Manželce se tento týden stala taková nepříjemnost: odhlásilo ji to všude z jejího účtu na Facebooku a nemůže se zpátky přihlásit. Měla dvoufaktorové ověření přes SMS, jenže SMS teď nechodí. Trvá to už několik dní a vypadá to, že se do svého účtu jen tak nedostane, jestli vůbec ještě někdy. Dovolání u Facebooku prakticky žádné.
Účet měla 15 let. Nejenže přišla o všechny kontakty a obsah na Facebooku, který si tam za tu dobu vybudovala, ale taky o všechny zprávy a kontakty v Messengeru. Nemůže používat Marketplace, kde prodávala věci po dětech. Službami Facebooku to ale nekončí, přišla také o přístup ke všem službám, u kterých se přihlašovala s účtem na Facebooku.
Ukazuje to křehkost online identit, které závisí na konkrétní službě nebo poskytovateli. Něco, co používáte skoro dvě dekády, může být v okamžiku pryč a ničeho se nedovoláte. Není to samozřejmě problém jen Facebooku, tyto věci se stávají i u ostatních poskytovatelů platforem: Google, Apple…
Proto už delší dobu tvrdím, že nejspolehlivější formou online identity je e-mail na vlastní doméně. Doménu také nevlastníte, máte ji pouze „pronajatou“ od správce, můžete o ni taky přijít, ale laťka toho, co by se muselo stát, aby k tomu došlo, visí nepoměrně výše než u účtů u online platforem.
Svoji doménu eischmann.cz vlastním už 18 let. Původně za tím nebylo nic hlubšího. Prostě jsem chtěl mít pěknou adresu pro vlastní stránky a osobní e-mail. Až s postupem času jsem si začal uvědomovat, že mít online identitu postavenou na vlastní doméně byl opravdu prozíravý krok.
I tak jsem se ale nevyhnul období, kdy jsem účty u nových služeb zakládal prostě tak, že jsem klikl na ikonu Facebooku. Pohodlnost vítězila. První varování jsem dostal, když jsem si chtěl hodinky připojit ke Spotify a zjistil, že to jde jen s účtem, ke kterému se přihlašuji e-mailem a heslem. A převést účet z facebookového na emailový tenkrát Spotify neumožňoval. Musel bych si vytvořit nový účet a přijít o celou historii poslechu. Uvědomil jsem si, že vlastně ani nemůžu odejít z Facebooku, pokud nechci o účet na Spotify přijít. To byl pro mě budíček.
Od té doby všude používám pro založení účtu e-mail na vlastní doméně. Je to pracnější, ale dlouhodobě se to vyplatí, protože kromě správce domény nejsem závislý na nikom, ani na poskytovateli e-mailu. Dlouho jsem používal Gmail, před třemi lety jsem se rozhodl přejít na Zoho Mail a vše proběhlo naprosto hladce, protože e-mailová adresa zůstala stejná. Pokud bych o účet u Zoho přišel, prostě bych si e-mailovou schránku založil jinde, změnil záznamy DNS a jel bych dál.
Dostal jsem se do stavu, kdy bych ani nemrkl okem, pokud bych o účet na FB přišel. Svůj obsah mám dávno vyexportovaný, aktivní tam nejsem, obsah by mi nechyběl a důležité kontakty mám uložené ve vlastním Nextcloudu. Účet u Googlu by byl trochu složitější, protože přece jenom mám na něj navázaný telefon, ale taky by to nebylo neřešitelného.
Přemýšlejte nad svojí online identitou. Riziko není pouze teoretické.
Napsat komentář