Givt: utrácejte a přispívejte na charitu

V zahraničí je celkem běžná věc, že online obchody posílají malou část z vaší útraty vámi vybrané neziskovce. Umožňuje to třeba Amazon, díky čemuž jsem útratami v jejich obchodě roky přispíval GNOME Foundation. V českém prostředí jsem teprve nedávno narazil na Givt, který má překvapivě velké pokrytí.

Ačkoliv se o dění na českém Internetu celkem zajímám, tato služba mi unikala. Přitom funguje už 5 let a spolupracuje s více než 2000 eshopy včetně těch největších (Mall.cz, AliExpress.com, Booking.com, Ebay.com,…). Procento z útraty, které obchod pošle na dobročinné účely, se liší typicky podle toho, s jakou marží obchodník pracuje. Od spíše low-costových prodejců hardwaru jako Mironet, kde z mé útraty poslali 0,4 %, až po obchodníky s oblečením jako AboutYou, kteří posílají až 15 %.

Přesný počet organizací, kterým můžete peníze z útraty poslat, Givt neuvádí, ale při letmém pohledu na seznam jsou to určitě stovky. Najdete mezi nimi „známé firmy“ dobročinnosti jako Lékaři bez hranic, Člověk v tísni nebo Adra. Zajímavé na tom je, že lze posílat nejen na čistě charitativní účely, ale mezi zapojenými organizacemi je řada dalších s neziskovým charakterem jako oddíl junáku, místní spolek organizující mimoškolní aktivity pro děti, nebo třeba sportovní klub.

Klidně můžete domluvit registraci svého spolku nebo klubu, zpropagovat si to mezi členy a příznivci a pomoct tak vlastní zájmové činnosti. Propagace je to, co tomuto projektu chybí asi nejvíc. Dosud Givt rozdělil 9 milionů korun, což je vzhledem k celkovým tržbám české ecommerce opravdu zanedbatelná částka. Nevím, jak úspěšné jsou tyto služby v zahraničí, kde fungují delší dobu, ale potenciál pro růst tu vidím pořád obrovský.

Jak to celé funguje z pohledu uživatele? Zaregistrujete se (jde to i anonymně bez registrace) a když chcete něco nakoupit, tak na stránkách Givt.cz vyberete eshop a organizaci, které se má částka připsat, proklikem se dostanete na stránky eshopu. Po dokončení obchodu většinou s nějakým zpožděním (obchodník může počkat na to, že si zboží skutečně převezmete) objeví v seznamu vašich nákupů. Je to trochu nepohodlné, protože musíte vědět, jestli daný eshop je do projektu zapojený a jít přes stránky projektu. Proto Givt udělal rozšíření pro Chrome, Firefox a Operu. To vám v případě, že se nacházíte na stránkách zapojeného obchodníka, zobrazí v pravém dolním rohu rámeček, kde můžete vybrat organizaci, které chcete přispět, a rovnou nakupovat.

Rozšíření má přístup k obsahu stránek, takže je potřeba k němu přistupovat opatrně. Nicméně je k dispozici zdrojový kód a při jeho zběžném prohlédnutí mi nepřišlo, že by dělalo něco nekalého. Pokud jej nechcete používat, můžete pořád používat ten tradiční, leč méně pohodlný způsob přes web projektu.

Rámeček rozšíření na stránkách spolupracujícího eshopu

4 komentáře: „Givt: utrácejte a přispívejte na charitu“

  1. Martin avatar
    Martin

    Pořád nechápu, jak se to propojí e eshopem?
    Nějak přes cookies?
    Jde si nastavit trvale, aby se pro daný eshop používal Givt? Nebo tohle musím proklikat při každém nákupu? A co nákup z mobilu pomocí app daného eshopu?
    Alzu a CZC tam vůbec nevidím 🙁
    I když jsem si prošel jejich web, pořád to celé moc nechápu.

    1. sesivany avatar

      Počítám, že se to dělá předáním nějakých cookies. Nastavit to trvale AFAIK nejde. Hádám, že to možná bude i požadavek ze strany eshopů, aby to byl vědomý krok uživatele. Pro ně to může být konkurenční výhoda, kdy si zákazník u srovnatelné nabídky vybere ten eshop, kde může z nákupu přispět neziskovce. Když si to ale jednou nastavíte a pak to za vás bude dělat automaticky na pozadí, tak už to žádný motivační efekt nemá. Nicméně věřím tomu, že úpravami toho jejich rozšíření by se toho dalo dosáhnout. 😉

    2. Karolína avatar
      Karolína

      Dobrý den,

      s e-shopy spolupracujeme prostřednictvím affiliate sítí. Ty nám zajišťují propojení s e-shopy, automatické trackování i reporty objednávek. A jak jste psal, propojení probíhá pomocí cookies. Bohužel to nejde nastavit trvale, vždy musí dojít k prokliku, kdy se vygeneruje cookie. Každopádně s naším rozšířením do prohlížeče je to otázka vteřiny. 🙂

      Za Givt.cz, Karolína

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *