V pondělí jsem se rozhodl, že se svým Jabber účtem a e-mailem přejdu na Google Apps pod vlastní doménou. Jabber jsem používal přes jejich server už několik let a neměl jsem zásadnější problémy, naopak za ty léta se ukázal jako nejstabilnější mezi Jabber servery. Byl prakticky bez výpadků. Můj přechod na Google Apps pod vlastní doménou byl motivován tím, že jsem chtěl mít sjednocený Jabber a e-mail. Mít to nejen v jednom webovém rozhraní, když zrovna nejsem na svém počítači, ale také mít stejnou adresu pro Jabber a pro e-mail. Stávalo se mi totiž, že mi lidi psali e-maily na Gmail, i když jsem jej používal pouze pro IM. Přechod je velmi dobře popsán v nápovědě a vypadal velmi jednoduše a relativně rychle.
Bohužel nemilé překvapení na mě čekalo při přidávání kontaktů v IM účtu na nové doméně. Zatímco všechny kontakty z Gmailu/Gtalku odpověděly rychle, odpovědi na žádosti o autorizaci z jiných Jabber serverů nepřicházely. Proto jsem zapnul starý účet a napsal lidem, co se děje. Dostalo se mi odpovědi, že jim žádné žádosti nepřišly. Začínalo to smrdět. Připojil jsem se tedy ke svému účtu na jabber.cz a rozhodl se vyzkoušet to sám. A opravdu komunikace mezi servery vázla. Taktéž z účtu na jiném Jabber serveru to nefungovalo. Po dlouhém laborování se mi podařilo získat autorizaci z účtu na jabber.cz. Člověk musel požádat o autorizaci z Gmailu, na jabber.cz žádná nedorazila, pokud však v tomto momentě poslal člověk žádost z jabber.cz na Gmail, kontakty se autorizovaly. Stejný postup však nefungoval s třetím Jabber serverem. Jenom podotýkám, že oba klasické Jabber účty komunikovaly s ostatními servery naprosto bez problémů.
Tato situace mi ani trochu nevyhovovala a po celodenním laborování jsem se rozhodl přesunout IM a e-mail z Google Apps zase nazpátek. Přece jen mám více než polovinu kontaktů mimo Gmail a nemůžu si dovolit s nimi ztratit kontakt. Po přesunu účtu na klasický Jabber server však problémy nepřestaly. Na moje výzvy o autorizaci nereagoval nikdo z lidí na Gmailu a já zjistil, že to není problém jen účtů na vlastní doméně, ale celého Gmailu. Nakonec jsem se ocitl ve stejné situaci jako před tím – odstřižený od poloviny kontaktů. Situaci budu muset asi řešit tak, že budu mít zapnutý jak účet na Gmailu, tak na klasickém Jabber serveru. Je to blbé řešení, ale momentálně asi žádné jiné není.
Akorát mě zajímá, proč to Google dělá. Měl jsem za to, že otevřenost jejich IM byla jeho hlavní devízou. Přece jen je ta jejich služba oproti klasickému Jabberu dosti osekaná a funkčně se nemůže srovnávat ani s konkurencí v podobě Live Messengeru. Určité nekompatibility mezi Gmailem a klasickým Jabberem existovaly vždycky. Např. si Google do svého klienta implementoval vlastní řešení posílání souborů, i když v protokolu XMPP už je toto vyřešeno. Asi pro to měli nějaké objektivní důvody. Nicméně pokud člověk používal jiného klienta, neměl se zasíláním souborů problémy. Takže i navzdory chybějícím funkcím a drobným nekompatibilitám, se stal Gmail velmi populárním Jabber serverem. A to především díky spolehlivosti a provázanosti s e-mailem. Nynější situace se mi však nelíbí ani trochu. Opravdu se nechci rozhodovat buď a nebo. Jestli komunikovat jen s lidmi na Gmailu nebo s těmi ostatními. To se můžu rovnou sebrat a odejít k nějaké uzavřené síti. Otázkou také je, jestli to jsou je dočasné technické problémy, nebo dlouhodobá a třeba i záměrná věc. Google se k tomu nijak nevyjadřuje, ale na Internetu jsem našel lidi, kteří měli stejné problémy již před několika měsíci.
Napsat komentář