Na obranu blokování reklamy

Poté, co se Youtube pustil do ostrého boje s blokátory reklamy, rozhořela se opět diskuse o tom, zda je v pořádku reklamy blokovat. Dlouho jsem byl na straně odmítačů blokování reklamy. Během svého života jsem napsal řadu článků pro různé časopisy a servery a vím, že obsah se zadarmo neudělá. Nicméně odvětví internetové reklamy zmorfovalo do takové podoby, že dnes říkám: blokování reklamy je naprosto v pořádku. V článku se pokusím vysvětlit proč.

Důvody, proč jsem změnil názor, jsou dva:

Narušují vaše soukromí

Reklamní systémy se proměnily na obrovské šmírovací nástroje. Je v obchodním zájmu jejich autorů o vás vědět co nejvíc. Čím lépe vás znají, tím účinnější reklamu můžou inzerentům nabídnout. Některým lidem nevadí, že o nich druhá strana ví skoro cokoliv, zvyšuje to přece relevanci reklamy. To mi přijde hodně krátkozraké. Prostředky na podporu prodeje totiž nejsou dělané proto, aby usnadnily život zákazníkům, ale aby maximalizovaly prodeje.

A to klidně i za cenu manipulace. Čím více toho o vás vědí, tím větší prostor k manipulaci mají. Výrazně to prohlubuje informační asymetrii, což není dobrá zpráva pro toho, kdo je na straně s menším množstvím informací, což je typicky zákazník. Vy o nich víte velmi málo (cenotvorba, marketingové strategie, algoritmy…), oni o vás vědí mnoho. To není prostředí, které by napomáhalo uzavírání férových obchodů.

U reklamy na běžné zboží to je ještě sranda, vážné to začíná být, když to vstupuje do politiky a ovlivňuje osudy zemí. Nechápu, jak někdo může považovat po zdokumentovaných případech jako Cambridge Analytica za dobré, že tyhle systémy toho tolik o vás ví. Chránit si soukromí a používat nástroje, které těmto systémům brání ve sběru dat o vás, je naprosto v pořádku.

Zobrazují podvodnou reklamu

Internetové reklamní systémy nemají kontrolu nad obsahem reklamy, kterou zobrazují. Kdyby celostátní deník otiskl reklamu s Petrem Pavlem, kde láká na investice do podvodného investičního nástroje, byl by z toho poprask. Daný deník by pravděpodobně čelil žalobě. Reklamní systémy internetových gigantů jako Google a Facebook takovou reklamu zobrazují běžně. A když to člověk nahlásí, dostane většinou odpověď, že daná reklama neporušuje pravidla služby. Že jim tohle dlouhodobě prochází, je až šokující.

Tohle není o obsahu, který v nějaké diskusi na jejich platformě vygenerují běžní uživatelé. Tohle je obsah jejich obchodních partnerů, který oni za úplatu distribuují po Internetu. Že zadávání reklamy automatizovali způsobem, že je těžko kontrolovatelné, je čistě jejich problém. Nijak to nesnižuje velikost problému a jejich zodpovědnost. A pokud vám tyto systémy distribuují do počítače podvodnou reklamu, je naprosto v pořádku ji blokovat. V tomto kontextu se dá považovat blokování reklamy za nástroj kybernetické bezpečnosti.

Argument, že člověk nemá na weby, které takovou reklamu zobrazují, chodit, neobstojí, protože web je reklamními systémy doslova prošpikovaný. Není v lidských silách se jim vyhýbat. Jediný rozumný způsob, jak se podvodným reklamám vyhnout, je ty systémy prostě blokovat.

Vím, jaký problém pro provozovatele obsahových webů představují klesající příjmy z reklamy, které jsou mimo jiné také z důvodu blokování. Honoráře, které dostávám za články, jsou posledních 15 let stejné nebo mírně klesly. Nominálně. Reálně klesly skoro na polovinu. Nicméně řešením nemůže být byznys založený na výše zmíněném. Média udělala velkou chybu, když nasedla na tyto reklamní systémy. Ztratila kontrolu nad tím, jaká reklama se na jejich webu zobrazuje. Zcela se vytratil vztah média a inzerenta. Když se dnes zeptám, jestli jim nepřijde pod úroveň zobrazovat reklamu na „zázračnou rostlinu, která do dvou týdnů vyřeší všechny vaše zdravotní problémy a farmaceutický průmysl by ji nejraději zakázal“, dostane se mi odpovědi, že neovlivní, co daný reklamní systém zobrazí.

Weby, používající tyto reklamní systémy, jsou také motivované k nabourávání soukromí svých návštěvníků. Proto vám tak vnucují souhlas se sledujícími cookies. V některých případech dokonce tak, že vám bez jejich odsouhlasení nezobrazí obsah. Za každého návštěvníka, který se k tomu uvolí, totiž dostanou od reklamních systémů podstatně více peněz.

Osobně reklamu stále neblokuji. Mám zapnuté nástroje, které brání sledování, což občas zablokuje i samotnou reklamu, ale sám plošně reklamu neblokuji. Na rozdíl od dřívějška si ale myslím, že je morálně naprosto v pořádku to dělat. Je čistě vaše věc, jaký obsah si necháte nahrát do počítače. Ze strany webů je zase naprosto v pořádku odmítnout vám obsah poskytnout, pokud reklamu zablokujete. Většina to ale neudělá, protože mezní náklady na čtenáře jsou minimální a nižší počet čtenářů snižuje relevanci média.

Co s tím

Z této cesty do pekla, kterou byznys založený na zobrazování reklamy představuje, je ale dobré médiím taky trochu pomoct a podpořit je v alternativních zdrojích příjmů. Proto nemám problém si za obsah platit a mám hned několik předplatných.

Pokud si nechcete nechat zasahovat do soukromí a dívat se na podvodné reklamy, doporučuji tyto nástroje:

  • Prohlížeč Firefox a v něm zapnout rozšířenou ochranu proti sledování. Případně můžete použít Vivaldi, které nabízí totéž a je postavené na Chromiu. Naopak nevhodný z tohoto pohledu je Google Chrome, jehož autor je taky provozovatelem největšího reklamního systému a logicky tak žádné nástroje na ochranu proti nim neobsahuje. A v následujících měsících také výrazně omezí funkčnost těch, které si můžete do Chrome doinstalovat.
  • Privacy Badger. Pokud používáte prohlížeč, který takovou ochranu zabudovanou nemá, nainstalujte si toto rozšíření, které ji přidá.
  • Consent-O-Matic. Tohle rozšíření za vás bude automaticky vyplňovat souhlasy s cookies. Umožňuje vám nastavit si, aby se odsouhlasovaly pouze cookies, které jsou potřeba k funkčnosti webu a ukládání preferencí, a ne cookies, které slouží ke sledování.
  • Prohlížeč DuckDuckGo pro Android. Nemusíte jej používat jako prohlížeč, ale zapněte v něm ochranu před sledováním aplikací. Bude pak blokovat odesílání citlivých informací z aplikací do systémů, které se věnují jejich sběru, mimo jiné reklamních systémů. Tyto pokusy také zaznamenává. Budete se divit, kolik toho o vás aplikace posílají ven. Dokonce nejen ty zdarma, ale i ty, za které jste si zaplatili.
  • uBlock Origin. Pokud chcete reklamy i přímo blokovat, nainstalujte si do prohlížeče toto rozšíření. Jedná se asi o to nejlepší, co proti reklamám existuje. Prohlížeč Vivaldi pak má blokování reklamy už přímo zabudované, stačí ho při prvním spuštění zapnout.

19 komentářů: „Na obranu blokování reklamy“

  1. 𝕆𝕥𝕥𝕠 𝕧𝕠𝕟 𝕎𝕖𝕟𝕜𝕠𝕗𝕗 🦁 avatar

    @sesivanyblog Výborně sepsáno, díky.

    Osobně už dlouho blokuju maximum nevyžádaného obsahu, někdy až na úkor funkčnosti webu, tyto potíže pak řeším individuálně.
    Kdyby nic jiného, klíčová je pro mě věta "pokud vám tyto systémy distribuují do počítače podvodnou reklamu, je naprosto v pořádku ji blokovat. V tomto kontextu se dá považovat blokování reklamy za nástroj kybernetické bezpečnosti." To IMHO platí čím dál víc.

    1. Jiří Eischmann :fedora: avatar

      @OttovonWenkoff @sesivanyblog Já už roky blokuji sledovací prvky, ale ty podvodné reklamy, s kterými reklamní systémy nic nedělají, udělaly jednoduše obhajitelné i blokování samotné reklamy. Já osobně to zatím nedělám, ale méně zkušeným členům rodiny to klidně nastavím. Nechci se dočkat toho, že mi pak bude někdo z nich volat, že investoval 10 tisíc do něčeho podvodného, protože to v reklamně doporučovala známá osobnost.

    2. Z8TH avatar

      @OttovonWenkoff @sesivanyblog a je to dostatečný argument pro libovolně malý podíl scam ads? Nevím.
      Scam ads byl asi hlavní důvod, proč jsem opustil Twitter a nezajímalo mě, jestli je jich 5 nebo 50 procent, dřív jsem je tam nepotkával vůbec a pak nějak moc. (Možný důsledek problémů s inzerenty?) Slušní inzerenti přeci taky mají zájem na tom, kde se jejich reklamy vyskytnou, nechtějí být spojováni s dezinfo weby. Na druhou stranu by se tak dalo argumentovat i pro zákaz Internetu protože se skrz něj šíří dětská pornografie a nelze tomu zcela zabránit.

      1. Z8TH avatar

        @OttovonWenkoff @sesivanyblog Nedávno mi tu @fredbrooker poskytl vhled do jeho reklamy na Instagramu, divil jsem se, že zrovna tam se mu ukazují scam ads. Ale poslal mi screenshoty. Mně se tam nezobrazují žádné, naopak tak polovina reklam na mě cílí velmi správně. A to je zase otázka, jestli důsledným odmítáním personalizované reklamy na sebe člověk nepřitahuje právě to nejhorší.

        1. Fred Brooker avatar

          @z8th @OttovonWenkoff @sesivanybloghele tím to nebudena Instagramu už ty reklamy nevidím a na YouTube mám personalizaci. zapnutou, stejně mi tam pořád serou denní výdělek a akcie pořád dokola

          1. Jiří Eischmann :fedora: avatar

            @fredbrooker @z8th @OttovonWenkoff @sesivanyblog i kdyby to tak bylo, tak snad nemůžou dávat na výběr: buď nám odevzdáte vaše soukromí nebo vám můžeme zobrazovat podvodné reklamy.To je asi jako bych si instaloval software a ten mi dal na výběr: buď si zaplatíš předplatné nebo ti můžu do počítače instalovat malware. Taky těžko akceptovatelný výběr.

          2. Z8TH avatar

            @sesivany @fredbrooker @OttovonWenkoff @sesivanyblog Nevím, jak ty marketingové personalizace fungují, je to moje představa, že nebudu ukazovat třeba nářadí, krmiva nebo hudební nástroje (specifické zboží) komukoliv, ale pouze těm, kdo by mohli mít zájem, oproti tomu scam ads jsou catch all. Takže když někdo neprozradí svůj profil zájmů, tak si tím jen eliminuje pool na samé catch all reklamy, kde je těch scam ads relativně víc, než kdyby byl pool rozředěný konkrétněji cílenými reklamami. To přece není peníze nebo život, soukromí nebo podvod.

          3. Jiří Eischmann :fedora: avatar

            @z8th @fredbrooker @OttovonWenkoff @sesivanyblog Super, až se mě reklamní systémy zeptají, o jaké oblasti se zajímám, abych jim to vyklikal, s tím, že o mě nebudou sbírat žádná další data, tak se možná domluvíme.Dokud to budou dělat na základě extenzivního sběru dat s tím, že mi budou ve větší míře zobrazovat podvodné reklamy, když se tomu budu bránit, tak holt budu blokovat.

      2. 𝕆𝕥𝕥𝕠 𝕧𝕠𝕟 𝕎𝕖𝕟𝕜𝕠𝕗𝕗 🦁 avatar

        @z8th @sesivanyblog rozumím. Tu citovanou větu vnímám jako minimální důvod, kdyby nic jiného. Ve skutečnosti reklamu maximálně blokuju, protože ji prostě nesnáším. Ať personalizované nebo ne, stejně bych na žádnou nikdy neklikl.
        A personalizovat = šmírovat. Díky, nechci.
        Nechci přenášet kvanta dat, která jsou mi k ničemu. A že mám neomezená data není argument.
        A když někdo podmiňuje zobrazení obsahu zobrazením reklamy, prostě obsah oželím. Ještě se mi nestalo, že bych bez něj nemohl být.

      3. Jiří Eischmann :fedora: avatar

        @z8th @OttovonWenkoff @sesivanyblog Argument proti libovolně malému množství to asi není, ale nemyslím si, že je to slaměný panák. Ty reklamy se objevují hodně lidem a pravidelně. Navíc bavíme se o těch zjevně podvodných. Pak jsou tu roky běžné ty, které slibují zázračné věci (léky, mastičky…). Možná nejsou křišťálově podvodné, ale minimálně na úrovni šmejdů prodávajících předražené hrnce.

  2. Jan Korbel 🇨🇿 🏴‍☠️ avatar

    @sesivanyblog Nástroje dobré a ještě přidám:

    ClearURLs Addon
    Decentraleyes
    Privacy Redirect

    1. standa avatar

      To první je možná ještě větší prasárna než blokátory reklam…
      Já weby živím z affillu…

  3. Martin Bodlák 💙💛 avatar

    @sesivanyblog Používám Firefox ve striktním režimu, žádné extra blokátory, a jsem celkem spokojený. IMO to s blokováním 3rd party cookies udělá web dostatečně bezpečnějším.

    Edit: Jo a na mobilu navíc ProtonVPN s blokováním všeho – reklama prokazatelně žere čím dál tím víc dat a to pak při mobilním připojení může být problém.

  4. h0nza 🌄 🏊🚴 avatar

    naprosto souhlasim. @reznym@mastodon.online to zkus nekdy vysvetlit t. cermakovi nebo m. michalovovi. hodne stesti. spouste lidem je to tak uplne totalne jedno, kolik kdo o nich pozbira informaci, klidne i velmi soukromych. oni prece nemaji co skryvat. to ze do toho nikomu nic neni, to uz ale bohuzel nevidi. je to jako boj s vetrnymi mlyny…

  5. Dan avatar
    Dan

    Skvělý článek a díky za něj. Mám na danou věc naprosto stejný názor a osobně blokuji zbytečnou, hloupou a někdy i nebezpečnou reklamu nemilosrdně všude. V domácí síti většinu internetového balastu smlsne Pi-hole v kombinaci s ublock origin v prohlížečích internetu. Mobil mám iphone a proto mě možnost nainstalovat v budoucnu plnohodnotný Firefox včetně rozšíření těší a po dlouhé době je to podle mě jedno z mála rozumných nařízení EU.
    Taky všude používám DNS 1.1.1.3 od Cloudflare, který je také skvělý pomocník proti balastu a nevhodného obsahu(aspoň pro mě)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *