Consent-O-Matic: kladivo na souhlasy s cookies

Asi nikoho nebaví vyplňovat na každé stránce souhlasy se zpracováním osobních údajů a nastavení pro cookies. Já na to dlouho používal rozšíření „I don’t care about cookies“, ale teď jsem přišel na něco mnohem lepšího.

Nastavovat souhlasy s použitím cookies na každé stránce je otravné asi pro každého. U mě to bylo až do bodu, kdy jsem si řekl: „Ať se tam odklikne cokoliv, hlavně, ať mě to neotravuje!“ Když se objevilo rozšíření do prohlížeče „I don’t care about cookies“, okamžitě jsem jej nainstaloval a začal používat.

Loni ale toto rozšíření koupil od původního autora Avast, který má ve své minulosti kontroverzní sběry dat o uživatelích. U rozšíření, které má z principu přístup ke všemu, co v prohlížeči navštěvujete, je taková změna majitele celkem znepokojující.

Vzniklo několik forků, nad kterými Avast žádnou kontrolu nemá, ale ty pořád mají stejný problém jako původní rozšíření, které už tak nějak vyplývá z názvu: nemáte kontrolu nad tím, co za souhlasy rozšíření nakliká. Zpravidla odsouhlasí všechny, což taky není ideální cesta.

Proto když se objevilo rozšíření Consent-O-Matic, bylo to přesně to, co jsem hledal. Je open-source, vytváří ho lidi z univerzity v Aarhusu, kteří prošli stovky existujících bannerů s nastavením souhlasu ke cookies a na základě toho rozdělili souhlasy do šesti kategorií. Rozšíření vám umožňuje nastavit, jak na jednotlivé kategorie odpovídat. Pokud chcete, aby stránka ukládala cookies, které souvisí s nastaveními a funkcionalitou, můžete si nastavit pouze tuto kategorii a ostatní bude odmítat.

Consent-O-Matic vám taky umožňuje nastavit, jestli se má banner při automatickém vyplňování zobrazit s tím, že se zmenší a přesune do rohu, nebo má být zcela skrytý. Můžete také autorům nahlásit web, na kterém si rozšíření vyláme zuby, což se občas stane.

Pokud chcete, aby za vás odsouhlasování cookies řešilo rozšíření, což si myslím, že je pro zachování psychické pohody naprosto nezbytné, instalujte raději Consent-O-Matic než „I don’t care about cookies“, protože ač je nastavování otravné, pořád by vám na něm mělo záležet. Consent-O-Matic je dispozici pro všechny velké rodiny prohlížečů: Firefox, Chrome a Safari.

Jediné, co mě na Consent-O-Matic mrzí, je, že neexistuje ve verzi pro mobilní Firefox.

14 komentářů: „Consent-O-Matic: kladivo na souhlasy s cookies“

  1. Karel avatar
    Karel

    A existuje něco podobného pro Chrome v mobilu ?
    Tak mi ty vyskakovací okna vadí víc – menší displej

    1. Jiří Eischmann avatar

      Mobilní Chrome rozšíření bohužel nepodporuje. Co jsem o tom našel informace, tak jediné řešení je si nainstaloval jiný, na Chromiu postavený prohlížeč, který rozšíření podporuje.

      1. Honza Grmela avatar
        Honza Grmela

        Docela dobře funguje filtr postavený na pravidel I don’t care, který si můžete zakliknout v libovolném adblockeru. Takže se žádná data nikam nepředávají a funguje to furt stejně.

        1. Jiří Eischmann avatar

          A jde tam nastavit, jak se má v těch formulářích odpovídat? Protože to mi přijde jako stěžejní přidaná hodnota oproti I don’t care about cookies.

        2. jánoší avatar
          jánoší

          To je podle mě čistší řešení, na žádný cookie dialog nereagovatb(pokud už se vůbev nějaký dialog stáhne a zobrazí), neposílat žádný POST, někam, co vy na to?

    2. Peca avatar
      Peca

      Nainstalujte si na mobil Firefox a máte vyřešenou ochranmu soukromí a podporu add-onů i na mobilu.

  2. Martin avatar
    Martin

    Problém je, že si Consent-O-Matic neporadí s těmi více zanořenými (jak třeba u googlu) a tak alespoň v mém případě stejně víc odklikávám, takže návrat k forku „I still dont care about cookies“ a smíření se s akceptací všeho.

    Ale stále si pohrávám s myšlenkou, že bych prostě v prohlížeči zakázal cookies úplně a používáním si postupně tvořil whitelist pro stránky, kde potřebuji/chci zůstat přihlášen (těch zas tolik nebude) nebo tam, kde to způsobuje problémy a vadí mi to (zde mě snad napadají jen košéky v eshopech).

  3. Josef avatar

    Skvele, diky moc. Uz to ve FF mam.

  4. knezi avatar
    knezi

    Díky za tip. Do fennecu (A možná i mobilní Firefox?) se dají některá rozšíření přidat trochu krkolomnou cestou, i pokud nebyla testovaná na mobil, viz zde https://github.com/mozilla-mobile/fenix/issues/17093#issuecomment-1171646280

    1. Jono avatar
      Jono

      Tak už to jde i oficiálně, stejně jako na desktopové verzi přes jejich web s doplňky 🙂

  5. […] Consent-O-Matic. Tohle rozšíření za vás bude automaticky vyplňovat souhlasy s cookies. Umožňuje vám nastavit si, aby se odsouhlasovaly pouze cookies, které jsou potřeba k funkčnosti webu a ukládání preferencí, a ne cookies, které slouží ke sledování. […]

  6. jánoši avatar
    jánoši

    Tohle je ále hodně divné řešení, připadá mi to trochu jako strkáni hlavy do písku nebo pasivní legitimizace.
    Funguje to spolehlivě? Jsou i tak nějaké web y, které bez tohonse nezobrazí? Jako že to nenajde dialog…

    Jednudušší na účelnější je blokovat 1. prohnilé domény jako onetrust.com, privacymanager.com, cmp.*.*/, tím se ani „závadný kód“ nezavleče do prohlížeče, 2. názvy skriptů jako cookieconsent.min.js, /wp-plugins/wp-gdpr-complianz (ale i fingerprint3.js) a 3 .koameticky sotvku ruznych selektorů css .cookiemessage

    Bojim se doby , kdy vznikne api na souhlas a bez potvrzení se web vůbec nezobrazí záměrně.

    Platí legislativa (která je reálně k ničemu), že dokud na nic nekliknu , tak je to jako nesouhlas?

  7. Jono avatar
    Jono

    1) používám ho už přes rok a půl a zatím jsem nenarazil na žádný problém – s čím si doplněk neporadí, to prostě zobrazí uživateli
    2) pokud chcete vyloženě blokování, tak bude stačit uBlock origin se zapnutím některých vestavěných filtrů (Cookie Notices)
    3) jednu chvíli tuhle taktiku (nezobrazit web bez potvrzení) používali mám pocit že Google i Seznam, nevím jestli to dělají pořád
    4) legislativa platí; další věc je, jestli jí weby reálně dodržují

  8. […] Reklamní průmysl dnes o vás sbírá neuvěřitelné množství dat, proto vznikají regulace, které to mají mírnit. Jedním z opatření je, že si weby musí vyžádat souhlas tím, jestli můžou data o vás sbírat a sdílet je s jinými subjekty. Světe div se, většina uživatelů sledování nechce, takže tyto výzvy ve velké míře odmítají a pomáhají jim s tím i automatizované nástroje jako Consent-O-Matic. […]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *