Peníze nebo data!

Reklamní průmysl dnes o vás sbírá neuvěřitelné množství dat, proto vznikají regulace, které to mají mírnit. Jedním z opatření je, že si weby musí vyžádat souhlas tím, jestli můžou data o vás sbírat a sdílet je s jinými subjekty. Světe div se, většina uživatelů sledování nechce, takže tyto výzvy ve velké míře odmítají a pomáhají jim s tím i automatizované nástroje jako Consent-O-Matic.

Bohužel internetová média jsou dnes růkojmím několika provozovatelů reklamních systémů. Nemůžou si moct určovat, jaká reklama a za jakých podmínek se na jejich webech bude zobrazovat. Tyto reklamní systémy je začaly celkem agresivně „motivovat“, aby souhlas se sledováním od svých čtenářů získaly. Odměna za zobrazení „cílené“ reklamy se souhlasem je totiž klidně i desekrát vyšší než za zobrazení „necílené“ bez souhlasu.

Na zpravodajských webech se tak začaly objevovat bannery, které vám dají na výběr mezi souhlasem se sledováním a zaplacením. To zní jako férová nabídka. Až na to, že to férová nabídka není.

Když se podíváte na možnost souhlasu se sledováním, zjistíte, že nejde jen o souhlas pro provozovatele daného webu a případně úzký okruh partnerů, ale o souhlas pro stovky firem, u nichž nemáte prakticky žádný vhled do toho, jak s daty o vás pracují. A myslím si, že ho nemá ani provozovatel daného webu.

Provozovatelé se zaštiťují tím, že souhlas potřebují k tomu, aby vám mohli nabízet cílenou reklamu. Podle mě je ale cílená reklama jen fíkovým listem pro obchodování s vašimi daty s širokou paletou využití. Abyste čtenáři na svém webu nabídli rozumně cílenou reklamu, nepotřebujete jeho data sdílet se 700 firmami. To potřebujete, když chcete jeho data prodat co nejširšímu počtu zájemců s co nejširším polem využití.

Nastávají pak paradoxní situace, kdy si web sice vynutí váš souhlas se sledováním, aby vám zobrazil obsah, ale už si nijak nestěžuje, že máte zapnutý adblocker a že vám tu cílenou reklamu, kvůli které si ten souhlas vyžádal, nemůže zobrazit. Jakoby tím hlavním artiklem nebyla zobrazovaná reklama, ale vaše data.

Nebo máte možnost zaplatit. Třeba Seznam nově chce 79 Kč za měsíc. Ale ne za to, že vám nebude vůbec zobrazovat reklamy, ale pouze za to, že nebude vaše data používat k cílení reklamy. Neznamená to ani to, že data o vás přestane sbírat. Jen se zaváže, že je nebude využívat k cílení. Za to je těch 79 Kč měsíčně.

Pojďme si dát tu požadovanou částku do hrubé perspektivy: celý Seznam v roce 2022 vykázal tržby 5,93 miliard korun. Ve stejném roce také zaznamenala podle NetMonitoru jen homepage Seznam.cz 6,7 milionu měsíčních reálných uživatelů. Když budeme předpokládat, že toto je celkový počet uživatelů služeb Seznamu (velmi pravděpodobně je vyšší), dostaneme se na částku 74 Kč měsíčních tržeb na jednoho uživatele. Částka 79 Kč, kterou Seznam požaduje, tak ve skutečnosti nekompenzuje jen rozdíl v tržbách mezi cílenou a necílenou reklamou, ale kompletně celé tržby společnosti na uživatele a ještě něco k tomu.

Podobně je také u dalších provozovatelů, kteří k tomuto přistoupili. Meta také za Facebook a Instagram bez reklam nasadila částku, která představuje násobky toho, co měsíčně získá z reklamy na jednoho uživatele.

Nejedná se tedy o nějakou vyváženou nabídku, kde si může člověk vybrat, že místo dat poskytne adekvátní kompenzaci v penězích. Částky jsou tak nadstřelené, že to celé jen vytváří dojem nějakého výběru, zatímco jediné, o co reálně jde, je dotlačit uživatele k souhlasu se sledováním, aby se formálně vyhovělo nařízením, ale byznys s prodejem dat o uživatelích pokračoval nerušeně dál.

Normálně bych to zakončil tím, že lidi mají volit nohama a tyto weby nenavštěvovat. To by mělo být to správné tržní řešení. Jenže tady tržní mechanismy moc nefungují. Provozovatelé webů jsou v kleštích a trh s reklamou ovládá globálně pár firem. A od té doby, co mi tchyně volala, jestli má investovat šest tisíc korun do projektu nového Bitcoinu, který v online reklamě propagoval Jakub Prachař, už neberu na odvětví online reklamy žádné ohledy.

Vězte tedy, že všechny tyto bannery jdou jednoduše obejít. Stačí nainstalovat rozšíření NoScript, které vypne JavaScript na dané stránce. To může mít vliv na některé funkce, ale prosté zobrazení stránky to příliš neovlivní a vy se nemusíte upsat krví stovkám firem, které čekají na vaše data. Možná ještě více doporučuji rozšíření Script Blocker Ultimate, protože má jednoduché přidávání na blocklist a příště už na dané stránce nic zapínat nemusíte.

19 komentářů: „Peníze nebo data!“

  1. dusoft avatar

    @sesivanyblog Európska komisia (European Data Protection Board) už akurát rieši túto "možnosť" voľby, takže očakávam čoskoro bye bye takýmto praktikám: https://techcrunch.com/2024/04/17/edpb-consent-or-pay-opinion/

    1. Jiří Eischmann :fedora: avatar

      @dusoft @sesivanyblog Taky si myslím, že je to praktika, která nebude mít dlouhý život.

  2. Zdeněk avatar

    @sesivanyblog On ten seznam subjektů je obrovský, ale ta představa že jsme živený z ilegálního prodeje osobních údajů je úplně mimo.

    Tento seznam obsahuje všechny subjekty, které jsou registrovaní do TCF a nějakým způsobem (popsaným v zásadách Ochrany osobních údajů) se podílí na reklamě, ale vůbec se toho nemusí využívat.

    Já zas nemám důvěru k nějakým doplňkům, které ještě do popisu napíšou "This addon does NOT track user activities same as others" 😀 .

    1. Jiří Eischmann :fedora: avatar

      @zdenekj @sesivanyblog Já v článku nikde nepíšu, že vás živí ilegální prodej dat. Nevkládejte mi do úst něco, co jsem nenapsal.

      Jinak to rozšíření běží lokálně, je celkem jednoduše auditovatelné. Pro mě je mnohem jednodušší důvěřovat mu než udělovat souhlas se zpracováním mých dat stovkám firem.

      1. Zdeněk avatar

        @sesivany @sesivanyblog z toho článku mám pocit že tvrdíte že prodáváme osobní údaje pro zisk, proto ilegální. To opravdu ne. Myslím že ty podmínky prostě jen vyvolávají zbytečnou paniku a o nic dramatického se nejedná.Ve stručnosti, každý uživatel/browser má přiřazen nějaký anonymní identifikátor a ten se přikládá reklamních požadavků. Každý partner má případně nějaké vlastní. Neposíláme žádné adresy, jména ani cokoli citlivého.

        1. Tomáš Znamenáček avatar

          @zdenekj @sesivany @sesivanyblog Ten text netvrdí nic o motivaci Seznamu, jen říká, že kupující jsou ochotni za data platit takové peníze právě proto, že je nepoužívají pouze pro cílení reklamy.

          A sami v podmínkách služby píšete, že například váš partner Xandr používá přesné údaje o geografické poloze. To mně přijde velmi citlivé samo o sobě, ale v kombinaci s dalšími datasety z jiných zdrojů se to určitě dá použít pro deanonymizaci těch dat.

          1. Zdeněk avatar

            @zoul @sesivany @sesivanyblog cílená reklama má prokazatelně lepší výsledky, protože je relevantní. Z toho plyne více konverzí atd. a tedy inzerent (eshop) zaplatí za tu reklamu více, je to prostě dražší produkt. Xandr nám za nic neplatí, od dostane nějaký podíl za dodaný reklamní banner.

            V podmínkách jsou uvedené potenciální způsoby použití. Neznamená to, že pro jedno zobrazení reklamy pošleme 700 partnerům vše co se tam píše.

            Snad jsem takhle stručně vysvětlil reklamu. 😀

          2. Jiří Eischmann :fedora: avatar

            @zdenekj @zoul @sesivanyblog Podívejte se na to z pohledu uživatele: pokud uděluji souhlas se zpracováním 700 firmami pro vyjmenované účely, tak musím počítat s tím, že to bude použité 700 firmami pro ty účely. To je jako bych podepisoval smlouvu s nějakými podmínkami a druhá strana mě chlácholila, že se nemusím bát, že většinu těch podmínek nevymáhá. Logicky podepisujete s tím, že se může uplatnit cokoliv, co je uvedeno ve smlouvě.

        2. Jiří Eischmann avatar

          Je jasné, že se ta data nepředávají ve formě „Toto je od Aničky Novákové z Olomouce“, ale máte tam partnery, kteří jsou známí opravdu hodně detailním targetingem a budováním profilů. Praktický výsledek ve využití je pak hodně podobný. Nakonec je mnohem užitečnější mít anonymní identifikátor spojený s podrobným profilem zájmů a nákupních zvyklostí než znát osobní údaje jako jméno a bydliště. Zároveň ty účely, které jsou u jednotlivých partnerů uvedené, nejsou jen o cílení reklamy. Je tam budování dalších marketingových nástrojů, využití při nastavování dalších služeb apod. Jednotlivé weby to prodávají jako „Souhlaste, abychom vám tady ukazovali reklamu, která vás bude zajímat“, zatímco ve skutečnosti to je „Souhlaste, aby celá síť reklamního průmyslu vás mohla profilovat a využívat to i kdekoliv jinde“.
          Já respektuju to, že je s tím někdo v pohodě, i když se to správně pojmenuje. Já zastávám opačný názor. Takhle rozsáhlé sbírání dat a detailní profilování není dlouhodobě v zájmu spotřebitelů.

          1. Zdeněk avatar

            @sesivanyblog To máte úplnou pravdu. Proto nabízíme možnost odmítnout a kompenzovat ztrátu penězi. Je to blbý, ale nic není ideální. 😀

          2. Jiří Eischmann avatar

            O tom, že je ta cena neadekvátní a že je tam jen pro forma, aby byla formálně nějaká možnost volby, zatímco jejím účelem je lidi dotlačit k tomu souhlasu a vyhovět regulacím, je druhá část článku. Myslím, že ani vy interně v Seznamu neočekávate, že si to za tu nastavenou cenu vybere relevantní množství lidí. Jsou to vaše weby, takže si můžete nastavit částku třeba na milion, dokud to nějaká legislativa nezakáže, k čemuž asi dřív nebo později dojde. Na to máte plné právo. Uživatel má zase plné právo si ve svém prohlížeči vypínat vykonávání skriptů na libovolných stránkách. A o tom je třetí část článku. A tím bychom to měli pokryté. 🙂

          3. Honza avatar

            @sesivanyblog já s článkem souzním, jen ten výpočet mi nepřijde úplně adekvátní.

            Myslím, že libovolné předplatné bude cíleno na aktivní návštěvníky. Z těch sedmi milionů může být docela dost, kteří tam stráví tak málo času, že Seznamu nevydělají téměř nic. Ten zbytek pak bude nutně generovat nadprůměr. Těžko říct, jaké jsou skutečná čísla.

          4. Jiří Eischmann avatar

            To je dobrá připomínka a taky jsem se nad ní zamýšlel, ale myslím si, že vycházet z průměru tady dává smysl. Tohle je nabídka, kterou staví před kohokoliv, i toho, kdo si chce přečíst jeden článek. Navíc to není nabídka, která by se měla nějak vyplácet aktivním uživatelům. Soukromí je nedělitelné. Není to tak, že do přečtení pěti článků měsíčně soukromí řešit nemusím a nad pět článků už bych měl uvažovat o předplatném. Taky to není tak, že žijí jen z předplatného, takže jeden předplatitel musí uživit třeba deset lidí, kteří to používají zdarma. Jejich primární byznys je pořád reklama a u té druhé skupiny vydělávají na ní. A popravdě se zdráhám uvěřit, že těch 79 Kč měsíčně vydělají z reklamy i na aktivnějších uživatelích. To by potom podobná služba napříč online životem stála aktivního uživatele minimálně tisíc Kč měsíčně (Seznam 79 Kč, CNC 99 Kč, Facebook 300 Kč atd atd) a to nevěřím, že z nich dokáže reklamní průmysl nyní vymáčknout. A nezapomínejme na to, že u Seznamu to není poplatek za odstranění reklamy, jen za necílení. Pořád u vás mají příjmy z reklamy, byť nižší z necílené.

          5. Honza avatar

            @sesivanyblog původně jsem chtěl napsat, že z jednoho článku měsíčně toho moc nevytěží, ale oni ode mě vyžadují souhlas s neomezeným těžením dat. To že ho nevyužijí, není můj problém.

            Celá ta nabídka je postavena, že vymění 80 Kč za neomezený souhlas, takže vlastně ten průměr funguje.

        3. stepanzak avatar

          @zdenekj @sesivany @sesivanyblog
          Docela zajímavý článek o tom, co všechno se s těmi daty dá dělat, i když jsou "anonymizována":
          https://telefoncek.si/2023/11/2023-11-26-advertising-kompromat-from-cyber-espionage-companies/

          1. Jiří Eischmann :fedora: avatar

            @stepanzak @zdenekj @sesivanyblog Tohle by měla být povinná četba pro všechny, kteří tvrdí, že jim sledování nevadí, že ho naopak vítají, protože se jim pak ukazuje relevantní reklama místo reklamy třeba na spodní prádlo.

  3. k47 avatar

    @devstory @sesivanyblog tohle na mě vybaflo na mapy.cz a dilema peníze nebo data jsem vyřešil offline mapami z openstreetmap

  4. Josef avatar

    Diky za clanek, to tozsireni urcite pouziju (podobne jako drive doporuceny Consent-O-Matic). Jinak taky se mne nechce prodavat soukromi za pristup, tj. s FB taky pomalu koncim.

  5. […] týdnem jsem psal o bannerech, které teď dávají lidem na výběr, jestli se nechají sledovat nebo zaplatí. Nejnověji se k […]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *