od 8.března plánujeme, že si bude moci každý zákazník vybrat, zda bude chtít jízdenku i s místenkou, nebo bez ní. Za připočítávání povinných místenek za 35 Kč v těchto dvou dnech se všem cestujícím upřímně omlouváme," dodal Joklík s tím, že s reklamacemi a žádostmi o vrácení peněz za nechtěnou místenku se mají cestující obracet na odbor osobní přepravy Českých drah.
-
Fotka je pěkná a situaci vylepšuje
-
kolaczech writes:Já jen , o tu stanici se nestarají České Dráhy ale SŽDC !
-
to kolaczech:Máš špatné informace, nádraží jsou v majetku ČD. SŽDC se stará o koleje.
-
ano, o nadrazi se stale staraji CD a az casem by mela prejit pod SZDC.
Napsat komentář