Mladoboleslavská Škoda nedávno uvedla novinku Bez starostí. Nejedná se o nic jiného než o operativní leasing pro soukromé osoby. Auto nevlastníte, ale pronajímáte si ho od ŠkoFinu. Platíte pevně stanovenou měsíční částku, uvážete se na dva roky, po kterých auto vrátíte a dostanete nové. Každé dva roky tak máte nové auto a nemusíte se o nic starat. Registrují ho za vás, máte pokryté povinné, havarijní, proti krádeži, máte značkový servis, obutí, přezutí, auto je po celou dobu v záruce. Auto ale není vaše a to je pro mnoho lidí kámen úrazu. I představitelé Škodovky přiznávají, že bude těžké Čechy přesvědčit, aby si auto nekupovali, ale pronajímali.
Já osobně jsem se setkal se dvěma druhy odmítavých názorů:
- Platím něco, co nikdy nebude moje – tento názor pravděpodobně vychází z mylné představy, že auto je nějaká investice do budoucna. Auto je ale naopak jedna z nejhorších investicí. Rychle ztrácí hodnotu, je to spotřební zboží. Přitom hodně lidí o něm přemýšlí jako o dlouhodobé investici typu bydlení. Jenže zatímco po splacení má byt stále významnou hodnotu, po splacení auta vám zbude akorát hromada šrotu za minimální zbytkovou cenu. Otec nedávno prodával 13 let staré auto a dostal za něj 5 % pořizovací ceny. Kvůli tomu mám auto vlastnit?
- Pronájem je v porovnání s vlastnictvím drahý – když auto vlastníte, máte tendenci na náklady s pojené s vlastnictvím a provozem zapomínat. Hodně lidí nebere v úvahu ani pořizovací hodnotu a řekne vám, že jezdí za 1,5 Kč na kilometr, protože tolik si to vezme na palivu. Jenže ona to není jenom pořizovací hodnota a palivo, ale také obutí, přezutí, povinné, servisní kontroly, opravy, výměna oleje,… Když jsem si to počítal, došel jsem k závěru, že pronájem je maximálně o 1000 Kč měsíčně dražší. Redaktoři z auto.idnes.cz, kteří analyzovali náklady jednoho člověka, který si schovával všechny účtenky související s provozem jeho Octavie, došli k velmi podobnému výsledku. Za těch 1000 Kč navíc ale máte každé dva roky nové auto, o nic se nestaráte a a hlavně hned na začátku v autě neutopíte několik set tisíc. Pokud ty peníze místo nákupu auta alespoň trochu rozumně investujete, tu tisícovku měsíčně vám to v pohodě vrátí.
To samozřejmě platí v případě, že máte nějakou rozumnou dobu obnovy auta a řádně se o něho staráte. Pokud obnovujete auto jednou za 20 let, lepíte jen ty nejnutnější závady, pojištění znáte jen to povinné, pneumatiky sjíždíte až na nulový detén a máte štěstí, že to nikde nerozstřelíte nebo nemáte závaznější závadu, můžete se dostat na jiná čísla. Ale srovnávejme srovnatelné.
Osobně nemám s „nevlastnictvím“ vozu problém a až budu v budoucnu řešit pořízení nového auta, pronájem pro mě bude plnohodnotná alternativa. Na rozvoj této oblasti se těším. Citroen plánuje rozjet vlastní model pronájmu, který se bude odvíjet od toho, jak moc s autem jezdíte. To bude zase výhodnější pro sváteční řidiče.
A úplně nejvíc se těším na revoluci spojenou s automobily, které už nebudou potřebovat řidiče. Pak už se bude mnoho důvodů mít auto v držení vůbec. Místo, aby 90 % doby stála na parkovišti, budete je sdílet s ostatními a budou tak mnohem efektivněji využívaná. V Google Maps si jenom vyhledáte, kam chcete jet, jako způsob dopravy vyberete automatické auto a Google už se postará o to, aby vás v co nejkratší době našel automobil místního provozovatele. Vyřeší se tím i jeden z největších dnešních problémů měst – přecpané ulice auty. Možná to narazí na ještě větší psychologický blok lidí než nyní pronájem, ale je to budoucnost, ne parkoviště plná aut v osobním vlastnictví, která 90 % času nic nedělají a jen ztrácejí hodnotu 🙂
Napsat komentář