Co Lukačovič a spol. nechápou

Před týdnem jsem psal o bannerech, které teď dávají lidem na výběr, jestli se nechají sledovat nebo zaplatí. Nejnověji se k nim přidal hegemon českého Internetu – Seznam. Od mého posledního blogpostu na toto téma došlo ke dvěma událostem: Seznam přišel s řešením, které znemožňuje obcházení banneru pomocí vypnutí skriptů na stránce. No a taky se zakladatel Ivo Lukačovič rozepsal o tom, proč to dělají.

Na začátek se musím přiznat, že titulek je trochu zavádějící. Chápou to. Pořád si myslím, že to předplatné není myšleno jako seriózní byznys model, ale prostě jen způsob, jak uživatele donutit, aby se nechali sledovat, a zároveň vyhovět regulacím. Ale na chvíli budu předpokládat, že to myslí vážně a nevidí zásadní problémy v tom, co nově nabízejí.

Co je na celém tomto cvičení pozitivní, je to, že vyvolává veřejnou debatu o nákladech na tvorbu webového obsahu. Doteď totiž mezi většinou lidí převládal pocit, že weby, kde je volně dostupný obsah, jsou pro ně zdarma. Tyhle bannery i pro ně odkryly fakt, že ve skutečnosti nejsou zdarma, ale platí svým soukromím. A dokonce tomu soukromí daly cenovku.

Minulý týden mi volal tchán, že na něj tyto bannery začaly v prohlížeči vyskakovat a co si má vybrat. To množství sdílených informací s tolika subjekty nevypadá dobře a ta cena je za pár přečtených článků týdně taky vysoká. Vyřešil to odsouhlasením a nainstalováním adblocku, aby se vyhnul sledování. To asi není výsledek, který od toho banneru lidé ze Seznamu očekávají, ale musí počítat s tím, že taková bude reakce nemalé části uživatelů.

Myslím si, že to povede k dalšímu utažení šroubů. Začnou se blokovat lidi s adblockem, přečtení článku bude vyžadovat vytvoření účtu a přihlášení. To povede k technické protireakci ze strany uživatelů, poklesu návštěvnosti a dalšímu poklesu příjmů z reklamy. Tahle spirála k světlým zítřkům firem jako Seznam nepovede a čím dřív si to uvědomí, tím lépe pro ně.

Cenovku dal Seznam také příspěvkům uživatelů. Mapy.cz byly mojí oblíbenou službou. Nahlásil jsem řadu chyb v mapách, přidával nové podniky, nahrál desítky fotografií, napsal mnoho recenzí. Teď vím přesně, jakou mají tyto příspěvky pro Seznam hodnotu – nulovou. Jsem pro ně stejně ztrátovým uživatelem jako někdo, kdo nepřispěje vůbec ničím. Je to pro mě lekce, že přispívat něčím do komerčních služeb nemá smysl. Ty vám to nikdy nevrátí. Na mně je, abych se podle toho zařídil. Ahoj, OSM!

Vraťme se ale zpátky k onomu předplatnému a i nadále předpokládejme, že je myšleno jako seriózní nabídka. Pokud tomu tak skutečně je, tak má jednu zásadní vadu: chcete-li, aby vám lidi platili, musíte z nich v první řadě udělat zákazníky. Byznys Seznamu byl doteď založený téměř výhradně na reklamě. V tomto byznys modelu ale nejsou zákazníky uživatelé, ale inzerenti. Uživatelé jsou v roli produktu, který se prodává inzerentům. Inzerenti jsou na prvním místě, těm se musí služba primárně přizpůsobovat, aby přežila.

Pokud uživatelům za poplatek vypnete cílenou reklamu nebo reklamu úplně, neudělá to z nich zákazníky. Za co si ve skutečnosti necháváte platit, je, že už z nich neděláte produkt. To je ale málo. Pokud mám za nějakou službu platit, očekávám, že bude respektovat moje soukromí, ale zároveň to nemůže být vše, co nabízí. Respektování soukromí je pro takovou službu podmínkou nutnou, nikoliv však postačující.

Každý, kdo někdy převáděl internetové médium nebo jinou službu na placený model, nebo je vytvářel na zelené louce, ví, že to vyžaduje úplně jiný přístup. Na první pohled to není tak rozpoznatelné, ale pokud služby živené přímo uživateli dlouhodobě používáte, vycítíte z toho, že fungují jinak, že zákazníkem je uživatel, kolem kterého se všechno točí. Lidi za takovou službou nepřemýšlí, jak to udělat co nejlepší pro uživatele, ale zároveň jim zobrazit více reklamy, ale prostě jen, jak to udělat co nejlepší pro uživatele. Může to znít jako malý rozdíl, ale ve skutečnosti to je rozdíl zásadní.

Naposledy jsem takový pocit měl, když jsem zkoušel Kagi Search. To je vyhledávací služba, která neprodává inzerci, ale žije z předplatného. I když technicky používá převázně engine Googlu, takže by měla odvést podobnou práci, z používání Kagi Search máte úplně jiný pocit. Pocit, že středobodem jste vy, ne inzerent. Není to o tom, že nezobrazuje reklamy jako Google. Je to o funkcích, nastavení, komunikaci, uživatelském zážitku. Kvůli tomuto jsou lidi ochotní platit si za služby jako Kagi Search.

Jen Seznam se tváří, že vypne reklamy, a bude mít službu, za kterou budou lidé ochotni platit. Ta služba bude dál budovaná a utvářená s tím, že inzerent je skutečným zákazníkem, jen vám individuálně za peníze tu reklamu vypnou. Už nebudete produktem, ale pořád nebudete zákazníkem. Málo, hrozně málo. Pokud by to Seznam myslel s placeným předplatným vážně, vyžadovalo by to z jeho strany fundamentální změnu v tom, jak jejich služby fungují. K tomu se zjevně nechystá a proto si myslím, že to vážně nemyslí.

20 komentářů: „Co Lukačovič a spol. nechápou“

  1. Marián Kyral avatar

    @sesivanyblog Naprostý souhlas. Místo aby vymysleli něco nového a lepšího, tak přijdou s prodlužováním agónie.

  2. Jiří Eischmann avatar

    Že to zviditelnili, za to jsem jim vlastně vděčný. Chápu, že to pro ně není jednoduché, ale léta tu reklamní hydru, pro kterou je soukromí uživatelů až na posledním místě, pomáhali budovat, takže pokud je to semele, nedojme mě to. Jinak pokud drží špatné karty, tak místo, aby z toho zkoušeli vystoupit a vytvořit nový byznys model, tohle působí jako zdvojnásobení sázky na ten stávající.

  3. tragikomix avatar

    @sesivanyblog přesunul jsem seznam do samostatného kontejneru ve FF. Podobně jako dříve google a fb. To je asi tak vše, co mě napadá, že bych s tím mohl dělat.

    1. Jaroslav Kraif avatar

      @tragikomix @sesivanyblog Ještě třeba nechodit na Seznam.

  4. Jiri R. avatar

    @sesivanyblog @honzajavorek “Jen Seznam se tváří, že vypne reklamy, a bude mít službu, za kterou budou lidé ochotni platit.”
    Seznam právě za ten poplatek ani reklamy nevypne, to je na tom nejkomičtější.

  5. Erwin avatar

    @sesivanyblog já si nemyslíš, že "to že jsme pomáhali budovat Mapy.cz svými příspěvky přišlo vniveč".
    Možná jsme prostě jenom svou pomocí pomohli oddálit to, co se stalo, o několik let. Jakože bez toho, abychom pomáhali Mapy.cz možná by tento model přišel už mnohem dříve.

  6. Jan Bělohoubek avatar

    @sesivanyblog Díky za článek. Zaujaly mě dvě věci: 1) Pan Lukačovič píše, že se nestihlo zavést předplatné bez reklamy – to mi přijde trochu divné. Jako by to vážně nechtěli udělat. 2) když si dá člověk – jen od oka a kupecky, bez složitého počítání dohromady čísla s tím, že prý necílená reklama vynese 30% (max 50%) toho, co cílená, vychází skoro přesně těch 79 Kč ((6mld tržeb)/(4.5 mil users)/12). Skoro by člověk řekl, že takhle k tomu dospěli. Bez reklamy by tedy seznam měl stát cca 110 Kč.

    1. Jan Bělohoubek avatar

      @sesivanyblog Což už není o moc více než těch 79 Kč. Možná testují kolik lidí si je ochotných zaplatit – pokud by nabídli Seznam bez reklam hned, kdo by si koupil za 70% ceny necílené reklamy? Kdyby se náhodou stalo, že by ta množina lidí byla velká, nemělo by to významný vliv i na tržby z reklamy? Není lepší mít skupinu velikosti 100%, i když na 20% nemohu cílit reklamu než skupinu o velikosti 80%? Nebude pak muset to předplatné stát 220, aby se propad vykompenzoval?

      1. Jan Bělohoubek avatar

        @sesivanyblog Omlouvám se za spekulace, ale mě to z tohoto pohledu přijde jako takové zvláštní řízení rizik – nevím, tak jsem vymyslel bezpečnější, postupnou cestu…

        1. Jiří Eischmann :fedora: avatar

          @belohoub @sesivanyblog Těžko říct, proč to dělají. Moje teorie je, že vypnutí reklam vyžaduje úpravy jednotlivých webů, aby to nevypadalo ošklivě jako s adblockem, tak se to opozdilo.
          Co se týče ceny, tak odhaduji, že bez reklam budou chtít minimálně dvojnásobek – 150-200 Kč měsíčně. To je značně přepálená částka, to z reklamy za průměrného uživatele nikdy nedostanou, ale jak jsem psal v tom předchozím blogpostu, ceny jsou nastavené tak, aby spíš odradily, než nalákaly.

          1. Jan Bělohoubek avatar

            @sesivany @sesivanyblog No, mě překvapuje, jak pěkně ta makročísla sedí na tu požadovanou částku 🙂 150-200 je pro průmérného uživatele přepálené. Na druhou stranu záleží jak moc člověk služby seznamu používá a jak chápe, za co platí. Za #denikn take platim kolem 200/měsíc a seznam má teď za #paywall #seznamzpravy nebo #novinky … tam je také nějaká hodnota.

          2. Jiří Eischmann :fedora: avatar

            @belohoub @sesivanyblog Vyloženě předplatitelský produkt jako Deník N za ty peníze stojí, ale to prostě služby Seznamu nejsou. Třeba Novinky jsou rychloobrátkové polobulvární zpravodajství, které jede na počet impresí a tedy zobrazení reklamy. Je to produkt pro inzerenty. Za to chtějí po lidech předplatné jako za Deník N?

          3. Jan Bělohoubek avatar

            @sesivany @sesivanyblog Jasně, chápu. Ale na druhou stranu nějakou hodnotu to má (i ty #novinky) a pak vlastně i záleží jestli vůbec lze nastavit jednu cenu – může to být dost problém. 200 Kč může být adekvátní pro někoho, kdo na seznamu vyloženě "bydlí", ale pro někoho, kdo jen používá mapy je to vážně moc. Nehledě na to, že si tím mohou poškodit ten reklamní byznys, ze kterého teď žijí …

          4. Zdeněk Merta avatar

            @sesivany @belohoub @sesivanyblog Používám jen mapy. Otázka je, jestli za ně budu ochotný takovou částku dávat nebo budu hledat něco jiného.

  7. Erwin avatar

    @sesivanyblog jinak celkově mi to přijde docela smutné ten hype kolem toho. Reklamy tu byly jsou a budou a tbh raději jsem se naučil je vyklikávat a vědět, že inzerenti něco ví, než za používání internetu platit. I když jedu polepenou tranvají, tak spíš jsem rád, že ta reklama mi vlastně zlevnila jízdenku.

    Horší je, když o mně něco ví FB nebo X, kteří to používají přímo proti mně. Google ti nabídne lepší servis, FB ti nabízí příspěvky, které tě právě nejvíc psychicky rozhodí.

    1. Jiří Eischmann :fedora: avatar

      @Erwin_Schroedinger @sesivanyblog Přestava, že zlí FB a Google ta data používají proti vám, zatímco hodný Seznam ne, je dost naivní. Prostudujte si ten seznam těch asi 100 partnerů, s kterými data o vás sdílí, a něco o nich. Někteří jsou známí až extrémně úzkým profilováním a navíc je z těch popisků zjevné, že se informace o vás nepoužívají jen k cílení reklamy a "zlepšování služeb" na webech Seznamu.

    2. Jiří Eischmann :fedora: avatar

      @Erwin_Schroedinger @sesivanyblog Ještě bych doplnil, že vaše přirovnání k reklamám v tramvajích je dosti nepřiléhavé. Přiléhavé by bylo, kdyby dopravní podnik všude nainstaloval kamery, sledoval, každý váš krok, kde nastupujete, kde vystupujete a kdy, s kým se bavíte… a sdílel to s desítkami firem, protože přesně to se děje na webu.
      Problém nejsou reklamy, ale ten sběr dat, který za tím vytvořili. Jestli vám to přijde neškodné, doporučuji k přečtení: https://telefoncek.si/2023/11/2023-11-26-advertising-kompromat-from-cyber-espionage-companies/

  8. Miroslav Buček 🌳 avatar

    @sesivanyblog Seznam? Jediný účel, který u mě plní, je pravidelné pingání a tím detekce, že funguje internet 🙂

    Ale vážně, je to prasárna, za ty peníze mít necílenou reklamu. Být to bez reklam, tak to pochopím. Ale u těchto předplatných mě fascinuje ta přepálená cena. Být to stovka na rok, tak to nikdo neřeší.

  9. VildaVedo :arch: avatar

    @sesivanyblog Kdo dneska používá seznam.cz? Oni těží z dávných uživatelů.

    Nikdo z mladých nezná Seznam.cz, maximálně jako tu divnou stránku na počítači rodičů a hlavně prarodičů.

    Je to relikt minulosti, jako Atlas.cz a centrum.cz

  10. hajda avatar
    hajda

    Porad toste jde. Vypnou a zakazat cookies vsude po seznamech (novibky supery mapy a.d.) zablokovat cmp.seznam.cz, iva.seznam.cz(letos nove, jinak starezname sklik,, c.seznam…. Asi pet domen scripzy dot.js.)

    Ty kolotocare podporovat nebudu .nyni se odkopali

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *