Jak jsem si dovezl auto z Německa

Rozhodl jsem se dovést auto z Německa. Původně jsem si myslel, že je to docela složitý proces, ale ve výsledku to bylo velmi jednoduché. Pokud nad tím taky uvažujete, tak tady máte menší návod.

240px-bmw-svg

Jak jsem se vůbec k rozhodnutí nakoupit v Německu dostal? Doteď jsem měl dvacet let starého Golfa III, který mi na to moje ježdění stačil. Jezdil spolehlivě, náklady na provoz minimální, spotřeba pořád 5l/100. Nicméně po dvacátém roku se očividně hodně materiálů dostalo za hranu životnosti, žádná zásadní dysfunkce, ale plno drobností. Pomalu mi začala docházet trpělivost a vzhledem k tomu, že Golfu končila technická i povinné, rozhodl jsem se do něj dál neinvestovat a pořídit něco nového.

Původně jsem měl vyhlédnuté něco od Škodovky, novou Fabii v kombíku nebo Rapida, ale pak jsem se bavil se strýcem, který si dovezl BMW z Německa, a zjistil jsem, že tam jdou sehnat hodně kvalitní ojetiny za rozumné peníze. Dlouhodobě se mi líbí jedničkové BMW, tak jsem se začal dívat po něm.

Proč koupit auto v Německu?

Prakticky u všech německých značek tam je výrazně lepší výběr. Platí to zvláště u ojetin do tří let. V Německu je mnohem běžnější brát si auto na operativní leasing na dva roky a potom dostat nové. Trh s novými, prověřenými ojetinami je tam tak výrazně větší. Zatímco největší prodejce ojetin AAA Auto má v nabídce všehovšudy jedno BMW 1 do tří let stáří, v Německu jich najdete stovky. Další výhodou je, že vozy v Německu mají v průměru mnohem bohatší výbavu. Ono BMW 116 od AAA Auto má sice podobný nájezd jako to moje, je o rok starší a o 50 tisíc levnější, takže srovnatelná nabídka, ale je v naprosto základní výbavě.

Kde hledat?

Pokud chcete hledat auto v Německu, nejlepší místa na to jsou mobile.de a autoscout24.com, přičemž já jsem preferoval mobile.de, protože umožnilo filtrovat automobily do určité vzdálenosti od vás. Je sice pěkné, když najdete pěkné auto, ale pokud je třeba v Brémách, tak to máte hodně z ruky. Já jsem si nechal zobrazit vše jenom do 500 km od Brna.

Pokud už si nějaké auto vyberete, je potřeba rychle jednat a být flexibilní. U prodejce je většinou uvedené, jakými jazyky se domluví. U těch větších je angličtina standard. Stačí napsat email nebo zavolat. Někde vám auto na 1-2 dny rezervují, někde prostě nemáte nic jistého, dokud nedojedete.

Doporučuji auto pořizovat přímo u autorizovaných dealerů značky. V takovém případně se s největší pravděpodobností jedná o auto z operativního leasingu poskytovaného přímo značkou. Auto má kompletní historii, autorizovaný servis atd. V případě BMW ještě doporučuji pečeť BMW Premium Selection, kde musí být auto zcela bezvadné, dealer musí udělat 72 bodovou prohlídku, dostanete roční celoevropskou záruku a dokonce můžete auto do týdne vrátit bez udání důvodu, pokud se vám něco nelíbí.

Já jsem si nakonec vybral BMW 116i v Autohaus Sperber v HallStadtu v Bavorsku. Na místě vám ukažou papíry od auta, proti pasu a podpisu dají klíčky a můžete si auto projet. Popravdě u takto nových ojetin a zvláště s pečetí BMW Premium Selection nemá cenu se příliš věnovat technické prohlídce, laik i pokročilý na tom autu nic nenajde. Naopak bylo ještě v lepším stavu, než jsem čekal, prostě jako nové.

2015-11-14 08.24.04

2015-11-14 08.10.42

Pokud se rozhodnete auto koupit, má často dealer BMW ještě týden na kompletní technickou prohlídku, doplnění kapalin a mokré vyčištění. Podepsal jsem tedy předkupní smlouvu a vrátil se pro auto za týden i s penězi. Lze platit hotově, jen u částek nad 15 tisíc eur musíte podepsat prohlášení, že nepochází z nelegální činnosti.

Před zaplacením vás ještě vezmou do místní registrační kanceláře, kde si nejdříve sjednáte dočasné pojištění (standardně na 15 dní za 118 eur) a potom auto převedete a dostanete převozní značky (také standardně na 15 dní za 34 eur). Tady to byla docela sranda, protože v autosalonu si mě převzal jejich „odborník na papírování“, který anglicky vůbec neuměl a na úřadě nikdo také. Naštěstí je to standardizovaný proces, kde každý ví, co má dělat, takže to na komunikaci moc náročné nebylo.

Potom už můžete s autem odjet. Odvážel jsem si s ním taky tyto dokumenty: německý malý a velký techničák, prohlášení o shodě se všemi technickými detaily, kupní smlouvu, doklad o dočasném pojištění (zelená karta) a značkách, doklad k roční záruce EuroPlus, certifikát BMW automobilu a protokoly z německé STK (TÜV). Platná technická z Německa je důležitá, protože to je doklad toho, že je auto povolené pro provoz na evropských silnicích a bez ní by byl problém projít vstupní kontrolou v ČR. U nových ojetin to je ale samozřejmost, i v Německu se totiž u nových aut dává na 4 roky.

Po příjezdu do ČR musíte zajet na STK. Od tohoto roku už není potřeba dělat novou technickou kontrolu a měření emisí, pokud je auto mladší čtyř let a má platnou původní kontrolu z Německa. Na stanici STK stačí jen vstupní prohlídka, která stojí cca 500 Kč.

Než se vydáte auto registrovat, musíte mít ještě sjednané povinné ručení. Při registraci potom odevzdáte německé techničáky a dočasné značky. Zaplatíte 800 Kč a vyfasujete české techničáky a značky. Termín další technické je čtyři roky od té úvodní v Německu, v mém případě za dva roky. Potom je ještě potřeba poslat prodejci v Německu potvrzení registrace (třeba fotku techničáku), aby měl doklad o tom, že auto bylo skutečně někde nově registrováno.

Celkové poplatky za převoz a registraci u nás tedy činí 5400 Kč. K tomu si ještě připočítejte náklady na pohonné hmoty, dálniční známku a čas (mě to stálo jeden den dovolené, první návštěvu jsem absolvoval v sobotu). Do deseti tisíc se ale vejdete s rezervou.

S koupí jsem spokojený. Člověk dostane prakticky nové auto s tak akorát zajetým motorem (27 tisíc km) a přitom za polovinu ceny. Nové BMW 116i ve stejné výbavě u nás koupíte za cca 800 tisíc. Jsem také rád, že jsem nakonec nešel do nové škodovky. Levnější modely jsou výbavou a motorem zcela nesrovnatelné a když jsem si nakonfiguroval u Rapidu srovnatelnou výbavu, dostal jsem se na 530 tisíc Kč.

Dovoz z Německa vlastními silami se dle mého názoru vyplatí pouze u opravdu nových ojetin, které většinou kupujete přímo od autorizovaného dealera, jsou v bezvadném stavu a máte záruky. Pokud chcete něco šest a víc let starého, většinou skončíte na dvorku nějakého Turka nebo Rusáka a potom je to kultura podobná českým autobazarům.

Reklamy
Jak jsem si dovezl auto z Německa

4 thoughts on “Jak jsem si dovezl auto z Německa

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s