Před týdnem jsem psal o bannerech, které teď dávají lidem na výběr, jestli se nechají sledovat nebo zaplatí. Nejnověji se k nim přidal hegemon českého Internetu – Seznam. Od mého posledního blogpostu na toto téma došlo ke dvěma událostem: Seznam přišel s řešením, které znemožňuje obcházení banneru pomocí vypnutí skriptů na stránce. No a taky se zakladatel Ivo Lukačovič rozepsal o tom, proč to dělají.
Na začátek se musím přiznat, že titulek je trochu zavádějící. Chápou to. Pořád si myslím, že to předplatné není myšleno jako seriózní byznys model, ale prostě jen způsob, jak uživatele donutit, aby se nechali sledovat, a zároveň vyhovět regulacím. Ale na chvíli budu předpokládat, že to myslí vážně a nevidí zásadní problémy v tom, co nově nabízejí.
Co je na celém tomto cvičení pozitivní, je to, že vyvolává veřejnou debatu o nákladech na tvorbu webového obsahu. Doteď totiž mezi většinou lidí převládal pocit, že weby, kde je volně dostupný obsah, jsou pro ně zdarma. Tyhle bannery i pro ně odkryly fakt, že ve skutečnosti nejsou zdarma, ale platí svým soukromím. A dokonce tomu soukromí daly cenovku.
Minulý týden mi volal tchán, že na něj tyto bannery začaly v prohlížeči vyskakovat a co si má vybrat. To množství sdílených informací s tolika subjekty nevypadá dobře a ta cena je za pár přečtených článků týdně taky vysoká. Vyřešil to odsouhlasením a nainstalováním adblocku, aby se vyhnul sledování. To asi není výsledek, který od toho banneru lidé ze Seznamu očekávají, ale musí počítat s tím, že taková bude reakce nemalé části uživatelů.
Myslím si, že to povede k dalšímu utažení šroubů. Začnou se blokovat lidi s adblockem, přečtení článku bude vyžadovat vytvoření účtu a přihlášení. To povede k technické protireakci ze strany uživatelů, poklesu návštěvnosti a dalšímu poklesu příjmů z reklamy. Tahle spirála k světlým zítřkům firem jako Seznam nepovede a čím dřív si to uvědomí, tím lépe pro ně.
Cenovku dal Seznam také příspěvkům uživatelů. Mapy.cz byly mojí oblíbenou službou. Nahlásil jsem řadu chyb v mapách, přidával nové podniky, nahrál desítky fotografií, napsal mnoho recenzí. Teď vím přesně, jakou mají tyto příspěvky pro Seznam hodnotu – nulovou. Jsem pro ně stejně ztrátovým uživatelem jako někdo, kdo nepřispěje vůbec ničím. Je to pro mě lekce, že přispívat něčím do komerčních služeb nemá smysl. Ty vám to nikdy nevrátí. Na mně je, abych se podle toho zařídil. Ahoj, OSM!
Vraťme se ale zpátky k onomu předplatnému a i nadále předpokládejme, že je myšleno jako seriózní nabídka. Pokud tomu tak skutečně je, tak má jednu zásadní vadu: chcete-li, aby vám lidi platili, musíte z nich v první řadě udělat zákazníky. Byznys Seznamu byl doteď založený téměř výhradně na reklamě. V tomto byznys modelu ale nejsou zákazníky uživatelé, ale inzerenti. Uživatelé jsou v roli produktu, který se prodává inzerentům. Inzerenti jsou na prvním místě, těm se musí služba primárně přizpůsobovat, aby přežila.
Pokud uživatelům za poplatek vypnete cílenou reklamu nebo reklamu úplně, neudělá to z nich zákazníky. Za co si ve skutečnosti necháváte platit, je, že už z nich neděláte produkt. To je ale málo. Pokud mám za nějakou službu platit, očekávám, že bude respektovat moje soukromí, ale zároveň to nemůže být vše, co nabízí. Respektování soukromí je pro takovou službu podmínkou nutnou, nikoliv však postačující.
Každý, kdo někdy převáděl internetové médium nebo jinou službu na placený model, nebo je vytvářel na zelené louce, ví, že to vyžaduje úplně jiný přístup. Na první pohled to není tak rozpoznatelné, ale pokud služby živené přímo uživateli dlouhodobě používáte, vycítíte z toho, že fungují jinak, že zákazníkem je uživatel, kolem kterého se všechno točí. Lidi za takovou službou nepřemýšlí, jak to udělat co nejlepší pro uživatele, ale zároveň jim zobrazit více reklamy, ale prostě jen, jak to udělat co nejlepší pro uživatele. Může to znít jako malý rozdíl, ale ve skutečnosti to je rozdíl zásadní.
Naposledy jsem takový pocit měl, když jsem zkoušel Kagi Search. To je vyhledávací služba, která neprodává inzerci, ale žije z předplatného. I když technicky používá převázně engine Googlu, takže by měla odvést podobnou práci, z používání Kagi Search máte úplně jiný pocit. Pocit, že středobodem jste vy, ne inzerent. Není to o tom, že nezobrazuje reklamy jako Google. Je to o funkcích, nastavení, komunikaci, uživatelském zážitku. Kvůli tomuto jsou lidi ochotní platit si za služby jako Kagi Search.
Jen Seznam se tváří, že vypne reklamy, a bude mít službu, za kterou budou lidé ochotni platit. Ta služba bude dál budovaná a utvářená s tím, že inzerent je skutečným zákazníkem, jen vám individuálně za peníze tu reklamu vypnou. Už nebudete produktem, ale pořád nebudete zákazníkem. Málo, hrozně málo. Pokud by to Seznam myslel s placeným předplatným vážně, vyžadovalo by to z jeho strany fundamentální změnu v tom, jak jejich služby fungují. K tomu se zjevně nechystá a proto si myslím, že to vážně nemyslí.
Napsat komentář