Navigace pro elektroauto má svá specifika. Kromě obvyklých parametrů totiž musí do plánování trasy zahrnout také zastávky pro nabíjení. Obvykle se o to stará palubní navigace, která má také přístup k datům z auta, ale zrovna naše auto ji nemá a já obecně s navigacemi dodávanými přímo automobilkou nebyl nikdy moc spokojený. Proto jsem se rozhodl vyzkoušet, jak si populární navigace pro mobil dokážou s elektroautem poradit.
Některé navigace dnes dokážou plánovat tankování, ale nabíjení baterie je přece jenom něco jiného. U tankování je jedno, jestli doplňujete nádrž skoro prázdnou nebo skoro plnou. U baterií musíte dobíjet nejen častěji kvůli menšímu dojezdu, ale hlavně nemají konstantní nabíjecí křivku. Rychlost nabíjení postupně klesá a nad 80 % baterie začne prudce padat. Časově je tak výhodnější udělat dvě zastávky, kdy se baterie nabije z 20 na 70 %, než ji vybít do nuly a nabíjet do 100 %. S tím vším by měla navigace při plánování trasy počítat.
Ve srovnání jsem se ale snažil zohledňovat i tradiční funkce navigace: routování, přehlednost navigování, přesnost a rychlost dopravních informací, podpora bodů zájmu. V dnešní době geopolitické nestability je dobré si taky brát v úvahu, odkud software pochází, a to, že za něco neplatíte, ještě neznamená, že to dostáváte zadarmo, proto si všímám i přístupu k soukromí.
Sygic



Sygic je navigací, kterou používám už více než 10 let, proto nemůžu nezačít s ní. Patří mezi ty, které nabízejí offline mapy, ale to už pro mě dnes docela nepodstatná výhoda. Naposledy jsem to ocenil v roce 2015 při cestování po USA. Nicméně v čem Sygic dle mého názoru pořád vyniká, je přehlednost navigování. Zatím jsem nenarazil na navigaci, která by měla tak přehledně ukázané, kam má člověk odbočit, která by měla tak předhledné navádění v jízdních pruzích.
Sygic dnes používá mapy a dopravní informace od TomTomu, což je dle mě pořád špička. Nikdy se mi nestalo, že by dopravní informace o zácpách zaostávaly třeba za Wazem. Jen několikrát mě překvapila nenahlášená uzavírka na méně frekventovaných cestách. Opravdu skvěle mi vychází časové odhady příjezdu, kdy se na dvouhodinové cestě sekne třeba jen o dvě minuty.
Co si Sygic řeší samostatně, jsou body zájmu. Chlubí se tím, ale v ČR je to opravdu tragédie. Body zájmu jsou nejen neaktualizované (v našem okolí nabízí restaurace, které jsou už několik let zavřené), ale taky na mapě špatně umístěné, klidně o půl km posunuté. Pro mě to ale nepředstavuje takový problém, protože body zájmu málokdy hledám v autonavigaci.
Na Sygic jako navigaci jsem zvyklý, proto jsem byl rád, když jsem zjistil, že má Sygic režim pro elektroauta. Následně jsem ale přišel na to, že minimálně v ČR je to bída. Databáze nabíječek je zastaralá. Takovým testem, jak aktuální informace o nabíječkách, navigace mají, pro mě byla rychlonabíječka E.ONu otevřená před nedávnem kousek od nás u Globusu. Sygic o ní samozřejmě nemá ani páru.
Stejně špatné jsou informace o nabíječkách, o kterých ví. Nejenže v ČR nedokáže zobrazit aktuální obsazenost, ale má také dost nepřesné informace o počtu, typu konektoru a výkonu jednotlivých nabíjecích bodů. Např. u rychlonabíječky E.ONu ve Vystrkově, která funguje už roky a kde se dá nabíjet na osmi místech s výkony od 175 do 400 kW, aktuálně hlásí dva nabíjecí body a výkon 22 kW.
Sygic dokáže v databázi vyhledat vaše elektroauto a doplnit kapacitu baterie a spotřebu. Na začátku jízdy vyplníte aktuální úroveň nabití baterie a Sygic by vám měl na základě daných vstupů navrhnout trasu včetně nabíjení. Bohužel v praxi to spíš nefunguje, než funguje. I když dám maximální rozsah nabíjecích výkonů a typů konektorů, většinou dostanu odpověď „Nabíjecí plán selhal. Pro Vaši trasu jsme nenašli možnost nabíjení“. Přitom vím, že po trase jsou desítky možností nabíjení.
V reklamách se Sygic také chlubí, že dokáže zprostředkovat samotnou platbu za nabíjení. Zní to jako sen: navrhne vám, kde máte po cestě nabít, potom vás k nabíječce donaviguje, umožní vám nabíjení spustit, pak vás upozorní na to, že nabíjení bylo dokončeno, a ještě za vás zaplatí. Bohužel prakticky nic z toho v ČR nefunguje. Co jsem vypozoroval, tak Sygic má dohodu se sítí GreenWay, takže na Slovensku můžete mít víc štěstí. A potom také s britskou Plugsurfing, která sice umožňuje nabíjet po celé Evropě (za opravdu vysoké ceny), ale v ČR ji Sygic nenabízí.
TomTom GO



TomTom je jedním ze dvou průkopníků GPS autonavigací. Zatímco Garmin se vydal cestou sportovních navigací a hodinek, TomTom se dál drží autonavigací. Jako jedna z mála společností vlastní kompletní sadu technologií pro navigování včetně mapových podkladů a službu s dopravními informacemi. Ty prodává jiným (jak už jsem psal, Sygic staví na mapách a dopravních informacích od TomTomu), ale zároveň nabízí vlastní koncová řešení. Jedním z nich je tradiční mobilní navigace TomTom GO.
Vzhledem k tomu, že používá stejné mapové podklady a dopravní informace jako Sygic, příliš se neliší ani výběr trasy a reakce na dopravní situaci. Hlavní rozdíl je tak ve vizuální prezentaci. Osobně mi víc sedí Sygic, ale může to být jen o zvyku. U TomTom GO se mi líbí ukazování průměrné rychlost v oblasti s úsekovým měřením. To Sygic nemá.
Jinak jde na TomTom GO vidět, že vychází z tradiční navigace. Rozhraní není typické pro mobilní aplikaci. Na druhou stranu to není nutně negativní věc, je rychlé a přehledné.
TomTom nabízí řešení s plánování tras pro elektroauta, na kterém můžou automobilky stavět vlastní navigace, proto jsem doufal, že něco podobného bude mít i TomTom GO, ale bohužel podpora elektroaut je podstatně skromnější.
Když si v profilu auta nastavíte elektrický motor a konektory, které vaše auto podporuje, umožní vám TomTom GO vyhledávat nabíjecí stanice v okolí a zobrazovat vám je po cestě místo stanic čerpacích. A to je vlastně vše. Na rozdíl od Sygicu jsou ale informace o nabíječkách alespoň aktuální a správné. Např. onu několik měsíců starou nabíjecí stanici u Globusu zobrazuje a uvede u ní také správný výkon a dostupnost.
TomTom AmiGO



TomTom má ještě jedno želísko v ohni mezi navigacemi pro mobily. AmiGO je rozšířením názvu původní navigace GO do slova „amigo“, což španělsky znamená přítel. Od TomTomu to je chytré naznačení, že má jít o více „sociální“ navigaci. Vznikla jako odpověď na Waze a funguje velmi podobně: mapy má pouze online, je zdarma a uživatelé za používání zdarma přispívají ke zkvalitňování dopravních informací TomTomu.
Oproti Waze pro mě má výhodu v tom, že používá OpenStreetMap a že TomTom má dost striktní politiku soukromí a data se používají jen ke zkvalitňování dopravních informací, ne cílení reklamy.
Jestliže u GO jsem říkal, že má na mobilní aplikaci docela netradiční rozhraní, AmiGO naopak přináší rozhraní, které byste u mobilní aplikace dnes očekávali. Ze začátku se na něj snášelo hodně kritiky, protože postrádalo hodně funkcí oproti GO, ale ty postupně přibývají a čisté, jednoduché rozhraní zůstává.
Nicméně Sygic a GO mi přijde, že vytvářejí o něco lepší trasy, ač AmiGO nějaké větší chyby nedělá. Jednou jsem si všiml, že mě AmiGO v naší čtvrti navigovalo skrz ulici, kde byl sloupek, tudíž se nedala projet. To jsem si říkal, že ty proprietární mapy TomTomu, které má GO a Sygic, mají asi něco do sebe. Ale následně jsem zjistil, že mě touto ulicí navigovaly taky a byl to problém ještě u dalších.
OpenStreetMap považuji za výhodu, protože mají úroveň podrobnosti, které můžou konkurovat snad jen Mapy.com. Mapy od TomTomu stačí na většinu trasy, ale na poslední míli se vyplatí vidět každý dům a uličku, abyste trefili přesně. Na druhou stranu do těch svých dokáže TomTom zanášet změny očividně rychleji než do OSM. Už několik dní je znovu otevřený most přes výpadovku v Židenicích. Mapy od TomTomu už to reflektují, AmiGO zatím ne.
Kde mě ale AmiGO příjemně překvapilo, byla podpora elektroaut. Nejenže dokáže jako GO vyhledávat nabíjecí stanice v okolí a po naplánované trase a zobrazovat informace o nich (tady zjevně vychází ze stejné databáze), ale umožní vám načíst z databáze profil vašeho vozu s údaji jako velikost baterie a maximální nabíjecí výkon a zadat základní parametry pro nabíjení: minimální úroveň nabití baterie v cíli, minimální úroveň nabití baterie na zastávkách pro nabití a maximální povolená úroveň nabití baterie při nabíjení.
Do toho si ještě nastavíte, jaké konektory vaše auto podporuje, a před jízdou ještě počáteční úroveň nabití. A na základě toho všeho opravdu spolehlivě dělá to, co Sygic slibuje, ale reálně mu nefunguje: naplánuje trasu včetně zastávek pro nabíjení. O každé zastávce vám dá informaci, kdo ji provozuje, kolik procent baterie tam máte nabít a jak dlouho vám to bude odhadem trvat.
Že je odhad vybíjení baterie po cestě solidně přesný, jsem si vyzkoušel na trase, na které jsem vybil asi 15 % baterie a odhad AmiGO se sekl o jeden procentní bod. Celé to má jen jednu chybu: AmiGO zatím neumí pracovat se sítěmi nabíjecích stanic. U dálnice mi třeba nabídne Ionity, kde bych platil 21 Kč/kWh, zatímco já sám bych určitě preferoval E.ON, kde bych platil 13 Kč/kWh. Nicméně příprava v aplikaci na to je. V profilu vozu je položka Nabíjecí sítě, ale momentálně je prázdná. Možná už to jinde než v ČR funguje. Zatím můžete při plánování trasy nabízenou nabíjecí stanici odmítnout a AmiGO vám trasu přepočítá s využitím jiné.
Waze



Ve srovnání nemůžu vynechat Waze, který je u nás asi nejpopulárnější autonavigací. Osobně jsem mu nikdy nepřišel úplně na chuť. Ať už kvůli tomu, že mi navigování nikdy nepřišlo tak přehledné jako u Sygicu, nebo kvůli tomu, že jej provozuje reklamní společnost, která sesbíraná data používá k cílení reklamy, nebo i kvůli takovému detailu, jako jsou ty infantilní ikony.
Je ale třeba uznat, že díky obrovské uživatelské základně, mají výborné informace o dopravě. Co se týče hustého provozu a zácp, nikdy mi data od TomTomu nepřišla horší. Waze je ale přece jenom lepší, co se týče hlášení uzavírek, zvlášť na těch méně frekventovaných cestách. Setkal jsem se ale i se situacemi, kdy Waze hlásil uzavírku a přitom silnice byla průjezdná. Hlášení od uživatelů také nejsou bezchybná.
Dřív jsem také nebyl nadšený ze samotného routování. Pamatuji se, jak jsem jel před dvěma lety s kamarádem, kterého navigoval Waze. Ten mu ve městě neustále radil, aby sjel z hlavní silnice do vedlejších ulic, přitom k tomu nebyl žádný důvod. Vedlejší ulice měly možná nominálně povolenou rychlost taky 50 km/h a možná byly kratší, ale nedávalo žádný smysl z hlavní silnice neustále sjíždět a vracet se na ni, jak navrhoval Waze.
Když jsem ho ale zkoušel nyní, nepřišlo mi, že by dělal nějaké viditelné chyby. Samotné navigování mi pořád nepřijde úplně přehledné, ale jinak je aplikace rychlá, má čistý design, trasy vypočítává rychle. Co se týče bodů zájmu, je na tom ze všech navigací snad nejlépe, protože čerpá z Google Maps.
Co se týče podpory elektroaut, tak je na tom podobně jako TomTom GO. Můžete nabíjecí stanice vyhledávat v okolí, můžete je vyhledávat po trase. Na rozdíl od GO vám nezobrazuje, když se k některé blížíte. Navíc vyhledávání po trase má asi hodně vysoký práh, protože třeba populární nabíjecí stanici ve Vystrkově, která je asi kilometr od dálnice, vám na trase Brno-Praha nezobrazí.
Databáze nabíjecích stanic je obsáhlá jako u TomTomu, obsahuje i dost informací o nabíjení včetně počtu nabíječek, výkonu nebo konektorech (podle toho je můžete filtrovat), ale na rozdíl od TomTomu zobrazuje obsazenost pouze u některých.
Plánovat nabíjecí zastávky jako AmiGO neumí, ale zase umí to, co mi chybělo u AmiGO: vybrat si sítě, u kterých mám účet a chci nabíjet. Bohužel to není řešené úplně šťastně. Nabíjecí stanice ze sítí, které si nevyberete, to prostě z vyhledávání úplně odfiltruje, ale to nechci. Nabíjet bez zákaznického účtu už dnes můžete skoro u kterékoliv stanice a občas se může hodit i ta ze sítě, u které běžně nenabíjíte. Po navigaci bych chtěl, aby ceny, které u jednotlivých sítí mám, reflektovala v plánování nabíjení, aby mě nedovedla k nabíječce, kde zaplatím 20 Kč/kWh, když o dva kilometry dál je taková, kde bych nabil za polovinu.
Google Maps



Stejně jako Waze jsem do srovnání nemohl nezahrnout Google Maps, které jsou taky velmi populární. Já osobně je nepoužívám ze stejným důvodů u Wazu. Samotné mapové podklady nejsou nic moc a jsou zastaralé. Třeba náš dům není v Google Maps ani tři roky po zapsání do katastru. V OpenStreetMap a Mapy.com se objevil v řádu měsíců. Nicméně na autonavigaci to stačí, informace o dopravě má Google i díky Wazu velmi dobrá a v čem jednoznačně kraluje, jsou body zájmu.
Pokud čtete o pokročilé podpoře elektroaut v Google Maps, vězte, že to má jeden háček: týkají se pouze verze zabudované v autech. Google totiž dodává některým automobilkám svoje mapy pro palubní navigaci. Pokud použijete verzi v mobilu, dostanete jen základ, který už znáte od ostatních.
Google Maps neumí plánovat nabíjecí zastávky. Umí nabíjecí stanice vyhledávat a zobrazovat po cestě. V nastavení si vyberete jako typ motoru elektro a ze seznamu konektorů vyberete ty, které vaše auto podporuje. Podle toho dokáže filtrovat stanice, které vám ve vyhledávání zobrazí. Databáze nabíjecích stanic se zdá hodně podobná tomu, co má Waze. Je dost dobře možné, že ji sdílí a jedná se o stejný zdroj. Je aktuální a informace o nabíjecích stanicích jsou přesné. Tím ale podpora Google Maps pro elektroauta začíná a také končí.
Mapy.com



Z kategorie „Ve srovnání nemůžu vynechat“ jsou také Mapy.com. Ty se dříve zaměřovaly především na turistiku, ale v posledních letech se začaly tlačit také do oblasti autonavigací. Ze začátku měly dětské nemoci jako trhané překreslování nebo zpoždění, ale to postupně odbouraly a dneska to je obstojná navigace, která má podrobné mapy, což se hodí na poslední míli. Jedinou zásadní nevýhodou zůstávavají dopravní informace omezené na náš region. Dřív je měly Mapy.com jenom v ČR, dnes už je nabízejí v devíti zemích střední Evropy, ale pořád to je velmi malý záběr oproti ostatním, kteří je poskytují celosvětově.
Funkce navigace pro auta jsou v Mapy.com obecně opravdu základní. O podpoře elektroaut to platí dvojnásob. Nikde si nemůžete nastavit, že máte elektrický pohon auta. Mapy.com nejenže nedokážou plánovat trasy s nabíjením, ale nedokážou ani zobrazovat nabíječky po trase. Nabíjecí stanice nejsou ani mezi předvolenými kategoriemi bodů zájmu, které se zobrazí, když klepnete na políčko hledání. Musíte začít psát, aby se vám zobrazila kategorie „nabíjecí stanice“.
Samotná databáze nabíjecích stanic se zdá celkem obsáhlá, nenalezl jsem v ní nějaké mezery. Je tam i zmiňovaná rychlonabíječka E.ONu u Globusu. Nicméně informace o nabíjecích stanicích jsou slabé. V popisku je zpravidla uveden typ konektoru, ale už tam většinou nenajdete, v jakém je počtu, a už vůbec ne aktuální obsazenost.
Here WeGo



Za zmínku stojí také navigace Here WeGo. Ač má v názvu „go“, nepatří jako GO a AmiGO pod křídla TomTomu, ale vyvíjí ji taktéž nizozemská společnost Here Technologies, která dnes patří konsorciu automobilek BMW, Mercedes-Benz, Audi a Mitsubishi. Tyhle automobilky na ní mají postavené také své palubní navigace, takže do určité míry slouží jako ukázka toho, co dostanete v autě. Stejně jako TomTom patří mezi několik firem ve světě, které mají kompletní sadu technologií pro navigování včetně vlastních mapových podkladů.
Dle mých zkušeností má Here srovnatelné informace o aktuálním provozu a dokonce lepší informace o uzavírkách než TomTom. Horší to je s body zájmu, které nejsou příliš aktualizované a mezi kterými jsou i několik let zavřené podniky. A někdy jsou v nich komické chyby. Třeba v naší ulici dokázal vyčarovat prodejnu dm, která tam nikdy nebyla a taky by v takové rezidenční ulici nikdy nedávala smysl.
Samotná mobilní aplikace je rychlá a s čistým designem. Nicméně samotná mapa se mi na mobilu při navigování lehce trhá, což jsem nepozoroval už žádné jiné aplikace. Abyste mohli používat informace o dopravě, musíte informace také sdílet. Co se týče mapových podkladů, funguje v hybridním módu: standardně používá online mapy, ale můžete si je také stáhnout pro použití offline.
V nastaveních si můžete vybrat jako typ paliva elektromobil. Here WeGo vám sice neumožní plánovat trasy se zastávkami pro nabíjení, ale můžete nabíjecí stanice vyhledávat a zobrazuje vám je po cestě. Databáze nabíječek je obsáhlá a aktuální. Zobrazuje obvyklé informace: počet nabíjecích bodů, jejich výkon, typ konektoru a také aktuální obsazenost. Tím však podpora elektroaut končí.
Aplikace je zdarma. Stejně jako v případě AmiGO je byznys model takový, že zasílaná data pomáhají zkvalitňovat dopravní informace služby, kterou potom Here Technologies poskytuje automobilkám. Data nejsou ani v agregované podobě nikam přeprodávána a neslouží k cílení reklamy.
ABRP





To nejlepší jsem se nechal na konec. ABRP (A Better Route Planner) je totiž mezi navigacemi specialista na elektroauta a vše, co jsem hledal u ostatních, jsem u něj nalezl a ještě mnohem víc.
Databáze nabíjecích stanic je obsáhlá a aktuální. Navíc oproti ostatním nabízí o jednotlivých stanicích nejvíce informací. Kromě standardních informací jako počet nabíječek, typů konektorů a aktuální obsazenost zobrazuje také cenu, vybavení místa (záchody, hřiště, zda je vhodné pro auta s přívěsy) a okolí restaurace a obchody.
Nabíjecí stanice umí nejen vyhledávat, ale také s nimi plánovat nabíjecí zastávky. A to opravdu sofistikovaně. V databázi si vyberete váš model, s nímž se nahraje velikost baterie a referenční spotřeba. To ale nejsou zdaleka jediné parametry. ABRP bere v potaz charakter cesty, předpokládanou rychlost, počasí, podle kterého určuje, kolik energie půjde na topení/chlazení. Nastavit si můžete také degradaci baterie nebo dokonce extra zatížení. Výsledkem jsou opravdu přesné odhady spotřeby a podle toho přesné načasování nabíjení.
ABRP řeší také aktuální informace z vozu, což je typický handicap navigací pro mobil oproti palubním navigacím. Dokáže se buď připojit na OBD adaptér s podporou Bluetooth nebo se připojit ke službě automobilky, v mém případě k MyAudi. Z obojího dokáže číst aktuální údaje o baterii a podle toho upravovat odhady a naplánovanou trasu.
Jestliže Waze umí se sítěmi nabíječek pracovat opravdu jen základně, ABRP jde mnohem dál. Nejenže si můžete vybrat, u kterých poskytovatelů máte účet, ale také si vybrat tarif. Podle toho dokáže zjistit, jakou cenu budete u nabíječky opravdu platit. Cenu uvidíte nejen v plánu cesty, ale také u jednotlivých nabíječek. Pokud můžete u dané nabíječky použít více zákaznických účtů, zobrazí se vám v přehledném seznamu s cenou a můžete si vybrat tu nejlevnější.
Co ABRP ale neumí, je použít cenu jako parametr při plánování tras. Můžete si ale u jednotlivých sítí nastavit preferenci od „silně preferovat“ až po „vůbec nepoužívat“ a to už při plánování v úvahu bere. Když jsem neměl nastavené žádné preference, u testovací trasy mi to navrhlo dvě ze tří zastávek u Ionity, kde bych platil 21 Kč/kWh. Když jsem ale dal Ionity nižší preferenci a naopak dal vyšší E.ONu, kde mám kWh za 13 Kč, navrhlo mi to všechny tři zastávky u rychlonabíječek E.ONu. Z časového hlediska to bylo o trochu horší, ale zato výrazně levnější.
Samotné plánování tras funguje dobře. Nesetkal jsem se s většími problémy. ABRP používá OpenStreetMap. Není zcela zjevné, přes kterého poskytovatele, protože v informacích o mapě je uvedený jak Maptiler, tak Mapbox. Každopádně aplikace je zapojená do telemetrie Mapboxu, na základě které Mapbox vytváří statistiky dlouhodobého provozu, což využívá např. aplikace Cyclers, o které jsem psal ve srovnání plánovačů cyklovýletů.
Zdálo by se, že ABRP je jasným favoritem pro výběr navigace, pokud máte elektroauto. Bohužel jsem narazil na jednu věc, která ho v mých očích výrazně diskvalifikuje: nemá aktuální informace o provozu, minimálně v ČR ne. A to je podle mého názoru v dnešní době naprosto stěžejší funkce navigace. Je super, že vám ABRP dokonale naplánuje trasu, ale nadšení vás přejde v momentě, kdy vás navede do kolony, což se mi stalo hned dvakrát.
Nevýhodou také je, že je ze všech nejdražší. Můžete jej používat zdarma, ale pokročilejší funkce jako komunikace s vozidlem jsou pouze v placené verzi, která vyjde na 1300 Kč/rok.
Srovnání hlavních parametrů
| Dopravní info | Plánování nabíjení | Aktuální a kompletní databáze nabíječek | Země původu | Cena/rok | |
| Sygic | Ano | Ano, ale nefunguje | Ne | Slovensko | 499 Kč |
| TomTom GO | Ano | Ne | Ano | Nizozemí | 499 Kč |
| TomTom AmiGO | Ano | Ano | Ano | Nizozemí | Zdarma |
| Waze | Ano | Ne | Ano | USA/Izrael | Zdarma |
| Google Maps | Ano | Ne | Ano | USA | Zdarma |
| Mapy.com | Ano (pouze 9 zemí) | Ne | Částečně | Česko | Zdarma/249 Kč |
| Here WeGo | Ano | Ne | Ano | Nizozemí | Zdarma |
| ABRP | Ne | Ano | Ano | USA/Švédsko | Zdarma/1300 Kč |
Kterou vybrat?
Jednoznačnou odpověď nemám. Kdyby ABRP mělo aktuální informace o dopravě, je jasnou volbou. Jenže dneska od navigace opravdu očekávám to, že mi pomůže vyhnout se zácpám. Možnost je používat na samotné navigování nějakou jinou aplikaci, pro mě je v tomhle ohledu pořád králem Sygic, a ABRP na naplánování delších cest dopředu s tím, že výsledek si přenesete do aplikace, která vás má potom navigovat v autě. Někteří to tak dělají, ač tím přicházejí o možnost přeplánování za jízdy, když se vybraná nabíjecí stanice stane aktuálně plně obsazenou.
Pokud bych chtěl pracovat pouze s jednou aplikací, vyberu TomTom AmiGO. Je zdarma, bere ohledy na vaše soukromí, vzniká v Evropě, na což teď v období geopolitické nestability hodně lidí slyší, výrazněji nezaostává při plánování tras a navigování a pokud vynecháme ABRP, má nejpokročilejší podporu pro elektoauta.
Cílem článku nebylo vyčerpávající srovnání. Pokud máte zkušenosti s navigací, které jsem se v článku nevěnoval, nebo víte o zajímavé funkci, která mi ve srovnávaných navigacích unikla, budu rád, když se o to podělíte v komentářích.


Napsat komentář