Na (re)kole Prahou

Zakarkovaná růžová kola

Autorem obrázku je Imichal93 a je šířený pod licencí CC BY-SA 4.0.

Po městě jezdím na kole běžně. Do práce to je pro mě nejlepší způsob dopravy. S autem často nezaparkuju a MHD trvá déle. Co když ale nemá člověk kolo zrovna u sebe nebo je v cizím městě? Poprvé jsem vyzkoušel sdílená kola a byl příjemně překvapený.

Když jsem se chystal na konferenci Flock, která se konala na začátku června v Praze, napadlo mě, že bych konečně mohl vyzkoušet sdílená kola a pohybovat se po Praze za kole. Nikdy před tím mě to nelákalo, protože v Brně mám k dispozici vlastní kolo a cena za jízdy byla podobná jako u MHD.

V České republice jsou nejrošířenější Rekola a NextBike. Já si pro první zkušenost se sdíleným kolem vybral Rekola, protože to je česká značka a na rozdíl od NextBiku jsem ji měl zarytou v paměti.

Po instalaci aplikace a registraci jsem zjistil, že cenu za jednotlivé jízdy ani řešit nemusím. Mám totiž kartu Multisport, díky které můžete mít jak u Rekol, tak u NextBiku dvě hodinové jízdy denně zdarma. V Brně navíc dostane každý dvě půlhodinové jízdy zdarma a v Praze, pokud máte Lítačku, dvě čtvrthodinové. Navíc si myslím, že ty limity platí pro každého poskytovatele zvlášť, takže jejich kombinací je můžete zdvojnásobit a doslova se ujezdit na kole, aniž byste za jízdu zaplatili.

Když jsem dojel do Prahy, došel jsem k parkovišti kol před hlavním nádražím, naskenoval jsem QR kód na kole, odemknul ho, tašku hodil do košíku před řídítky a mohl vyrazit. Trasu na Anděl jsem si našel na Cyclers, protože má data o intenzitě provozu, kterému jsem se chtěl vyhnout. Nakonec to byla pohodová čtvrthodinová jízda, kde nejhorší část byla na náplavce, kterou na kole opravdu nedoporučuji projíždět. Chodců tam je příliš mnoho a naprosto spolehlivě preferují úzký pruh z hladkých kamenů, který byl vytvořený pro kola.

Druhý den kolem oběda jsem si z konference odskočil na Vinohrady za Petrem Šimáčkem, který je autorem video kanálu Městská cyklistka. Petr mě provedl Rádiem Beat, kde pracuje a které poslouchám už dvacet let. Dostal jsem se i do vysílací místnosti, když tam zrovna úřadoval Vejvoďák. Poté mě vzal na projížďku na kole přes celou Prahu až na Anděl. Musím říct, že ač Prahu, co se týče infrastruktury pro kola, nelze se zeměmi jako Nizozemsko nebo Německo pořád srovnávat, je v tom mnohem dál než Brno. Zvlášť u nás na severu města infrastruktura pro cyklistiku prakticky neexistuje. Na pěti kilometrech, které jezdím do práce, není ani metr cyklopruhu, natož cyklostezky.

Selfie dvou cyklistů s helmami. Jeden má černé tričko "Do práce na kole", druhý žlutou bezpečnostní vestu.
Já s Petrem na kole na Andělu.

Petr mi dal taky tip na aplikaci Na kole Prahou, což jak jsem zjistil, je převlečená aplikace Cyclers s ještě kvalitnější navigací, protože má dodatečná data od místní cyklokomunity. Na plánování jízd v Praze ji můžu jen doporučit.

Jízd na kole po Praze jsem absolvoval ještě několik včetně závěrečné jízdy z Anděla na Florenc. Tu jsem bez nějaké velké námahy zvládl za 12 minut, což je čas, který mě fakt překvapil. I metrem to trvá čtvrt hodiny.

Po zkušenosti v Praze jsem se rozhodl vyzkoušet sdílená kola i v Brně. Tady jsem se ale musel registrovat i u NextBiku, protože mají v Brně očividně k dispozici mnohem více kol. Rekola na mapě vidím víceméně jen v centru. V Technologickém parku na ně narážím výjimečně, zatímco nextbike tady vždycky nějaký je. Ani jedna značka ale nemá v Brně zdaleka tak hustou síť jako v Praze.

V Praze jsem byl spokojený také s technickým stavem, v Brně už to bylo horší. Půjčený nextbike nebyl moc pohodlný a měl málo účinné brzdy. Kolo od Rekol bylo novější, ale na rozdíl od těch v Praze se na něm taky moc pohodlně nejelo.

Každopádně to beru jako zajímavé rozšíření možností, jak se pohybovat po městě, které plánuju dál využívat a které můžu jen doporučit. Je to rychlé, levné a hýbete se u toho.

Fediverse Reactions

16 komentářů: „Na (re)kole Prahou“

  1. Jan Antoš avatar

    @sesivanyblog mimochodem expandovali to Estonska

    1. Jiří Eischmann avatar

      @janantos @sesivanyblog jj, četl jsem. To bude asi jediný technologický startup, který expanduje z Česka do Estonska, a ne naopak. 😀

      1. Jan Antoš avatar

        @sesivany @sesivanyblog ale obávám se že přišli tak trochu pozdě. A moc vidět nejsou.

        1. Jiří Eischmann avatar

          @janantos @sesivanyblog Ono to je spíš o dohodě s městem než o čemkoliv jiném. Je to zpravidla hodně dotované. Město vypíše zakázku, vybere nejlepšího dodavatele a ten dodá službu podle zadání. Takže co si Talinn objednal, to dostává (počet kol, stanovišť…). Tady to funguje tak, že je ve městě třeba NextBike. Zakázku na další období vyhrají Rekola a z měsíce na měsíc NextBike z města zmizí a Rekola ho nahradí. V takovém byznysu asi nejde přijít pozdě.

  2. Lukáš Jelínek avatar

    @sesivanyblog Od používání sdílených kol mě odrazuje nutnost předat provozovateli osobní údaje a nainstalovat si aplikaci, která vyžaduje řadu oprávnění (a leccos odesílá).

    1. Jiří Eischmann avatar

      @aikencz @sesivanyblog To chápu. Na druhou stranu taky chápu, že chtějí vědět, komu kolo půjčují a kde se s ním nachází. Že o mně toto budou jednou za 14 dní na půl hodiny vědět, asi dokážu překousnout. Alternativou bez sledování je mít s sebou skládačku. Ivan Bíbr to tak praktikuje. 🙂

      1. Lukáš Jelínek avatar

        @sesivany @sesivanyblog Ta skládačka by se mi hodila, už jsem o ní uvažoval. Už i proto, že tam, kam bych potřeboval jezdit, se žádné sdílené kolo odstavit nesmí.

  3. logout avatar

    @sesivanyblog Letí to, nedávno to bylo 6 let, co jsem to taky zkusil: https://technomorous.eu/post/164333054815

    Zážitek pozitivní, půl roku nato jsem zkoušel koloběžky: https://technomorous.eu/post/165863580168 – ty mi přišly už mnohem horší.

    Co mi vyhovovalo nejvíc, byly sdílené elektroskútry BeRider od Škoda Auto, které během covidu byly dostupné po Praze:
    https://technomorous.eu/post/171419145514
    https://technomorous.eu/post/171429155615
    https://technomorous.eu/post/171439165716

    Škoda, že nevydržely – nicméně díky nim jsem nabyl dojmu, že elektrika je přeci jen budoucnost.

  4. Petr Šimáček avatar
    Petr Šimáček

    Jé, Jirko, hezké počtení, díky. Pokud by bylo možné, tak někdy příští týden bych uveřejnil u nás na FB atd.

  5. Ilkka Tengvall avatar

    @sesivanyblog in Helsinki the local public transport company offers city bikes. It's 35€ per season. I use it a lot. Super handy, just hop on/off the bike, No need to worry if anyone steals my own bike, or can use it just one way.

    1. Jiří Eischmann avatar

      @ikkeT @sesivanyblog that's great! I've never heard of such a service here. For city cycling I use an old bike, which is like €100, so that I don't have to worry about it being stolen.

  6. Vít Skalický :fedora: avatar

    @sesivanyblog Jj, Rekola jsou skvělý. Výborně doplňují různé "slepé úhly" MHD, kde zrovna není žádné rychlé spojení (vzácné). Jen moc nefungují do kopce 😀

    1. Jiří Eischmann avatar

      @vitSkalicky @sesivanyblog Ano, ty kopce jsou problém. Kola jsou to těžká a nešlape se na nich tak dobře jako na vlastním. Do práce bych se na nich nadřel, protože to mám z kopečka do kopečka. V Praze v centru je to prakticky rovina, tam je to pohoda. V Brně to není rovina ani v centru.

  7. Vít Skalický :fedora: avatar

    @sesivanyblog teď se taky po Praze objevily elektro Rekola. Sviští dobře, ale na pravidelné používání jsou drahé, tak jsem zvědavý, jak se uchytí.

  8. Kepi avatar

    @sesivanyblog dík za tip. Dnes vyzkoušeny Rekola v Brně a supr.

    Kolo sice docela rachotina, ale dojel jsem, v noci svítilo, ale hlavně mě potěšilo, že ta půl hodina zdarma je automaticky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *