Rozhodl jsem se dovést auto z Německa. Původně jsem si myslel, že je to docela složitý proces, ale ve výsledku to bylo velmi jednoduché. Pokud nad tím taky uvažujete, tak tady máte menší návod.
Jak jsem se vůbec k rozhodnutí nakoupit v Německu dostal? Doteď jsem měl dvacet let starého Golfa III, který mi na to moje ježdění stačil. Jezdil spolehlivě, náklady na provoz minimální, spotřeba pořád 5l/100. Nicméně po dvacátém roku se očividně hodně materiálů dostalo za hranu životnosti, žádná zásadní dysfunkce, ale plno drobností. Pomalu mi začala docházet trpělivost a vzhledem k tomu, že Golfu končila technická i povinné, rozhodl jsem se do něj dál neinvestovat a pořídit něco nového.
Původně jsem měl vyhlédnuté něco od Škodovky, novou Fabii v kombíku nebo Rapida, ale pak jsem se bavil se strýcem, který si dovezl BMW z Německa, a zjistil jsem, že tam jdou sehnat hodně kvalitní ojetiny za rozumné peníze. Dlouhodobě se mi líbí jedničkové BMW, tak jsem se začal dívat po něm.
Proč koupit auto v Německu?
Prakticky u všech německých značek tam je výrazně lepší výběr. Platí to zvláště u ojetin do tří let. V Německu je mnohem běžnější brát si auto na operativní leasing na dva roky a potom dostat nové. Trh s novými, prověřenými ojetinami je tam tak výrazně větší. Zatímco největší prodejce ojetin AAA Auto má v nabídce všehovšudy jedno BMW 1 do tří let stáří, v Německu jich najdete stovky. Další výhodou je, že vozy v Německu mají v průměru mnohem bohatší výbavu. Ono BMW 116 od AAA Auto má sice podobný nájezd jako to moje, je o rok starší a o 50 tisíc levnější, takže srovnatelná nabídka, ale je v naprosto základní výbavě.
Kde hledat?
Pokud chcete hledat auto v Německu, nejlepší místa na to jsou mobile.de a autoscout24.com, přičemž já jsem preferoval mobile.de, protože umožnilo filtrovat automobily do určité vzdálenosti od vás. Je sice pěkné, když najdete pěkné auto, ale pokud je třeba v Brémách, tak to máte hodně z ruky. Já jsem si nechal zobrazit vše jenom do 500 km od Brna.
Pokud už si nějaké auto vyberete, je potřeba rychle jednat a být flexibilní. U prodejce je většinou uvedené, jakými jazyky se domluví. U těch větších je angličtina standard. Stačí napsat email nebo zavolat. Někde vám auto na 1-2 dny rezervují, někde prostě nemáte nic jistého, dokud nedojedete.
Doporučuji auto pořizovat přímo u autorizovaných dealerů značky. V takovém případně se s největší pravděpodobností jedná o auto z operativního leasingu poskytovaného přímo značkou. Auto má kompletní historii, autorizovaný servis atd. V případě BMW ještě doporučuji pečeť BMW Premium Selection, kde musí být auto zcela bezvadné, dealer musí udělat 72 bodovou prohlídku, dostanete roční celoevropskou záruku a dokonce můžete auto do týdne vrátit bez udání důvodu, pokud se vám něco nelíbí.
Já jsem si nakonec vybral BMW 116i v Autohaus Sperber v HallStadtu v Bavorsku. Na místě vám ukažou papíry od auta, proti pasu a podpisu dají klíčky a můžete si auto projet. Popravdě u takto nových ojetin a zvláště s pečetí BMW Premium Selection nemá cenu se příliš věnovat technické prohlídce, laik i pokročilý na tom autu nic nenajde. Naopak bylo ještě v lepším stavu, než jsem čekal, prostě jako nové.
Pokud se rozhodnete auto koupit, má často dealer BMW ještě týden na kompletní technickou prohlídku, doplnění kapalin a mokré vyčištění. Podepsal jsem tedy předkupní smlouvu a vrátil se pro auto za týden i s penězi. Lze platit hotově, jen u částek nad 15 tisíc eur musíte podepsat prohlášení, že nepochází z nelegální činnosti.
Před zaplacením vás ještě vezmou do místní registrační kanceláře, kde si nejdříve sjednáte dočasné pojištění (standardně na 15 dní za 118 eur) a potom auto převedete a dostanete převozní značky (také standardně na 15 dní za 34 eur). Tady to byla docela sranda, protože v autosalonu si mě převzal jejich „odborník na papírování“, který anglicky vůbec neuměl a na úřadě nikdo také. Naštěstí je to standardizovaný proces, kde každý ví, co má dělat, takže to na komunikaci moc náročné nebylo.
Potom už můžete s autem odjet. Odvážel jsem si s ním taky tyto dokumenty: německý malý a velký techničák, prohlášení o shodě se všemi technickými detaily, kupní smlouvu, doklad o dočasném pojištění (zelená karta) a značkách, doklad k roční záruce EuroPlus, certifikát BMW automobilu a protokoly z německé STK (TÜV). Platná technická z Německa je důležitá, protože to je doklad toho, že je auto povolené pro provoz na evropských silnicích a bez ní by byl problém projít vstupní kontrolou v ČR. U nových ojetin to je ale samozřejmost, i v Německu se totiž u nových aut dává na 4 roky.
Po příjezdu do ČR musíte zajet na STK. Od tohoto roku už není potřeba dělat novou technickou kontrolu a měření emisí, pokud je auto mladší čtyř let a má platnou původní kontrolu z Německa. Na stanici STK stačí jen vstupní prohlídka, která stojí cca 500 Kč.
Než se vydáte auto registrovat, musíte mít ještě sjednané povinné ručení. Při registraci potom odevzdáte německé techničáky a dočasné značky. Zaplatíte 800 Kč a vyfasujete české techničáky a značky. Termín další technické je čtyři roky od té úvodní v Německu, v mém případě za dva roky. Potom je ještě potřeba poslat prodejci v Německu potvrzení registrace (třeba fotku techničáku), aby měl doklad o tom, že auto bylo skutečně někde nově registrováno.
Celkové poplatky za převoz a registraci u nás tedy činí 5400 Kč. K tomu si ještě připočítejte náklady na pohonné hmoty, dálniční známku a čas (mě to stálo jeden den dovolené, první návštěvu jsem absolvoval v sobotu). Do deseti tisíc se ale vejdete s rezervou.
S koupí jsem spokojený. Člověk dostane prakticky nové auto s tak akorát zajetým motorem (27 tisíc km) a přitom za polovinu ceny. Nové BMW 116i ve stejné výbavě u nás koupíte za cca 800 tisíc. Jsem také rád, že jsem nakonec nešel do nové škodovky. Levnější modely jsou výbavou a motorem zcela nesrovnatelné a když jsem si nakonfiguroval u Rapidu srovnatelnou výbavu, dostal jsem se na 530 tisíc Kč.
Dovoz z Německa vlastními silami se dle mého názoru vyplatí pouze u opravdu nových ojetin, které většinou kupujete přímo od autorizovaného dealera, jsou v bezvadném stavu a máte záruky. Pokud chcete něco šest a víc let starého, většinou skončíte na dvorku nějakého Turka nebo Rusáka a potom je to kultura podobná českým autobazarům.
Napsat komentář