Autorem obrázku je Imichal93 a je šířený pod licencí CC BY-SA 4.0.
Po městě jezdím na kole běžně. Do práce to je pro mě nejlepší způsob dopravy. S autem často nezaparkuju a MHD trvá déle. Co když ale nemá člověk kolo zrovna u sebe nebo je v cizím městě? Poprvé jsem vyzkoušel sdílená kola a byl příjemně překvapený.
Když jsem se chystal na konferenci Flock, která se konala na začátku června v Praze, napadlo mě, že bych konečně mohl vyzkoušet sdílená kola a pohybovat se po Praze za kole. Nikdy před tím mě to nelákalo, protože v Brně mám k dispozici vlastní kolo a cena za jízdy byla podobná jako u MHD.
V České republice jsou nejrošířenější Rekola a NextBike. Já si pro první zkušenost se sdíleným kolem vybral Rekola, protože to je česká značka a na rozdíl od NextBiku jsem ji měl zarytou v paměti.
Po instalaci aplikace a registraci jsem zjistil, že cenu za jednotlivé jízdy ani řešit nemusím. Mám totiž kartu Multisport, díky které můžete mít jak u Rekol, tak u NextBiku dvě hodinové jízdy denně zdarma. V Brně navíc dostane každý dvě půlhodinové jízdy zdarma a v Praze, pokud máte Lítačku, dvě čtvrthodinové. Navíc si myslím, že ty limity platí pro každého poskytovatele zvlášť, takže jejich kombinací je můžete zdvojnásobit a doslova se ujezdit na kole, aniž byste za jízdu zaplatili.
Když jsem dojel do Prahy, došel jsem k parkovišti kol před hlavním nádražím, naskenoval jsem QR kód na kole, odemknul ho, tašku hodil do košíku před řídítky a mohl vyrazit. Trasu na Anděl jsem si našel na Cyclers, protože má data o intenzitě provozu, kterému jsem se chtěl vyhnout. Nakonec to byla pohodová čtvrthodinová jízda, kde nejhorší část byla na náplavce, kterou na kole opravdu nedoporučuji projíždět. Chodců tam je příliš mnoho a naprosto spolehlivě preferují úzký pruh z hladkých kamenů, který byl vytvořený pro kola.
Druhý den kolem oběda jsem si z konference odskočil na Vinohrady za Petrem Šimáčkem, který je autorem video kanálu Městská cyklistka. Petr mě provedl Rádiem Beat, kde pracuje a které poslouchám už dvacet let. Dostal jsem se i do vysílací místnosti, když tam zrovna úřadoval Vejvoďák. Poté mě vzal na projížďku na kole přes celou Prahu až na Anděl. Musím říct, že ač Prahu, co se týče infrastruktury pro kola, nelze se zeměmi jako Nizozemsko nebo Německo pořád srovnávat, je v tom mnohem dál než Brno. Zvlášť u nás na severu města infrastruktura pro cyklistiku prakticky neexistuje. Na pěti kilometrech, které jezdím do práce, není ani metr cyklopruhu, natož cyklostezky.

Petr mi dal taky tip na aplikaci Na kole Prahou, což jak jsem zjistil, je převlečená aplikace Cyclers s ještě kvalitnější navigací, protože má dodatečná data od místní cyklokomunity. Na plánování jízd v Praze ji můžu jen doporučit.
Jízd na kole po Praze jsem absolvoval ještě několik včetně závěrečné jízdy z Anděla na Florenc. Tu jsem bez nějaké velké námahy zvládl za 12 minut, což je čas, který mě fakt překvapil. I metrem to trvá čtvrt hodiny.
Po zkušenosti v Praze jsem se rozhodl vyzkoušet sdílená kola i v Brně. Tady jsem se ale musel registrovat i u NextBiku, protože mají v Brně očividně k dispozici mnohem více kol. Rekola na mapě vidím víceméně jen v centru. V Technologickém parku na ně narážím výjimečně, zatímco nextbike tady vždycky nějaký je. Ani jedna značka ale nemá v Brně zdaleka tak hustou síť jako v Praze.
V Praze jsem byl spokojený také s technickým stavem, v Brně už to bylo horší. Půjčený nextbike nebyl moc pohodlný a měl málo účinné brzdy. Kolo od Rekol bylo novější, ale na rozdíl od těch v Praze se na něm taky moc pohodlně nejelo.
Každopádně to beru jako zajímavé rozšíření možností, jak se pohybovat po městě, které plánuju dál využívat a které můžu jen doporučit. Je to rychlé, levné a hýbete se u toho.
Napsat komentář