Je léto, cyklistická sezóna v plném proudu a časopis Computer k tomu načasoval článek o tom, jak plánovat cyklovýlety a jak se během nich nechat navigovat. Hned na začátku článku mě zaujal výrok, že „pro plánování jsou zdaleka nejlepší Mapy.cz“. Moje zkušenost je spíše opačná. Rozhodl jsem se tedy napsat článek o tom, s jakými nástroji mám zkušenosti já a nakolik se mi osvědčily. Vzhledem k tomu, že plánování cyklovýletů není exaktní disciplína, vyhnu se prohlášením o tom, co je nejlepší. Zaměřím se spíš na to, jak jednotlivé nástroje pracují a co od nich může člověk čekat.
Pro srovnání jsem si vybral trasu z Brna-Ivanovic na hrad Veveří. Mám tuhle oblast dobře proježděnou, takže dokážu celkem dobře zhodnotit varianty, které mi jednotlivé nástroje nabídnou. Preferovanou variantou je pro mě taková, která vede co nejvíce přírodou, ideálně po nezpevněných cestách, zároveň by se ale měla vyhnout náročným úsekům.
Po zpevněných cestách vás dnes navede kde co. To není těžká disciplína. Těžká disciplína je najít cestu co nejvíce přírodou, ale zároveň nenavést do úseků, kde byste museli nosit kolo na zádech. Srovnání provádím pro zjednodušení na jednom příkladu, ale přijde mi jako dobrý reprezentativní vzorek, protože podobnou zkušenost jsem měl na mnoha dalších.
Mapy.cz
Mapy.cz nabízejí pro plánování cyklotras dva režimy: silniční a horské kolo. Podrobnější nastavení na rozdíl od ostatních nenabízí. Vzhledem k zadání jsem vybral režim horského kola. Bohužel zadání pohybovat se co nejvíc v přírodě a po nezpevněných cestách Mapy.cz splnily ze všech nejhůř. Mapy.cz nemají informace o povrchu trasy, ale mým odhadem více než 90 % navržené trasy vede po zpevněných cestách, především asfaltu. Navíc na začátku trasy vás vede městem po hlavní ulici s celkem velkým provozem. Na konci vás pak vede po hlavní silnici kolem přehrady, i když v okolí existuje řada vhodnějších variant pro horské kolo.
Režim horského kola na Mapy.cz je dle tohoto případu a i mých zkušeností pořád trasování primárně po zpevněných cestách s tím, že na rozdíl od režimu pro silniční kolo, vám nezaručí, že povrch bude vždy zpevněný.
Článek v Computeru navrhuje tento problém obejít tím, že trasy pro kolo budete plánovat v režimu pěší turistiky, který vás udrží v přírodě víc. To je ale podle mě rovnák na ohejbák, s kterým se navíc vystavujete riziku, že opravdu narazíte na úseky, kde ponesete kolo na zádech.
Mapy.cz mají moc pěkné plánování výletů: vyberete bod a řeknete, že chcete výlet třeba na 20 km a Mapy.cz vám výlet vymyslí a ještě ukážou, co můžete po cestě vidět. Pokud si chcete udělat výlet po zajímavých místech a už tolik neřešíte, kudy na kole pojedete, může to být vhodný nástroj pro vás. Pokud chcete mít mnohem více pod kontrolou, jak bude vaše jízda na kole vypadat, poohlédněte si jinde.
OsmAnd
O mobilní aplikaci OsmAnd jsem před časem psal v článku o alternativách k Mapy.cz. Má však také svoji webovou verzi, která slouží k plánování tras z pohodlí domova. Pokud máte předplatné, můžete si výslednou trasu nahrát přes OsmAnd Cloud přímo do mobilní aplikace. Můžete si ale prostě jen vyexportovat soubor GPX a ručně ho naimportovat, kam potřebujete.
OsmAnd se vyplatí, pokud chcete naplno využít data v OpenStreetMap. Ta obsahuje mnohem více informací pro plánování cyklotras než Mapy.cz. Ve značení oficiálních cyklotras se Mapám vyrovnají, naopak k tomu zahrnují mnoho dalších tras z projektů jako Prahou na kole a Brno na kole. Podstatný rozdíl ale dělají informace o samotných komunikacích. OSM obsahuje informace o typu povrchu, jeho hladkosti, pevnosti. Nebo také klasifikaci náročnosti pro jízdu na horském kole. Zvlášť kolem Brna jsou tyto informace velmi dobře doplněné a plánovač, který s nimi pracuje, má mnohem lepší představu, po jakých komunikacích vám trasu plánuje.
OsmAnd považuju za takové „no bullshit“ řešení. Je jednoduchý, nepoužívá žádné extra chystristiky, ale pokud potřebuju naplánovat trasu z bodu A do bodu B a mít nad tím kontrolu, často se uchyluji právě k webovému OsmAnd, protože to v něm zvládnu nejrychleji. Můžu do trasy přidávat průjezdní body, nebo ji prostě přetahovat myší. S tím, jak OsmAnd body následně propojí, jsem obvykle spokojený.
V našem případě můžete vidět, že OsmAnd splnil zadání mnohem lépe než Mapy.cz. Začátek trasuje po vedlejších, převážně nezpevněných cestách tak, jak bych to sám se znalostí okolí vybral. Střed je trasovaný zhruba stejně a v závěru trasu naplánoval přes les a ne po hlavní silnici kolem přehrady.
OsmAnd taky dává mnohem větší možnosti trasování ovlivnit. V režimu kola si můžete vybrat, jestli chcete spíše kopce nebo roviny, jestli preferujete nezpevněné cesty, rychlost nebo bezpečnost. Můžete se vyhnout konkrétnímu povrchu, třeba dlažebním kostkám. Díky OSM dostanete také mnohem podrobnější informace o naplánované trase, nejen její výškový profil.
Strava
Strava je dnes asi nejpopulárnější službou na zaznamenávání a analýzu sportovních aktivit. Velmi dobře se přes ni ale dají plánovat i trasy včetně těch pro kolo. Používá mapy postavené na OpenStreetMap, takže může stavět na stejných informacích jako OsmAnd. Nevyužívá je ale naplno. Povrchy rozlišuje jen na zpevněné a nezpevněné. Na rozdíl od OsmAnd ale může těžit z obrovské databáze zaznamenaných jízd, takže ví, kudy lidé obvykle jezdí. To vizualizuje na tzv. heatmapě, která se vám při plánování zobrazí. Ihned vidíte, které trasy jsou mezi cyklisty populární, a samotný algoritmus to využívá také.
Také Strava nabízí možnosti, jak trasování ovlivnit. Můžete si vybrat, zda preferovat populární nebo nejkratší trasy, zda jet kopci nebo po rovině, zda preferovat nezpevněné cesty.
Musím říct, že z pohledu zadání vybrala Strava snad ještě zajímavější trasu než OsmAnd. V první třetině se víceméně shodují. Jen v jednom úseku vybrala nezpevněnou polní cestu místo vedlejší asfaltové, zcela v souladu se zadáním. Ve středu trasy mě ale protáhla přímo kolem přehrady místo přes sídliště Bystrc, což je zajímavá varianta, kterou Strava našla jako jediná. Poslední třetina je pak s OsmAnd víceméně shodná. Strava hlásí, že jen 15 % trasy je po zpevněných cestách. To je ale určitě chybná informace, protože minimálně polovina úseku lesem nad Brněnskou přehradou je asfaltová lesní cesta. V tomhle poskytuje podstatně přesnější informace OsmAnd.
Povšimněte si, že Strava se snaží o něco podobného jako Mapy.cz: nejen najít optimální trasu podle zadání, ale také ukázat, co můžete po cestě vidět. Strava na to jde tak, že vám v mapě zobrazuje fotky zajímavých míst a výhledů.
Garmin Connect
Garmin Connect jsem do srovnání zahrnul, protože jsem si nedávno hodinky Garmin pořídil a používám je na navigování a zaznamenávání aktivit. Chtě nechtě se tak se službou Garmin Connect potkávám. Ve výchozím stavu používá Google Maps, což je dost nešťastné, protože minimálně v ČR se jedná o zdaleka nejhorší variantu pro plánování cyklovýletů a turistiky. Toto rozhodnutí je o to zvláštnější, že mapy přímo v hodinkách jsou založené na OSM. Naštěstí webový Connect umožňuje na OSM přepnout.
V mnoha ohledech je podobný Stravě. Může se opírat o informace z OSM a k tomu má také navíc obrovskou databázi zaznamenaných tras, čímž může trasovací algoritmy „vytunit“. Stejně jako Strava při plánování rovnou zobrazuje heatmapu s populárními trasami. Celé to ale není tak elegantní a zjevně má Garmin také méně dat z jízd než Strava. Možnosti ovlivnit podobu trasy jsou také omezenější. Můžete vybrat mezi třemi režimy: silniční cyklistika, cyklistika na nezpevněných cestách a horská cyklistika. Pak už si můžete nastavit jen, jestli chcete jet po populárních trasách, nebo po silnicích, nebo tomu nechat volnost.
Garmin Connect splnil úkol pohybovat se přírodou po nezpevněných cestách také velmi dobře. Jako jediný zvolil přejezd přes hřeben Baby, což jde trochu proti zadání vyhnout se náročným úsekům, protože se jedná o velké stoupání, ale zároveň to není žádný extrém, proto to nepovažuji za vážnější chybu. Očividně má lepší informace o tom, co je a co není zpevněné, než Strava (že by více čerpal z OSM?), protože závěrečné třetině se vyhýbá asfaltové cestě, kterou Stravy chybně považuje za nezpevněnou, a volí variantu, která má více nezpevněných úseků.
Cyclers
Na závěr jsem si nechal svůj nedávný objev – Cyclers. Jedná se o mobilní aplikaci od českých vývojářů, která má ale také webový plánovač. Stejně jako všichni ostatní kromě Mapy.cz staví na OSM. Díky tomu může využívat velké množství dat o komunikacích, zajímavě to ale kombinuje s dalšími daty, jako jsou například informace o dopravě, takže vám umožní se vyhýbat úsekům s hustou automobilovou dopravou. A pokud to není možné, alespoň vás na tyto úseky upozorní.
Má opravdu široké možnosti, jak trasování ovlivnit, ale navíc je to uživatelsky přívětivé a není to tak syrové jako v případě OsmAnd. Nabízí hned šest režimů: Easy Cycling, Mountain Biking, Safe Cycling, Gravel Riding, Road Biking, E-Biking.
Dále si můžete vybrat z celkově 11 dopravních prostředků, pokud ten výchozí pro vybraný režim neodpovídá. Můžete si nastavit, jestli se vyhýbat dopravě, jestli preferovat nezpevněné cesty, jestli chcete jet spíše přes kopečky nebo po rovině…
Když jsem zvolil režim horského kola, vyhýbání se dopravě a preferenci nezpevněných cest, dostal jsem trasu na obrázku výše. Začátek trasuje stejně jako Strava, ale Medlánecké letiště objíždí místo po panelové cestě po cestách nezpevněných. Bystrc pak na rozdíl od všech ostatních objíždí z jihu kolem obory Holedná a Pekárny. Trasu lesem nad přehradou pak volí také po nezpevněných cestách.
Trasa v Cyclers je vykreslená v barvách povrchu. Černá reprezentuje asfaltový povrch a vidíte, že na trase je ho opravdu málo. Zbytek jsou odstíny hnědé, které reprezentují různé formy nezpevněného povrchu. Trasa navržená Cyclers by mě samotného nenapadla, ale lákala by mě na projetí ze všech asi nejvíc. Je ale třeba říct, že dělá největší kompromis ve vzdálenosti. Zatímco ostatní trasy jsou mezi 16 a 17 km, tato má skoro 20.
Závěr
Myslím, že ze srovnání žádný jasný vítěz nevychází. Asi nejomezenější z pohledu možností nastavení jsou Mapy.cz a pro horská kola mají také nejhorší trasování. I v tomto režimu jezdí na jistotu po značených cyklotrasách a zpevněných silnicích. Na rozdíl od ostatních nepracují s tolika daty, aby si troufly na víc. Pokud vám ale toto vyhovuje a stačí, tak není důvod po nich nesáhnout. Na rozdíl od ostatních je to komplexní mapová služba, která pokryje mnoho dalších potřeb. Je to příklad univerzála, který je dostatečně dobrý v mnoha věcech, ale v ničem nevyniká.
Webový OsmAnd oceníte, když potřebujete naplánovat trasu, mít nad tím kontrolu, dostat solidní výsledek a rychle exportovat do GPX. Z tohoto důvodu volím OsmAnd velmi často. Žádné wow funkce kromě podrobných informací o trase, které má díky OSM, ale nečekejte.
Strava a Garmin Connect jsou si podobné. Kromě plánování individuálních tras nabízí doporučení na trasy od jiných uživatelů. Pokud nemáte vůbec představu, kam vyrazit, může vám toto pomoct. Strava mi přijde, že to nabízí v pěknějším kabátku a víc dotažené, takže pokud nemáte zařízení od Garminu asi není důvod volit Connect před Stravou.
Na Cyclers je pak vidět, že je to na rozdíl od ostatních specialista na cyklistiku. Nabízí nejširší možnosti, naplno využívá data z OSM a zajímavě s nimi pracuje. Unikátní je pak to, že pracuje s daty o hustotě dopravy, takže při trasování bere v úvahu také to, kolik aut po dané silnici jezdí. Pokud už ale máte jasnou představu, kudy chcete jet, a potřebujete jen doladit detaily a trasu vytvořit, vyplatí se sáhnout po něčem jednodušším a přímočařejším jako OsmAnd.
Je také třeba říct, že ačkoliv je webový plánovač zdarma bez omezení, plánování v mobilní aplikaci je v bezplatném tarifu omezené do podoby demoverze, která jen ukazuje možnosti, ale nedovolí vám je využít. Předplatné mi ale přijde nastavené na velmi rozumné úrovni (390 Kč/rok nebo 990 Kč doživotně).
Těch možností, jak plánovat výlety na kole, je ale podstatně víc. Proto budu rád, když do komentářů napíšete, co používáte vy a proč, a doplníte tak tipy z článku.
Napsat komentář