Nikdy jsem moc neholdoval ochranám na telefonech. Do pořízení Galaxy S10 jsem nepoužíval vůbec nic, na něj jsem si dal nakonec aspoň pouzdro. Nepovažoval jsem to totiž nikdy za důležité, telefon jsem si nikdy nerozbil. Co ale nezvládnete vy, zvládnou spolehlivě vaše děti. Roční dcera mi hodila s telefonem o zem a já měl na telefonu poprvé „pavouka“.
Okamžitě jsem věděl, že jsem přišel o několik tisíc. Můj první odhad byl 3 tisíce. Jak se ale ukázalo, realita předčila očekávání. Na infolince oficiální podpory Samsungu mi řekli, že oprava vyjde na 7,5 tisíce, což mi přišlo fakt hodně, tak jsem hledal dál. Z neznačkových mi lidi nejčastěji doporučovali ILoveService, který byl pro mě zajímavý i v tom, že má pobočku v nedalekém obchodním centru. Servis na stránkách uváděl, že umožňuje výměnu pouze rozbitého skla, ne celého displeje jako ve značkovém servisu. Za tuto opravu chtěli něco přes 4 tisíce. Zarezervoval jsem tedy opravu a čekal na telefonát technika.
Ten se ozval až po několika dnech. Od něj jsem se dozvěděl, že oprava není možná na místě, protože na oddělení skla od displeje se používá speciální mrazák s teplotou -200C. Oprava by tedy trvala cca 10 dní. Navíc se prý stává, že to displej nepřežije a pak je potřeba kompletní výměna. Také už mi nebude nikdo garantovat voděodolnost. Kvůli tomu, že se mobil posílá pryč, bych se neobešel bez factory resetu a následné obnovy, čímž jsem vážně nechtěl procházet. Technik mi řekl, že kompletní výměnu dělají na místě a že displej následně otestuje za mé přítomnosti, takže mu nemusím dávat přihlašovací údaje nebo dělat factory reset. Jenže tato oprava stála bez pár stovek stejně jako v autorizovaném servisu. Ten najednou nezněl tak draze.
Nakonec jsem si řekl, že ty tři tisíce rozdílu mi nestojí za to, abych musel dělat factory reset a být 10 dní bez telefonu. Využil jsem tedy toho, že je v Brně zákaznické centrum Samsungu, kde dělají opravy na počkání. Nejbližší termín byl za týden, tak jsem se objednal a čekal. „Pavouk“ byl jenom v rohu displeje, takže se dal telefon v pohodě používat dál. Vídám lidi s mnohem rozbitějšími displeji, ale vím, že mě by to prostě štvalo, a člověk nikdy neví, kdy se to při nějakém dalším nárazu rozsype kompletně.
Doufal jsem, že když se bude oprava dělat na místě a na počkání, že se budu moct domluvit na tom, že jim na otestování displeje telefon odemknu. Jistý jsem si ale nebyl, takže jsem se připravoval na to, že budu muset udělat factory reset. Všechny osobní informace (kontakty, kalendáře, úkoly…), fotky a videa se mi synchronizují na Nextcloud. Hledal jsem ale něco, co mi dokáže zálohovat a obnovit co nejvíce věcí na jedno kliknutí.
Nakonec jsem si řekl, že zkusím zabudovanou zálohu přímo od Samsungu. Ta se momentálně nachází v takovém schizmatu: ty méně datově náročné položky (kontakty, sms…) se synchronizují do Samsung Cloudu. Zálohování fotek a videí Samsung vzdal, začal spolupracovat s Microsoftem a integrovat s OneDrive. Říkal jsem si: „Ok, zkusím to.“ Potřeboval jsem zazálohovat 100 GB dat. Microsoft nabízí OneDrive s 1 TB na měsíc zdarma (obecně má mimochodem výrazně lepší ceny než Google).
I když jsem byl téměř pořád doma na WiFi, po dvou dnech se zazálohoval zlomek z oněch 100 GB. Třetí den mi navíc v aplikaci Galerie vyskočilo, že se opět potřebuju přihlásit do služby OneDrive. WTF, proč to tak náhodně ztrácí ověření, když je navíc samotná aplikace OneDrive v telefonu stále přihlášená? Nakonec mi došly nervy, nainstaloval jsem na počítač aplikaci od Samsungu na zálohování a všechna data asi za půl hodiny zazálohoval do počítače.
Záloha se přesto týká jen aplikací od Samsungu. Ostatní se pořád zálohovat nedají. Že si to zapamatuje seznam aplikací, které potom nainstaluje, je pěkné, ale bez přenesení dat je mi to ušetří minimum práce. V tomto má iPhone jasně navrch, i když ani jeho řešení nepovažuju za ideální, protože zálohovat data citlivých aplikací do cloudu bez e2e šifrování by se mi taky moc nechtělo. Nechápu, proč ještě něco takového není na Androidu vyřešené, když na desktopu to můžu dělat odnepaměti.
Nechápu taky, proč Samsung vyžaduje přístup do účtu uživatele, aby technik mohl spustit test displeje. To je něco, co má být úplně mimo a do čeho by technik přepnul kombinací tlačítek při bootu telefonu nebo na přihlašovací obrazovce. Technik by si otestoval, co potřebuje, a data uživatele by zůstala netknutá a chráněná. Myslel jsem si, že to obejdu vytvořením druhého prázdného účtu. Jenže, jak se ukázalo, telefony od Samsungu jsou jednouživatelské.
Příprava na factory reset se nakonec ukázala jako potřebná, protože v servisu mi řekli, že není možné, abych jim telefon po opravě pro testování odemkl, takže buď nechám odemknutou obrazovku nebo udělám factory reset. Musím se přiznat, že jsem nakonec vyměkl a kompletní factory reset neudělal. Zrušil jsem pracovní profil s firemními daty, odhlásil Telegram, smazal aplikaci se softwarovými OTP tokeny atd. Hodně aplikací a služeb má automatické ochranné mechanismy, takže když vypnete autentizaci určité úrovně a nastavíte odemknutou obrazovku, samy se vypnou (např. Google Pay).
Telefon bez těch nejcitlivějších dat jsem odevzdal s tím, že si mám dojít za 2 hodiny. Měl jsem v plánu najít nějakou kavárnu v centru, kde bych mohl ty dvě hodiny na notebooku pracovat. Tak sahám do kapsy, abych nějakou na mobilu našel… jo, já ho vlastně nemám. Přijdu tedy za zastávku šaliny, abych se přiblížil ke Svoboďáku. Chci se podívat, kdy jede další, sahám do kapsy… nic. Nakonec jednu najdu, objednám kafe, sahám do kapsy, abych zaplatil… ještě že s sebou pořád nosím plastové karty. Člověk si ani neuvědomuje, jak je dneska na mobilu závislý.
Mobil byl po dvou hodinách jako nový. Příjemným bonusem bylo, že na displeji byla opět fólie z továrny a na náklady výrobce vyměněná baterie, což se u rok starého telefonu hodí. Dostat telefon do původního stavu bylo nepoměrně jednodušší než po factory resetu.
K mobilu mi dali také vyměněný díl a když jsem ho viděl, tak jsem začal chápat, proč to tolik stojí. Opticky je to výměna poloviny telefonu. Kromě displeje a skla je to celý rám, na kterém navíc natvrdo přilepená celá řada součástek. Tak snad už se mi znovu nerozbije. Uvažoval jsem i nad tím, že bych si pro jistotu objednal náhradní displej z Číny, kde stojí cca 1000 Kč, a nechal si ho někde v servise vyměnit za cenu práce. Galaxy S10 je super a jsem s tím telefonem maximálně spokojený, ale dalších 7,5 tisíce už do něj investovat nebudu.
Napsat komentář