Informatika pro ekonomy v kanadském podání

Když jsem si vybíral kurzy, které budu studovat na výměnném pobytu, moc na výběr jsem neměl. Všechny mi totiž musely pasovat do již tak hodně obsazeného studijního programu. Chtěl jsem si vzít jeden předmět z fakulty Computer Science, ale všechny návrhy mi smetli ze stolu a řekli, že musím začít tím nejjednodušším – buď Introductory to Computer Science nebo Computer Science for Business. Doma ve škole mě povolili jen ten druhý.
Tak jsem to začal navštěvovat. První přednášku jsme probírali komponenty počítače. Prý je tam nějaký procesor, RAM a tak, zajímavé… Druhou přednášku jsme probírali příkazovou řádku v DOSu. Celou hodinu jsme si vystačili s příkazy copy a del. Ač to paní profesorka vysvětlovala pořád dokola a na milionu příkladů, slečny okolo jen zoufale provolávaly "I don't get it!". Já si vzal naštěstí knihu.
Dneska jsem měl první cvičení, které mimochodem trvá 3 hodiny! Co mě docela nepříjemně překvapilo, byly CRT monitory v celé učebně. Jak jsem do toho mohl za mlada hledět celé dny? Teď mě bolely oči po hodině. Naopak příjemným překvapením bylo, že po startu systému člověk dostane na výběr mezi Windows XP a Linuxem (ten je tu mimochodem jako volba skoro na všech školních počítačích). Jako první jsem zkusil Linux, objevilo se mi věrně známé prostředí GNOME, trochu si to ohmatávám, zkouším zjistit, co to bylo za distribuci a už mám za zády učitelského poskoka, který si asi myslel, že zmateně hledám, jak tu podivnost vypnout. Prý pracujeme s Windows XP, tak se musím přihlásit do něj. Mimochodem bylo to Gentoo.
Cvičení začalo zostra. Nikdo ho vlastně nevedl, jen jsme plnili úkoly podle pokynů na stránkách předmětu a po učebně chodili asi čtyři lidi, kteří pomáhali řešit problémy. Jako první jsme se měli ujistit, jestli víme, co je myš, klávesnice, monitor atd. Dále jsme měli napsat pět příznaků, podle kterých vytušíme, že máme počítač napadený viry. To bylo zapeklité, přišel jsem asi na dva vzhledem k tomu, že viry jaksi neřeším. Pak jsem se dozvěděl, že tam ještě mohlo být "Nezvykle pomalý počítač" nebo "Náhlé restarty" :confused:
Poté už šlo do tuhého, měli jsme si vyzkoušet práci s okny – otevřít, minimalizovat, maximalizovat, zavřít. Za každou částí byl testový kvíz, které jsem věřte nevěřte dělal s úspěšností tak 70 %. Jedná se totiž o klasický případ, na který jsem narazil i u nás. Někdo musí učit něco naprosto primitivního, ale aby to udělal složitější, začne si vymýšlet teorii vytvořenou samu pro sebe. Kdo má například vědět, že jsou přesně čtyři druhy uživatelského prostředí: GUI, command line, menu driven interface a promnt interface? Podle mě jsou jen dva hlavní – GUI a CLI a pak se to může rozpadnout do celé řady podruhů. Stejně tak jsem netušil, že když pošlu informaci z mého počítače, firewall musí nezbytně projít good a bad URL listy.
Co mě na to děsí nejvíc je, že účast na přednáškách a cvičeních je povinná a na tříhodinovém cvičení se musí být až do konce. Ještě že aspoň ty tři zbylé předměty jsou zajímavé.

Jeden komentář: „Informatika pro ekonomy v kanadském podání“

  1. anonymous avatar
    anonymous

    Anonymní writes:To je zábavné, ale na hodiny informatiky na učilišti to nemá :)Také CRT, také povinné, ale na výběr jen windows 2000 a monitor měl 75Hz 1024×768 a 15"A jeden rok se vyučoval program MS word (nějáká verze okolo ruku 2000, už nevím přesně) a druhý rok se učil MS exel) a učil= desky kde byl postup který fungoval jen v konkrétní verzi toho MS officu a bylo to asi klikněte na 3tí klipart zprava a druhý z hora a vložte ho do dokumentu tak jak vidíte na obrázku..A na přidělení učtu jsem čekal několik měsíců, protože to dělal asi externí zaměstnanec a hesla byla opravdu bezpečná (hodně dlouhá) a nesměli se měnit.Nemusím podotýkat že síť byla zabezpečena natolik dobře, že nebyl problém číst kterékoliv soubory v síti a to včetně tech určených pro učitele. A na windows 2000 serveru (výuka probíhala v roce 2007/08) na jednom disku, který nebyl nikterak zálohován byly veškerá data z několika učeben).Ale nejvíc jsme se naučil první hodinu a to, jak právník jedná s dravou zvěří. (právník náš učitel ICT v kravatě a dravá zvěř naše třída).První co bylo, byly přísná pravidla na tašky, jídlo a sepisování papírů o odpovědnosti za svěřený HW.Musm uznat že sluchátka byla zachována celkem uspokojivě (typuju že tam byly tak 6 let a z toho byla použita tak 3x, však jejich použití bylo pod přísným trestem zakázáno, stejně tak jako xchaty, a nedej bóže hanbté obrázky a videa, ty byly pod velmi přísným trestem poušeny naší zvěří jen v nepřítomnosti profesora – zaplá webkamera dravá zvěři nevadila 😀 )Ale nejlepší je stejně tento příběh :)Výuka na jiné škole s moderní učebnou výpočetní techniky.Spolužákovi nešel zapnout PC ve volné hodině (učitelka měla nějakou práci), takže se hrál Quake2 na rozlišení 320×240 v roce 2005 (to se dalo, sice FPS nebylo moc, a SW render také není žádný zázrak na starém celeronu, ale dá se).Jenže spolužákovi psal PC při bootu chybu HDD (kapacita okolo 500 MB a stáří tak 12 let) že ne,ze najít. Po asi 10ti minutovém otravování učitelky která byla zaměstnána vyplňováním papírových formulářů (jak jinak, veškeré papíry a agenta samozřejmě ve formě papíru) neměla přes spolužákovo naléhání čas. Tak se spolužák naštval, urazil a prohlásil, že tu sra**čku nepotřebuje a vytáhl si z kapsi nokia Ngage a spustil hru colin mac ray relly tuším 5, ale verzí si nejsem jist a hrál to a musím uznat že tak dobrou grafiku by ten PC asi nedal, ale zase je pravda že 14" CRT je trochu větší..PS: profesorka nám zakázala místní PC přetaktovat, prý že tomu nevěří a ž eby to přineslo jen problémy :)Jo a spolužáci dodnes neví co je to ten bios a DOS, ale profesorka byla hodná a pětky si psala jen pro sobě a na výzo němel nikdo horší známku než 3 (a to měli jen ti co nechodili a nebo při více svačili a nebo mluvili moc hlasitě) 😀

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *