Srovnání: ČD, LEO Express a RegioJet

Tyto svátky jsem měl konečně možnost si kromě ČD na českých železnicích vyzkoušet i LEO Express a RegioJet. A to na trase Otrokovice-Praha. Tam jsem jel s LEO Expressem, nazpátek s RegioJetem. Jsem docela pravidelný zákazník ČD, mám i zákaznickou InKartu 25. Jaké je srovnání s konkurencí za základě mých zkušeností a dojmů?

zeleznice-spolecnosti

Nejdříve ale takovou poznámku na úvod:

Do Prahy jsem cestoval z Luhačovic, z kterých také jezdí přímé vlaky do Prahy, ale napojení na koridor do Prahy je pomalé a pokud sednete do auta a cca 30 km dojedete autem do Otrokovic a tam přesednete na vlak, ušetříte téměř dvě hodiny. V Otrokovicích z tohoto důvodu přímo u nádraží postavili velké parkoviště.

Osobně si myslím, že je to budoucnost dálkové přepravy. Tzv. poslení míle je vždy nejdražší, veřejnou dopravu nevyjímaje. Kvalita pak kolísá a výhodnost vůči autu padá. Autem si dojedete k nejbližšímu dopravnímu uzlu a tam přesednete na vlak, s kterým absolvujete drtivou většinu trasy. Z Luhačovic jsem byl takto v Praze za tři a půl hodiny, což se dá autem zvládnout jen za ideálních dopravních podmínek, a nestresoval jsem se při řízení. Škoda, že parkoviště v Otrokovicích je pořád spíš výjimkou.

Nákup jízdenky

Ten je u všech tří dopravců srovnatelný. Můžete koupit na Internetu, nemusíte nic tisknout. U RJ a LE navíc stačí jen kód jízdenky. Co se týče storna, má navrh RegioJet, který umožňuje zrušit jízdenku bez penále ještě 15 minut před odjezdem. ČD je zase flexibilnější v tom, že můžete jet jakýmkoliv spojem ten den. ČD kromě Pendolina nevyžadují rezervaci a ta není natvdo spojená s jízdenkou jako u RJ a LE.

Mobilní aplikace

Tady jednoznačně vedou České dráhy. Jejich aplikace je o několik tříd lepší než ty od konkurence. ČD dokázaly v aplikaci velmi umě využít velkého množství dat z různých informačních systémů, takže vám aplikace poskytne velké množství informací o vlaku, upozorňuje vás pomocí notifikace na zpoždění, výluky, příjezd do stanice, kde máte přesednout/vystoupit, říká vám, na kterém nástupišti máte přípoj. Prostě skvělá aplikace, která má jedinou kaňku: neumí anglicky, takže ji nelze doporučit cizincům, pro které by byla dvakrát tak užitečná.

Největším zklamáním byla asi aplikace od LEO Expressu, která de facto umožňuje jen nákup jízdenky. Dokonce neumí ani synchronizovat, takže i když si přes váš účet koupíte jízdenku na webu, v mobilní aplikaci se nezobrazí.

Cena

Cena dnes dost závisí na tom, kdy jízdenku kupujete a samozřejmě na trase. Ani ČD dnes nemají pevný výpočet ceny, ale na několika trasách mají akční tarify. LEO Express navíc převzal od low-cost aerolinek strategii rostoucích cen s obsazeností či časem. Pro srovnání použiju trasu Otrokovice-Praha, nejnižší třídu – 2. třída u ČD, Economy u LE, Standard u RJ a nákup jízdenky den před odjezdem (dříve jízdenku nenakupuji, není to flexibilní).

RegioJet: 190 Kč, ČD: 259 Kč, LEO Express: 299 Kč.

Ze srovnání jednoznačně nejlépe vychází RegioJet. Ani s mojí zákaznickou InKartou 25 se na takovou cenu u druhých Českých drah nedostanu. Tam by mě lístek stál 234 Kč, Včasná jízdenka, která je pro všechny, potom vyjde na 259 Kč. Nejdražší je LEO Express s 299 Kč.

Vlaky

Úroveň vlakových souprav byla vždy slabinou českých železnic. S ČD jsme desítky let jezdili koženkovými vagóny a úroveň se zvedala neznatelně. To se začalo měnit před necelými 10 lety a troufám si říct, že vozový park se za posledních 5 let změnil víc než za 20 let před tím. U ČD má smysl dát do srovnání jen to nejnovější, to znamená RailJety, Pendolino a další EC vlaky, které přímo konkurují RJ a LE na hlavních trasách.

Osobně mi z tohoto srovnání nejlépe vychází RegioJet. Vlaky sice nejsou úplně nové, ale jsou tak zrekonstrukované, že to vůbec nepoznáte. Interiér se vyrovná nejnovějším RailJetům a jako bonus přináší dotykové obrazovky s multimediální zábavou (v kategorii Relax). To se ve vlacích nevidí ani v mnohem vyspělejších zemích.

 

2016-01-01 16.36.21
Interiér RegioJetu

Smíšené pocity jsem měl z vlaků LEO Express. Ano, jsou úplně nové, pěkně vybavené, takže na českých železnicích neurazí, ale ani nenadchnou. Tyto jednotky Stadler byly navržené na regionální přepravu (do 100 km), ne na trasy 300 km a víc. A jde to vidět. Vlak působí dojmem velké tramvaje. Je volně průchozí po téměř celé délce soupravy. Soupravy jsou lehčí, takže to s nimi i víc hází. LEO Express argumentuje, že výrazně lehčí soupravy spotřebují méně energie a jsou tedy šetrnější k životnímu prostředí.

To je dnes relevantní výhoda. Nicméně už nezmiňuje, že tyto soupravy nejsou v případě srážky s překážkou zdaleka tak bezpečné jako klasické vlaky. Klasická lokomotiva projede jako ocelová pěst téměř vším (pokud to tedy zrovna není betonový most jako u Studénky). Moderní lehké soupravy jsou výrazně více poškozené (vizte poslední nehodu Pendolina) nebo i po střetu s malým objektem (osobní auto) můžou skončit úplně mimo trať. Nedá se tedy říct, že by výhody lehkých souprav jednoznačně převyšovaly nevýhody.

RegioJet a LEO Express ve všech vlacích nabízí wifi, ČD zatím pouze v Pendolinu (a pár dalších výjimkách). Všechna řešení zavisí na GSM, takže kvalita připojení kolísá s pokrytím. Vyloženě špatnou zkušenost jsem měl s LEO Expressem, kde jsem se k Internetu vůbec nepřipojil a trvalo několik desítek minut, než jsem se vůbec dostal na portál jejich intranetu.

Přitom jejich řešení mi přijde technicky zajímavější. Na rozdíl od RegioJetu sedadla nevybavili multimediálními jednotkami, ale umožňují cestujícím se připojit k jejich portálu a multimediální obsah streamovat do svých zařízení. To by ale muselo fungovat. Nevím, jestli to bylo tím, že byl plný vlak, ale pokud to řešení neumí škálovat do plné kapacity, tak je prostě špatné. Škoda také je, že ten jejich intranet nelze využívat třeba k objednání jídla.

Stejně jako s wifi je to i s elektrickými zásuvkami. U RJ a LE jsou standardem ve všech třídách u každého sedadla. U ČD jen v první třídě a nejnovějších vlacích.

Poznámka: LEO Express má velmi neprakticky vyřešené záchody. Nejenže je jich málo, ale navíc se obrovské vysouvací dveře musí zamknout speciálním tlačítkem. Dejte si na to pozor, až s ním pojedete. Vyhnete se trapným situacím. Já jsem si dveře otevřel, abych zjistil, že tam trůní starší paní, která se zapomněla zamknout. Popravdě je to tak blbě vyřešené, že bych to možná neudělal ani já, kdybych tímto způsobem nebyl varovaný. Očividně to je rozšířený problém, protože se to stalo více lidem, s kterými jsem se bavil.

Palubní servis

V palubním servisu lze za jednoznačného poraženého označit České dráhy. V první třídě sice dostanete na vybraných spojích vodu a noviny, ale to je u konkurence samozřejmost ve všech třídách. Navíc mají v každém vagónu stevarda, který se o vás stará.

Za vítěze se nebojím označit RegioJet. Stevardi byli o cosi aktivnější. U LEO Expressu trvalo snad hodinu po odjezdu z Otrokovic, než mně někdo nabídl možnost si objednat něco k pití a snědku. Poté jsem čekal taky docela dlouho na to, že to byla obyčejná bageta a pivo. Na jejich obhajobu je potřeba říct, že vlak byl plný.

V čem ale RegioJet poráží LEO Express na hlavu, je nabídka jídla a pití a cenová politika. Nejenže je širší, ale i levnější. Jen pro srovnání: RegioJet nabízí půllitr Bernardu 12 za 20 Kč (v Kauflandu jej koupíte za 18!) LEO Express třetinku Plzně 12 za 30 Kč. RegioJet dále třeba nabízí sushi za 80 Kč, které je výrazně větší než to, které bývá v Lidlu za 79 Kč. Ve vlaku by člověk těžko čekal supermarketové ceny.

2016-01-01 16.40.51
Ceny v RegioJetu jsou opravdu lidové

ČD sází na tradiční jídelní vozy a musím říct, že posledních pár let mají dobrá jídla a velmi rozumné ceny. Pokud chcete mít plnohodnotné jídlo, je to asi nejlepší varianta. Nevýhodou je nutnost přesunu do jiného vozu. Vždycky jsem zápasil s tím, jestli mám na delší dobu opustit zavazadla nebo je s sebou táhnout do jídeláku apod.

Závěr

Konkurence vlakové dopravě v ČR jednoznačně prospěla. ČD to nutí zvyšovat kvalitu služeb a LE a RJ nastavují čím dál lepší standardy. Nedá se říct, že bych jedné společnosti fandil víc než druhé. Fandím všem, aby se zdárně rozvíjely a konkurence táhla celkovou kvalitu nahoru. Osobně si myslím, že ČD by nejvíce prospělo, kdyby se privatizovaly. Vlastnictví státem má výhody v nadržování při výběrových řízeních na provoz ztrátových tratí, což poškozuje konkurenci. Pro ČD má ale i nevýhody. Při nákupu vlaků a služeb nemůže být tak flexibilní jako konkurence, protože musí dodržovat zákon o výběrových řízeních. Postupná privatizace ČD by železnicím jako celku prospěla.

Celkovým vítězem je pro mě RegioJet. Má nejpohodlnější vlaky, nejlepší palubní servis a to vše při nejnižší ceně. Jančura prostě umí. O to víc mě mrzí negativní pohled na něj u mnoha lidí. Je to jeden z mála podnikatelů, který se nesmíří s průměrem a snaží se ve svém oboru provést revoluci. Začal s autobusy, teď to dělá na železnici. Jeho autobusy jsou světovou špičkou. Na konference do Brna nám jezdí desítky lidí z celého světa a mnoho z nich nám říká, že takového autobusového dopravce ještě nezažili. Jedna z mála oblastí, kde dokážeme být světoví. Doufám, že časem se něco podobného povede i na železnici a za zlomek švýcarských cen.

Advertisements
Srovnání: ČD, LEO Express a RegioJet

11 thoughts on “Srovnání: ČD, LEO Express a RegioJet

  1. Robert Krátký napsal:

    Naprostý souhlas s privatizací ČD — už aby to bylo.

    Do srovnání bych doplnil ještě dvě věci:

    1) Slušnost/osobní přístup personálu. Tam je ČD také pořád ještě úplně jinde než konkurence (rozuměj v 80. letech). Jezdím s nimi výhradně první třídou a ani to nepomáhá k tomu, aby byl personál vstřícný a slušný. Jejich naprosto anální přístup ke kontrole jízdenek je toho příkladem (nehledě na to, že RegioJet ani LEO Express většinou s kontrolou neotravují vůbec). Pohodový průvodčí je u ČD výjimka. Zcela pravidelně se mi např. stává, že se chystám nadiktovat kód jízdenky a průvodčí na mě štěkne: „Takže budete diktovat kód. Tak to snad musíte nahlásit předem, ne!? Tak moment!“

    Od té doby, co to nedávno zavedli, je také placení kartou za jídlo super zkušenost. Znechucený ksicht číšníka, otrávené poznámky typu „No jo, můžete platit kartou. Ale signál tu bude těžko. Takže si počkáte.“ Pak přijde s terminálem, kontrola karty selže kvůli signálu a číšník spokojeně prohlásí: „Tak, čtyři pokusy vyčerpaný. Signál není. A tohle můžeme dělat až do Prahy. Jste spokojenej?“ — Prostě celkově hrozný přístup. Takže ho požádám, aby to příště nedělal v tunelu, a ejhle, už to funguje 🙂

    2) Přístupnost. Tam bohužel RegioJet totálně prohrává — nenabízí většinou skoro žádnou možnost. LEO Express je na tom se svými „tramvajemi“ naprosto nejlépe, ČD s novými RailJety je OK, i když i tak je otrava řešit plošiny, se kterými občas personál neumí zacházet, jediný vyhrazený oddíl v jediném vagonu atd. Krom toho ČD nutí rezervaci přístupného místa 24 hodin předem pomocí speciálního webového formuláře. Koupit jízdenku je pak nutné samostatně (nelze použít údaje k již vyžádané a schválené rezervaci — příšerný systém).

    1. eis chmann napsal:

      LE a RJ jízdenky většinou nekontrolují, protože jsou všechny místenkové a kupované elektronicky, takže ví kdy a kde lidi nastupují a vystupují. Stačí ale nastoupit až v další zastávce a hned je to trochu zmate.

  2. jcechace napsal:

    CD a platby kartou jsou samostatna kapitola. Pri ceste od rodicu z Bruntalu do Brna obcas potrebuji koupit jizdenku u prepazky, a rad bych platil kartou. Mistni zamestnankyne vsak pozaduje, aby ji zakaznik kartu fyzicky predal pro potrebu „kontroly“ — a to i v pripade, ze ma bezkontaktni kartu. Bohuzel, podle informaci z banky muze obchodnik pri platbe kartou pozadovat i doklad totoznosti (nicmene prakticky nikdo to v dnesni dobe nedela). Ten vsak pani nechce, pry ji staci ze „jmeno“ sedi k pohlavi. Kartou u CD v Bruntale nakonec neplatim, nebot pani odmitam jak predat kartu, tak ukazat pohlavi.

    1. Nákup na přepážce nemůžu porovnat, protože už tam nakupuji jízdenky zcela výjimečně. Přes mobilní appku to mám za cca minutu, takže ji kupuju online, i když bych měl čas si ji koupit na nádraží. Je dobré vědět, že se tím vyvaruju ukazování pohlaví 😀

  3. jen pro srovnání cen – pokud jedeme Otrokovice – Ostrava 2 dospělí a dítě – cesta tami i zpět s Kredit kartou RJ mě vyjde do 500. ČD mi nabízí cenu dvaapůlnásobnou /jejich „karty“ se nám nevyplatí/

  4. Jan Stourac napsal:

    jen male doplneni doplneni – i RegioJet ma k dispozici webovy portal, ktery umoznuje streamovat filmy, atd. primo do zarizeni…staci se pripojit na jejich wifi a zadat do browseru „portal.regiojet.cz“ (vice viz http://www.regiojet.cz/praha-kosice/sluzby/zabavni-portal/ )…cas od casu jezdim linkou smer Kosice (takze si nejsem jisty, jak je to na jinych linkach) a zatim vzdy funkcni k plne spokojenosti (kvalita i vyber dobry a neseka se) 🙂

  5. Jakub Bittner napsal:

    Mezi Prahou a Olomoucí jsem vlakem jezdil pravidelně několik let a pro mě je jednoznačným vítězem Pendolino od ČD s tichým oddílem. Můžu si objednat jídlo až na místo za přijatelnou cenu a pokud není signál na placení kartou a máte ji embosovanou, udělají z ní šek vyrýsováním číslic. Bohužel z Brna Pendolino už nejezdí… Co se týče autobusů StudentAgency, tak jsou fajn, pokud vedle vás nikdo nesedí. Na RailJet z Brna do Prahy jsem se těšil, ale mrzí mě, že sedadla v druhé třídě nejsou polohovatelná. Když jedu z Brna do Prahy a nespěchám, jedu do Olomouce Studentem a pak Pendolinem. Je to sice delší a dražší, ale fakt lepší.

  6. hojhojcz napsal:

    na trase Ostrava Praha jsem zkusil všechny tři varianty a poměr cena výkon je jednoznačně na straně RJ. Zrovna dnes jsem použil LE protože mě vyšla jízdenka o 50 levněji (mám 30%slevu na smile Club busines ) . Mlátil jsem se do hlavy protože první kafe mi cenu srovnalo jelikož RJ má kafe zdarma. Má i spousty jiných věcí zdarma a placené za třetinové ceny proti konkurenci. Takže LE jedině se svým jídlem 🙂 Internet v LE nefungoval ani ve velkých městech intranet bídně, navíc v informacích jsem se sice dověděl venkovní teplotu a momentální rychlost, ale informace kde jsem či případné zpoždění nikde. Kdysi to jelo na displejích pod stropy dnes vypnuto. Filmy z intranetu se nestíhaly stahovat. No tragedie. Dva dny předtím jsem jel v RJ a internet stíhal i videa z youtube naprosto bez problému. Jinak pendolino jsem vyzkoušel, je moc pěkné ale ceny nesmyslné. Bez slev na nic. Běžný rychlík je službami daleko daleko vzadu.

  7. Martin Karkut napsal:

    Jezdím pravidelně trasu Praha-Hranice na Moravě a mohu říct že jediné RJ…Leo je nepohodlný a pro vyšší lidi totálně bolestné na nohy…Dále zde bylo zmíněno že vlaky Leo se pořád kymácejí a to můžu jen potvrdit jelikož nám jednou přistál stevard v klíně…. Chudák 😞….Nabídka u Leo na můj vkus slabá a drahá….ČD je klasika pro spoje z velkého města do menšího , jinak na dálkové spoje propadl….Rychlíky neustále narvané že ve finále stojíte celou cestu….RJ má pohodlné sedadla ve všech třídách, ochotný a rychlý personál,chutné a levné jídla a pití…Dokonce vyhráli i co se týče cen jízdenky….Mám u RJ kreditovou kde se ukládají všechny jízdenky a máte zde automaticky slevu na jízdné….Pro je na 1.mistě RJ , 2. ČD a 3. Leo

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s