Otevřenost je jediné, co nakonec rozhoduje

Úspěch softwarových platforem může být determinován různými věcmi. Může to být technologická vyspělost, obchodní model, či prostě náhoda. Nicméně si myslím, že to je právě otevřenost, která je v dlouhodobém horizontu jedinou věcí, jež o úspěchu platformy rozhoduje. Je to docela odvážné tvrzení, ale nechte mě tento názor podepřít třemi souboji, které určovaly a stále určují vývoj informačních technologií v posledních 30 letech. Na první pohled nemají mnoho společného. Odehrávaly se v jiném období a jiných segmentech trhu, trvaly jinou dobu, aktéři byli jiní. Jedno však měly společné: nakonec získalo převahu otevřenější řešení.

MacOS vs Windows
Prvním ze soubojů, který bych rád zmínil, je souboj systémů pro osobní počítače MacOS a Windows. Apple na přelomu 70. a 80. let víceméně vytvořil nový segment trhu – osobní počítače. Nic extra nového nevymysleli, ty technologie už existovaly (např. díky Xeroxu), ale podařilo se jim dát všechny kousky dohromady a vytvořit produkty, které byly stravitelné pro běžné uživatele. Apple zaznamenal raketový úspěch. Ten však ale trval jen několik let. Pak totiž přišel Microsoft s Windows, které byly nedokonalou kopií MacOS,… a Apple vymazal. Proč? Protože nabídl otevřenější řešení. Dnes může spojení slov Windows a otevřenost působit poněkud úsměvně, ale musíme si uvědomit, že byl začátek 80. let, Richard Stallman měl teze svobodného software teprve v hlavě a svět se skládal z uzavřených softwarových řešení pevně navázaných na hardwarová řešení. V této době Windows vytvořily společně s otevřenou hardwarovou platformou IBM-kompatibilního PC na tu dobu nezvykle otevřenou a flexibilní platformu, která v následujících letech ovládla svět. Nevadilo, že Windows nebyly tak dobré jako MacOS, stačilo, že byly dostatečně dobré, otevřenost a flexibilita pak zajistila zbytek.

Unix vs Linux
Windows nikdy nebyly výzamným hráčem na trhu kritických serverů. Tento trh dlouhá léta opanovaly komerční Unixy. Byly drahé a vázané na určitý hardware a výrobce. Dlouho si však držely svoji pozici, protože prostě nic jiného, co by jejich úlohu zastalo, neexistovalo. Pak ale přišel finský student a vytvořil Linux. Na začátku 90. let se nemohl Linux Unixům vůbec rovnat, byl to hobby projekt. Měl ale jednu zásadní vlastnost – byl otevřený. To byl důvod, proč se k jeho vývoji připojili dobrovolníci z celého světa, a z hobby projektu začal vznikat systém, který byl dostatečně dobrý i na trhu, který do té doby opanovaly komerční Unixy. Oproti nim měl ovšem jednu zásadní výhodu – otevřenost a z ní pramenící flexibilitu. Byl dostupný v různých produktech, pro různé architektury, výrazně levnější. Stačilo mu být dostatečně dobrý, aby začal ukusovat z podílu Unixů. Dodnes mají Unixy plno unikátních technologií, které Linux prostě nemá, přesto jejich trh zcela ovládl a jim nechal jen malý segment trhu, kde ony unikátní technologie dokáží převážit nevýhody v podobě uzavřenosti a neflexibility. Linux se samozřejmě nezastavil jen na tomto trhu, ale díky své otevřenosti začíná pronikat i na trhy, kde bychom si ho ještě před pár lety nedokázali vůbec představit. Jen se podívejte na Valve a jejich SteamBox.

Mimochodem nechybělo málo a komerční Unixy mohly být vytlačené otevřenými Unixy. Měly rozhodně lepší startovní pozici. Než se ale vyřešily všechny právní otázky a BSD systémy mohly být definitivně prohlášeny za svobodný software, Linux už měl momentum, které nešlo zastavit. Někdy je prostě potřeba i trochu štěstí.

iOS vs Android
Tento souboj je nejčerstvější. Mnozí budou namítat, že ještě není zdaleka rozhodnutý. Já si dovolím tvrdit, že je. Po prohře s Microsoftem na poli osobních počítačů dokázal Apple vstát z mrtvých a vytvořil zcela nový trh, který ostatně jako každý tvůrce nového trhu dokázal ze začátku zcela ovládnout. Konkurenci trvalo několik let, než se dokázala chytnout a ještě nedávno platilo, že ten, kdo chce kvalitní smartphone, si musí koupit telefon od Applu. O tabletech to platilo dvojnásob. Android byl v té době výrazně pozadu. Měl však jednu zásadní vlastnost – otevřenost. To byl klíčový faktor, který pomohl získat Googlu důvěru a podporu ostatních výrobců. A Android se postupně zlepšoval. Může to být tak rok, co dosáhl stavu "dostatečně dobrý". O zbytek se už stará otevřenost a flexibilita. Android dnes používá většina výrobců mobilů, najdete jej na levných telefonem za pár tisíc i na top modelech s cenovkou blížící se 20 tisícům. Kombinace iOS+iPhone stále může mít co se vyladěnosti týče navrh, aplikace v Apple Store stále mohou vynášet víc než v Google Play, ale dominantní pozice Applu postupně eroduje. Podle aktuálních čísel má Android v ČR podíl 73,8 %, což je výrazně více než iOS s 8,8 %. Ne všude ve světě je dominance Androidu tak výrazná, ale i v USA, baště Applu, má Android přes 50 % trhu. Donedávna mohl Apple tvrdit, že sice neprodává nejvíce mobilů, ale je stále nejziskovější firmou na trhu a slízává smetanu. Už ani to neplatí. V posledním kvartále měl Samsung zisk z mobilní divize 5,2 miliard dolarů, Apple pouze 4,5. Navíc trend je takový, že Samsungu zisk roste, Applu padá.
Proto si troufám tvrdit, že bitva už je rozhodnutá. Otevřenější řešení znovu a ne naposledy zvítězilo. Tím nechci tvrdit, že doba Applu končí. Bude ještě dlouho významným hráčem na trhu. Dnes je trh s mobilními zařízeními mnohem rozvinutější než byl trh s osobními počítači v 80. letech a Apple byl tenkrát jen zlomkem toho, čím je dnes. Ztratit pozici trvá mnohem déle než tenkrát (i když při pohledu na Nokii a Blackberry… jeden nikdy neví). Možná se Apple zase reinkarnuje a vytvoří nový trh, jak už se mu to dvakrát povedlo. Akorát se bojím, že ho časem opět porazí nějaké otevřené řešení, protože otevřenost je nakonec jediná věc, která v dlouhodobém horizontu rozhoduje. 😉

Advertisements
Otevřenost je jediné, co nakonec rozhoduje

4 thoughts on “Otevřenost je jediné, co nakonec rozhoduje

  1. Sesivany napsal:

    Originally posted by anonymous:

    Shadowman writes:Podle mne rozhoduje hlavne cena.

    Jistě, ale ta cena je do značné míry determinována otevřeností.

  2. anonymous napsal:

    Tobiáš Potoček writes:Hezky napsáno a nelze než souhlasit 🙂 Na tu druhou stranu, z článku nepřímo vyplývá, že svět Open Source (nebo obecně ten otevřený přístup) málokdy přinese něco revolučně nového, vždy spíš dotahuje a vylepšuje řešení již existující v uzavřeném světě. A málokdy je to otevřené řešení více než jen "dostatečně dobré". Což je možná škoda.

  3. anonymous napsal:

    Martin writes:Jen na tom desktopu se to nějak nedaří. Možná proto, že pro Linux nejsou dostatěčně dobré svobodné náhrady za Photoshop, CAD, Office + věci točící se okolo toho. Otázka je, jestli lze stejným způsobem a se stejnou úspěšností vyvíjet svobodné aplikace tohoto typu. Přeci jen to jsou trochu specifické věci které nepoužívá každý. A i přesto jsou dostatečně důležité, aby udržely (nebo alespoň pomáhaly udržet) úspěšnot Woken. Ani ty hry už nejsou tak kritické díky konzolím a službám typu Steam.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s