V zahraničí je celkem běžná věc, že online obchody posílají malou část z vaší útraty vámi vybrané neziskovce. Umožňuje to třeba Amazon, díky čemuž jsem útratami v jejich obchodě roky přispíval GNOME Foundation. V českém prostředí jsem teprve nedávno narazil na Givt, který má překvapivě velké pokrytí.
Ačkoliv se o dění na českém Internetu celkem zajímám, tato služba mi unikala. Přitom funguje už 5 let a spolupracuje s více než 2000 eshopy včetně těch největších (Mall.cz, AliExpress.com, Booking.com, Ebay.com,…). Procento z útraty, které obchod pošle na dobročinné účely, se liší typicky podle toho, s jakou marží obchodník pracuje. Od spíše low-costových prodejců hardwaru jako Mironet, kde z mé útraty poslali 0,4 %, až po obchodníky s oblečením jako AboutYou, kteří posílají až 15 %.
Přesný počet organizací, kterým můžete peníze z útraty poslat, Givt neuvádí, ale při letmém pohledu na seznam jsou to určitě stovky. Najdete mezi nimi „známé firmy“ dobročinnosti jako Lékaři bez hranic, Člověk v tísni nebo Adra. Zajímavé na tom je, že lze posílat nejen na čistě charitativní účely, ale mezi zapojenými organizacemi je řada dalších s neziskovým charakterem jako oddíl junáku, místní spolek organizující mimoškolní aktivity pro děti, nebo třeba sportovní klub.
Klidně můžete domluvit registraci svého spolku nebo klubu, zpropagovat si to mezi členy a příznivci a pomoct tak vlastní zájmové činnosti. Propagace je to, co tomuto projektu chybí asi nejvíc. Dosud Givt rozdělil 9 milionů korun, což je vzhledem k celkovým tržbám české ecommerce opravdu zanedbatelná částka. Nevím, jak úspěšné jsou tyto služby v zahraničí, kde fungují delší dobu, ale potenciál pro růst tu vidím pořád obrovský.
Jak to celé funguje z pohledu uživatele? Zaregistrujete se (jde to i anonymně bez registrace) a když chcete něco nakoupit, tak na stránkách Givt.cz vyberete eshop a organizaci, které se má částka připsat, proklikem se dostanete na stránky eshopu. Po dokončení obchodu většinou s nějakým zpožděním (obchodník může počkat na to, že si zboží skutečně převezmete) objeví v seznamu vašich nákupů. Je to trochu nepohodlné, protože musíte vědět, jestli daný eshop je do projektu zapojený a jít přes stránky projektu. Proto Givt udělal rozšíření pro Chrome, Firefox a Operu. To vám v případě, že se nacházíte na stránkách zapojeného obchodníka, zobrazí v pravém dolním rohu rámeček, kde můžete vybrat organizaci, které chcete přispět, a rovnou nakupovat.
Rozšíření má přístup k obsahu stránek, takže je potřeba k němu přistupovat opatrně. Nicméně je k dispozici zdrojový kód a při jeho zběžném prohlédnutí mi nepřišlo, že by dělalo něco nekalého. Pokud jej nechcete používat, můžete pořád používat ten tradiční, leč méně pohodlný způsob přes web projektu.
Napsat komentář