Umělá inteligence a koncentrace bohatství

Dlouho jsem se chystal napsat úvahu o tom, jak technologický pokrok v digitální sféře vede ke koncentraci bohatství. Nakonec jsem se o koncentraci bohatství rozhodl napsat v souvislosti s umělou inteligencí (zdráhám se velké jazykové modely označit za umělou inteligenci, ale pro zjednodušení to budu v tomto článku dělat). Ta totiž tenhle trend pravděpodobně ještě výrazně umocní.

Technologický pokrok v digitálním světě má pro ekonomiku jednu nepříjemnou vlastnost: vede ke koncentraci bohatství. IT řešení až na výjimky neznají hranice. Ten, kdo uspěje, uspěje většinou po celém světě a tržby se koncentrují do pár center.

Staré obchodní modely, které technologický pokrok nahrazuje, měly rozdělení příjmů podstatně distribuovanější. Podívejme se třeba na noviny. Dříve musely mít oči na místě a tedy mít regionální redakce a zahraniční zpravodaje. Klasická distribuce papírových novin zajistila práci také paní v trafice na rohu, pánovi, který jí noviny zaváží z distribučního centra, pošťákovi, který je doručoval na konkrétní adresy. V místě vašeho bydliště toho z peněz, které jste za noviny zaplatili, zůstávalo překvapivě hodně.

Když si dnes pořídíte digitální předplatné novin, nezůstane z toho ve vašem bydlišti nic. Pokud zrovna nemáte za souseda redaktora z oněch novin, protože drtivá většina nákladů jde na tvorbu obsahu a ta je zpravidla koncentrovaná do malého počtu lokalit. Například v Česku valná většina mediálního obsahu vzniká v Praze.

Kdyby ale zůstávalo jen u koncentrace příjmů v rámci země, ono to pokračuje dále. Ani ti tvůrci obsahu totiž nejsou vítězové technologického pokroku v digitálním světě. Klíče k jejich čtenářům totiž drží globální hráči. Lidé dnes totiž obsah konzumují přes sociální sítě, které ovládá primárně Meta, nebo vyhledávají přes vyhledávač, který ovládá Google, nebo přes služby spojené s mobilním telefonem, které ovládá Apple a Google.

Citelná část příjmů z novin tak odteče k těmto globálním firmám. Ať už ve formě platby za dosah, aby si čtenáři k novinám vůbec našli cestu, nebo ve formě dělení se o reklamní příjmy. A to už máme jen několik center ve světě, do kterých se koncentrují peníze, které dřív zůstávaly v lokálních ekonomikách.

Tyhle technologické korporace rády prezentují, jak investují do lokálních ekonomik, ale nedejte se mýlit, jsou to naprosto neporovnatelné peníze s tím, kolik peněz z lokálních ekonomik odešlo k nim. A daně to taky nezachrání. Třeba Google předloni odvedl daň z příjmu v ČR 12 milionů korun, to je naprosto nicotná částka v porovnání s tím, kolik u nás utrží.

Technologičtí giganti jako Google, Meta, Apple, Amazon nebo Microsoft hlásí další a další rekordní tržby a zisky a jejich hodnoty rostou do nebe. Tržní kapitalizace těchto pěti firem se za posledních 10 let zvýšila sedminásobně. V lokálních ekonomikách, kde působí, toho ale mnoho nezůstane.

A jak s tím souvisí umělá inteligence? Má potenciál tenhle trend ještě výrazně prohloubit. Když zůstaneme u toho příkladu s novinami, tak nyní platí, že klíče ke čtenářům drží Google a spol., takže se s nimi musí noviny dělit o kus příjmů. Do budoucna ale tvůrce obsahu už nebudou ani potřebovat. Proč ve výsledcích vyhledávání odkazovat na článek o tom, co navštívit v Praze, když můžou návštěvníkovi rovnou sestavit odpověď (kterou se před tím naučili bezplatně na článcích oněch novin)?

Někde jsem četl odhad, že až Google přejde na odpovědi vyhledávání sestavované umělou inteligencí, klesne organická návštěvnost stránek o 30 % (Pavel Ungr mě v komentářích opravil, že odhady ve skutečnosti mluví o propadu až 80 %). To vytvoří ještě větší tlak na média. Ta budou muset ještě o to víc za dosah, tedy klíče ke čtenářům platit a dále snižovat náklady. Pravděpodobně za pomocí umělé inteligence, která jednomu redaktorovi pomůže vygenerovat násobně více obsahu.

Když pomineme problém kvality a budeme předpokládat, že takto vytvořený obsah bude podobně dobrý (což pravděpodobně nebude), tak je tu pořád ten problém, že z tohoto růstu produktivity redakcí nebude těžit lokální ekonomika, ale bude se opět primárně koncentrovat u pár světových gigantů. Z důvodů, které uvádím v předchozím odstavci, a taky proto, že ony redakce budou velmi pravděpodobně používat AI nástroje právě od těchto gigantů. Umělá inteligence je neuvěřitelně nákladná na vývoj, ale především výpočetní zdroje, takže se bude opět koncentrovat do rukou několika globálních hráčů.

Umělá inteligence bude představovat trh s vysokými bariérami vstupu. Takový trh obecně tíhne k oligopolizaci. Když k tomu přidáte ještě obecnou vlastnost digitálních služeb, které umožňují provoz výrazně koncentrovat (s trochou zjednodušení můžeme říct, že dnes můžete svět obsluhovat z jednoho místa), vznikají nám tu předpoklady pro ještě větší koncentraci bohatství, než jakého jsme byli svědky doposud.

Co s tím? Na to kdybych znal uspokojivou odpověď, tak bych byl kandidátem na Nobelovku, protože to je a ještě bude palčivým problémem, kdy pár vybraných center neuvěřitelně bohatne a periferie zaostávají. Snažím se tohle promítat do svého nákupního rozhodování. Pokud mám srovnatelné produkty, raději si vyberu ten od menšího dodavatele s lokální působností. Dřív jsem třeba nakupoval eknihy v originále na Amazonu, z utracených peněz ale u nás zůstane jen to DPH. Teď si raději tu samou knihu koupím v češtině. Peníze totiž z velké části zůstávají tady: marže obchodníka, marže nakladatele, náklady na překladatele, editora,…

Zároveň ale vím, že takto uvažujících lidí bude vždy menšina a ten trend to nezvrátí. S nástupem umělé inteligence se také může stát, že žádná adekvátní lokální alternativa ani nebude existovat. Když Internet začínal mysleli jsme si, že povede k diverzitě. Každý bude mít příležitost oslovit kohokoliv. Realita je ale spíš pravý opak a Internet se stává propojením miliard lidí ke službám několika. S daty proudí také peníze a s nerovnostmi, které to začíná vytvářet, svět zatím neví, co si počít.

Obrázek k článku ukazuje, co si pod „AI a koncentrací bohatství“ představuje umělá inteligence, konkrétně Dall-e 3.

19 komentářů: „Umělá inteligence a koncentrace bohatství“

  1. Ondrej Sevcik avatar

    @sesivanyblog data a knowledge jsou komodita. Do budoucna bych ocekaval ze vetsina redakci si to bude lepe hlidat a zablokuje pristup AI toolum na jejich web.OpenAI byl puvodne research tool a tak byl natrenovan i na textech chranenych copyrightem. Tim ze to zpristupnili verejnosti nejspis porusili zakon. A stejne to je v pripade vetsiny ostatnich toolu.Uvidime jak dopadnou vsechny soudy kolem AI. To bude rozhodujici pro dalsi vyvoj.

    1. Jiří Eischmann :fedora: avatar

      @ondrejsevcik @sesivanyblog Taky čekám, že to bude znamenat posun k paywallům. Upřímně pokud by měl můj blog primárně sloužit k trénování AI, tak ho asi taky zavřu. Pro peníze to nedělám, ale určitý sociální kredit z toho očekávám. Když to lidem přežvýká AI, aniž by se vůbec dozvěděli, kdo tu myšlenku formuloval, už to pro mě nebude.Ty právní spory s tím můžou ještě hodně zamýchat, uvidíme.

      1. Pavel Machek avatar

        @sesivany @ondrejsevcik @sesivanyblog Uprimne, pokud je nejaky blog tak nudny, ze jeho primarni pouziti je trenovani AI, tak je asi lepsi kdyz zmizi :-). Ty jazykove modely je potreba na necem trenovat, casto se trenuje treba na Ceskem narodnim korpusu (uz 20+ let!), a tvarit se, ze statistika je "odvozene dilo" z pohledu copyrightu… je … no slusny nesmysl a zaroven dobra cesta jak zasabotovat vyvoj veskerych jazykovych modelu. Takze ano, soudy s tim asi muzou zamichat, ale doufam ze budou mit rozum. Jinak… podle me copyright uz dlouho spolecnosti skodi, a bylo by dobre minimalne skrouhnout platnost na neco pricetneho. 14 let by bylo pricetnejsich nez to co je tam ted.

        1. Jiří Eischmann :fedora: avatar

          @pavel @sesivanyblog @ondrejsevcik Tady nejde o to, jestli je ten blog nudný nebo ne. To čtenář ani neposoudí, protože se k němu vůbec nedostane. Proč by na ten blog chodil, když dostane odpověď přímo od Googlu/Mety/Microsoftu/…? A proč bych ho pak psal, když primárním konzumentem budou boti?

          1. Pavel Machek avatar

            @sesivany @sesivanyblog @ondrejsevcik Jak, dostanu odpoved od googlu? Od toho LM fakt nejsou. LM se na blogu uci cesky, gramatiku, a takove veci. Kdyz napisu blog o klikani s konem, prida si tam par poznatku o tom jak se krmi kun. Ale kdyz budu chtit text ktery ma hlavu a patu, tak ho opravdu nebudu dolovat z LM.

          2. Jiří Eischmann :fedora: avatar

            @pavel @sesivanyblog @ondrejsevcik Podívejte se, jakým způsobem to prezentuje OpenAI nebo Google. Před LLM když jste si chtěl zjistit, co navštívit v Praze, našel vám Google nějaký web, kde jste si to přečetl. Web měl návštěvníka, autor kredit. V budoucnu se zeptáte Barta. Ten vám přežvýká, co se naučil na těch webech. Proč byste už na ty weby vůbec měl motivaci chodit? Masový uživatel ji prostě mít nebude.

          3. Pavel Machek avatar

            @sesivany @sesivanyblog @ondrejsevcik Ja nevim co o tom prezentuje Google, ale k tomuhle se LM opravdu nehodi, a az bude masovy uzivatel hledat v Praze eifelovku, uvedomi si to i on.LM je skvelej na preklad, ale na dotazy na fakta fakt ne. Uz vysledky v googlu je potreba brat s rezervou, protoze kdovi ktery … to psal, a ten LM je na tom jeste o hodne hur.A tedy ano, asi by se LM dal pouzit i ve smyslu "tady mas 100 strankovy clanek o klikani kone zkrat to na 5 stranek", ale nahrada toho puvodniho textu to opravdu neni.

          4. Jiří Eischmann :fedora: avatar

            @pavel @sesivanyblog @ondrejsevcik ChatGPT už dnes používá řada lidí na vytváření itineráře na dovolenou a co tak čtu, tak celkem ke spokojenosti. Ty modely se budou zlepšovat.Neříkám, že to nahradí autorský obsah kompletně. Ale ty weby do velké míry spoléhají, že se na ně lidi dostanou přes dotazy na jednoduché věci. Tohle z velké části zmizí. Na mém blogu to dělá cca 50 % návštěvnosti a to mám za těch 17 let vytvořenou celkem slušnou bázi přímých followerů.

          5. Pavel Machek avatar

            @sesivany @sesivanyblog @ondrejsevcik Nevim, tohodle bych se uplne nebal. Rikat lidem ze maji LM pouzivat na zjistovani faktu je od firem nezodpovedne, a myslim ze se to vyresi samo.

            A chapu ze pro nektere druhy webu to bude problem. Zas to mozna prestane motivovat lidi psat clanky "optimalizovane pro vyhledavac" jejichz jedinym cilem je prodej reklamy.

          6. Jiří Eischmann :fedora: avatar

            @pavel @sesivanyblog @ondrejsevcik Nějaký dopad na návštěvnost to bude mít, netvrdím, že likvidační. Jak mám v článku, někde jsem četl, že odhadují, že organická návštěvnost z vyhledávačů klesne v průměru o 30 %. Článek tu myslím sdílel @PavelUngr
            Abych se zpátky vrátil k článku, bude to další prohloubení koncentrace síly/příjmů u těch pár globálních firem, jak moc velký, to je samozřejmě k diskusi.

          7. Jiří Eischmann :fedora: avatar

            @PavelUngr @pavel @sesivanyblog @ondrejsevcik Díky za upřesnění. Asi mě zradila paměť a místo poklesu na 30 % jsem si zapamatoval pokles o 30 %.

          8. Pavel Machek avatar

            @sesivany @sesivanyblog @ondrejsevcik Pro legraci: Jake pamatky stoji za prohlidku v Ricanech?ChatGPTChatGPTMěsto Říčany v České republice má několik zajímavých památek a míst, která mohou stát za návštěvu. Zde jsou některé z nich:Kostel svatého Jiří:Kostel svatého Jiří je významnou dominantou Říčan. Postaven byl v románském slohu v 12. století a později byl několikrát přestavěn.Zámek Říčany:Zámek Říčany je barokní stavba, která byla přestavěna z původní tvrze. Dnes slouží jako kulturní centrum a městská galerie.Socha svatého Jana Nepomuckého:Socha svatého Jana Nepomuckého stojí na náměstí a je jedním z významných historických artefaktů ve městě.Socha svatého Floriána:Další socha, kterou stojí za zmínku, je socha svatého Floriána, která je umístěna poblíž kostela svatého Jiří.Přírodní památka Hrusice:Poblíž Říčan se nachází přírodní památka Hrusice, kde můžete procházet přírodním parkem a užívat si klidného prostředí.Pro aktuální a specifické informace doporučuji navštívit místní turistické informační centrum nebo webové stránky města Říčany, kde mohou být poskytnuty podrobnější informace o památkách a atrakcích v dané lokalitě.(ChatGPT. Najdete co je spatne. LM fakt neni nahrada vyhledavace, a jestli nekdo tvrdi neco jineho, tak keca; nechme evoluci at ho z omylu vyvede).

          9. Jiří Eischmann :fedora: avatar

            @pavel @sesivanyblog @ondrejsevcik ChatGPT není momentálně nejlepší náhrada za vyhledávač, protože často halucinuje, ale podívejte se, co mi dal Bart, který je právě tomu určený. Nejsem odborník na Říčany, ale podle zběžné kontroly je to vše správně a relevantní. Pravděpodobnost, že se proklikám na nějaký web je podstatně menší než u prostého vyhledávání, které mi dá odkazy.

          10. Pavel Machek avatar

            @sesivany @sesivanyblog @ondrejsevcik No, o neco lepsi, nez ChatGPT to je, ale halucinace jsou to porad :-). Ricansky hrad AFAICT nebyl sidlem ceskych kralu. (Plus, Ricany jsou dvoje, coz byl ten hlavni chytak).

            Nevim. Wikipedie je uzitecna, presto je to vlastne shrnuti informaci jinych lidi. Podobne by na tom mel byt LM, kdyby to fungovalo… jenze ono nefunguje.

          11. Pavel Machek avatar

            @sesivany @sesivanyblog @ondrejsevcik A jinak, proc pujdu na blog o konich od Jany Lohrove je proste proto ze vim, ze ma rozum a zachazi slusne s konma. Znam ji a dela to dobre. LM mi vrati slataninu celeho sveta, ktery a) nebude mit hlavu a patu, a b) klidne ke slusnymu zachazeni s konma primicha nejaky poznatky od Clinta Andersona, kterej se ke konim slusne fakt nechova, takze to bude "potencialne nebezpecny" cteni. Byl bych hloupej kdybych se snazil dolovat blogy z LM.Na druhou stranu ano, pokud me zajima kolika let se doziva kun, mozna dava smysl zeptat se LM, a on to tak nejak posbira z celyho sveta. Bez zaruky, ale pro prvni pokus mozna dobry. Ale to je zase zjevne "fair use".

  2. Vít Skalický :fedora: avatar

    @sesivanyblog V poslední době přemítám jak moc správné je, že se LLM učí z cizích textů a pak tento výsledek prodávají. Na jednu stranu by se bez toho zastavil pokrok v tomhle odvětví, ale na druhou tyhle megaspolečnosti používají bez mého svolení můj výtvor, vydělávají na tom peníze a já z toho nic nemám?!Má teda smysl vytvářet nějaký smysluplný obsah na internetu, když na tom ve výsledku vydělá hlavně Google/MS/… a já ne?

    1. Jiří Eischmann avatar

      Vidím to podobně. Nemám problém sdílet, ať už texty nebo kód. Ale žádám aspoň zachování licence a uvedení původního autora. Když člověk na základě přečtení mého článku vytvoří něco vlastního, je to naprosto v pořádku. Když to začne někdo dělat ve velkém automatizovaně, aby shrábl veškerý profit a původním autorům nezůstane ani ten sociální kredit, tak to rovnováhu IMHO dosti nabourává.

  3. Josef avatar

    Diky za zviditelneneni toku tech penez. Nenapadlo me nad tim takto do detailu premyslet a taky si preju, aby penize zustavaly doma v nasi republice. Kdyz clovek kupuje zbozi v kramu muze se podivat, odkud je (druha vec je kde nakupuje, tj. kdo vlastni kram), u virtualnich SW veci to neni tak snadno videt…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *