Instant messaging jako nový marketingový nástroj?

Papež František před pár týdny oznámil, že bude k věřícím promlouvat skrze kanál na Telegramu. Forbes začal nabízet čtenářům svůj obsah pomocí interaktivního bota na Telegramu. Podle některých studiích dnes lidi tráví ve službách pro rychlou komunikaci víc času než na sociálních sítích a čtyři největší IM služby používá více lidí než čtyři největší sociální sítě – přes 2 miliardy. Jsou novým významným marketingovým nástrojem?post-1019869_640

 

Takovou otázku jsme si nedávno položili v marketingovém týmu Fedory. Již roky máme oficiální účty na Twitteru (68 tisíc sledujících), Facebooku (56 tisíc) a Google+ (24 tisíc). To jsou docela slušná čísla. Přesto máme v poslední době pocit, že jsme tam spíše růkojmími. Platí to především o Facebooku, který jde cestou tvrdé monetarizace a virální dosah příspěvků výrazně přiškrtil. A to až tak, že je pro nás dnes Facebook kanálem s téměř marginálním dosahem.

I když má naše stránka 56 tisíc fanoušků, průměrný dosah našich zpráv je 2,5 tisíce. Tedy necelá 4 %. Tisíce lidí si nás „lajknulo“, protože chtějí sledovat zprávy o Fedoře, my chceme, aby se ty zprávy dostaly k co největšímu počtu lidí. Uprostřed ale stojí Facebook a ta komunikace nefunguje, pokud člověk nezaplatí. Aby se zpráva dostala k množství uživatelů odpovídajícím počtu sledujících, museli bychom za ni zaplatit odhadem 1500 Kč. Facebook má svaté právo ty peníze požadovat. Je to jeho soukromá platforma. Nicméně my jsme komunitní projekt a takové výdaje si nemůžeme dovolit. Proto dnes pro nás Facebook není perspektivní platformou, dokonce bych si troufl říct, že tam účet udržujeme hlavně ze setrvačnosti.

Největší tragédií je, když člověk na Facebook přesunul úplně vše. Tuto chybu jsme udělali s pivním marathonem KruglCup. Stránky jsme zrušili a udělali jen stránku na Facebooku, bylo to pohodlnější a vypadalo to, že na Facebooku bude časem stejně každý. Tím jsme se ale stali naprostým růkojmím Facebooku. Z venku podle mého odhadu mnoho lidí na stránku nepřijde (různé služby si navzájem blokují nebo dikriminují odkazy) a virální dosah akce na Facebooku je minimální. Loni jsme museli za zprávy platit, aby se vůbec k někomu dostaly.

A teď do toho přicházejí služby pro rychlou komunikaci, které toto omezení nemají. Napíšete zprávu a ta se dostane ke každému, kdo vás sleduje. Může to být funkční kanál pro komunikaci s těmi, kdo chtějí sledovat vědí ve vašem projektu? Jelikož v komunitě Fedory je asi nejpopulárnější sítí Telegram, rozhodli jsme se vytvořit první kanál právě tam. Po zhruba třech týdnech máme 233 sledujících. To je stále zanedbatelné číslo v porovnání se sociálními sítěmi. Průměrný dosah zprávy ale přesahuje 90 % sledujících, což je přes 200 a jsme tak už zhruba na 10 % Facebooku. To není na nástroj, který funguje teprve krátce a který jsme výrazněji nepropagovali, slušný výsledek.

Důležité pro nás také je, že se ty zprávy dostanou ke všem, kteří o ně projevili zájem. Jedna věc je počet lidí, ke kterým je dostanete, druhá potom počet těch, kteří nedostávají to, co chtěli – zprávy o Fedoře.

Kanál na Telegramu je jednosměrná komunikace. Uživatelé nemůžou odpovídat či komentovat (na to máme oddělený skupinový chat), služba se je nesnaží držet u sebe, žádná diskriminace zpráv odkazujících ven. Uživateli dojde zpráva, že jsme vydali článek o novinkách ve Fedoře 24, klik a už je ve Fedora Magazinu. Je to taková novodobá RSS čtečka, jen v prostředí, které používáte pro běžnou komunikaci.

Existují ale i zajímavější formy. Např. v úvodu zmiňovaný Forbes komunikuje se čtenáři formou bota. Můžete ho požádat o denní souhrn zpráv nebo se ho na cokoliv zeptat a on se vám na to „cokoliv“ pokusí odpovědět a nabídne vám odkazy na několik relevantních článků.

forbes-telegram
Zeptal jsem se bota Forbesu na Linux.

Správný skeptik namítne, že nejpopulárnější IM služby jsou také centralizované a v držení jednoho subjektu a může se jim v budoucnu stát to samé co Facebooku. A bude mít pravdu. Decentralizované IM služby bohužel boj o uživatele s centralizovanými službami prohrály (tomu už jsem se na blogu věnoval). A Facebook i tady má hodně žhavá želízka v ohni. Vlastní nejpopulárnější službu Whatsapp a také Messenger, který z Facebooku vychází a pořád je s ním úzce propojený. Nicméně si troufám tvrdit, že ono riziko je podstatně menší, protože IM služby se nesnaží vytvořit všeobjímající platformu pro tvorbu, šíření a konzumaci obsahu. Jde tu stále primárně jen o tu komunikaci, takže potenciální vendor lock-in není tak velký. Jejich provoz také není tak náročný (o WhatsApp s miliardou uživatelů se stará cca 50 techniků, tedy jeden na 40 milionů!), takže nečelí ani takovému tlaku na monetarizaci.

Navíc je to i určité ponaučení (pro sociální sítě) a naděje (pro nás), že nic netrvá věčně. Když příliš přiškrtíte komunikační kanály, lidi si stejně najdou cestu k obsahu, který chtějí, a vy si tím jen vybudujete budoucí konkurenci. Ještě před pár lety to vypadalo, že sociální sítě v čele s Facebookem ovládnou Internet, a dnes tu roste nový fenomén, který je může brzo překonat, aby byl v budoucnu překonán zase něčím jiným. To je ale budoucnost, nyní se zdá, že IM jako markentingový nástroj má docela slušný potenciál.

Jeden komentář: „Instant messaging jako nový marketingový nástroj?“

  1. […] provoz je stojí nemalé peníze. Jiří Eischmann asi trefuje správně svůj odhad o „IM jako novém marketingovém kanále“, minimálně u Fedory to prý začíná fungovat lépe, než fanouškovská stránka na […]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *