Reklamní průmysl dnes o vás sbírá neuvěřitelné množství dat, proto vznikají regulace, které to mají mírnit. Jedním z opatření je, že si weby musí vyžádat souhlas tím, jestli můžou data o vás sbírat a sdílet je s jinými subjekty. Světe div se, většina uživatelů sledování nechce, takže tyto výzvy ve velké míře odmítají a pomáhají jim s tím i automatizované nástroje jako Consent-O-Matic.
Bohužel internetová média jsou dnes růkojmím několika provozovatelů reklamních systémů. Nemůžou si moct určovat, jaká reklama a za jakých podmínek se na jejich webech bude zobrazovat. Tyto reklamní systémy je začaly celkem agresivně „motivovat“, aby souhlas se sledováním od svých čtenářů získaly. Odměna za zobrazení „cílené“ reklamy se souhlasem je totiž klidně i desekrát vyšší než za zobrazení „necílené“ bez souhlasu.
Na zpravodajských webech se tak začaly objevovat bannery, které vám dají na výběr mezi souhlasem se sledováním a zaplacením. To zní jako férová nabídka. Až na to, že to férová nabídka není.
Když se podíváte na možnost souhlasu se sledováním, zjistíte, že nejde jen o souhlas pro provozovatele daného webu a případně úzký okruh partnerů, ale o souhlas pro stovky firem, u nichž nemáte prakticky žádný vhled do toho, jak s daty o vás pracují. A myslím si, že ho nemá ani provozovatel daného webu.
Provozovatelé se zaštiťují tím, že souhlas potřebují k tomu, aby vám mohli nabízet cílenou reklamu. Podle mě je ale cílená reklama jen fíkovým listem pro obchodování s vašimi daty s širokou paletou využití. Abyste čtenáři na svém webu nabídli rozumně cílenou reklamu, nepotřebujete jeho data sdílet se 700 firmami. To potřebujete, když chcete jeho data prodat co nejširšímu počtu zájemců s co nejširším polem využití.
Nastávají pak paradoxní situace, kdy si web sice vynutí váš souhlas se sledováním, aby vám zobrazil obsah, ale už si nijak nestěžuje, že máte zapnutý adblocker a že vám tu cílenou reklamu, kvůli které si ten souhlas vyžádal, nemůže zobrazit. Jakoby tím hlavním artiklem nebyla zobrazovaná reklama, ale vaše data.
Nebo máte možnost zaplatit. Třeba Seznam nově chce 79 Kč za měsíc. Ale ne za to, že vám nebude vůbec zobrazovat reklamy, ale pouze za to, že nebude vaše data používat k cílení reklamy. Neznamená to ani to, že data o vás přestane sbírat. Jen se zaváže, že je nebude využívat k cílení. Za to je těch 79 Kč měsíčně.
Pojďme si dát tu požadovanou částku do hrubé perspektivy: celý Seznam v roce 2022 vykázal tržby 5,93 miliard korun. Ve stejném roce také zaznamenala podle NetMonitoru jen homepage Seznam.cz 6,7 milionu měsíčních reálných uživatelů. Když budeme předpokládat, že toto je celkový počet uživatelů služeb Seznamu (velmi pravděpodobně je vyšší), dostaneme se na částku 74 Kč měsíčních tržeb na jednoho uživatele. Částka 79 Kč, kterou Seznam požaduje, tak ve skutečnosti nekompenzuje jen rozdíl v tržbách mezi cílenou a necílenou reklamou, ale kompletně celé tržby společnosti na uživatele a ještě něco k tomu.
Podobně je také u dalších provozovatelů, kteří k tomuto přistoupili. Meta také za Facebook a Instagram bez reklam nasadila částku, která představuje násobky toho, co měsíčně získá z reklamy na jednoho uživatele.
Nejedná se tedy o nějakou vyváženou nabídku, kde si může člověk vybrat, že místo dat poskytne adekvátní kompenzaci v penězích. Částky jsou tak nadstřelené, že to celé jen vytváří dojem nějakého výběru, zatímco jediné, o co reálně jde, je dotlačit uživatele k souhlasu se sledováním, aby se formálně vyhovělo nařízením, ale byznys s prodejem dat o uživatelích pokračoval nerušeně dál.
Normálně bych to zakončil tím, že lidi mají volit nohama a tyto weby nenavštěvovat. To by mělo být to správné tržní řešení. Jenže tady tržní mechanismy moc nefungují. Provozovatelé webů jsou v kleštích a trh s reklamou ovládá globálně pár firem. A od té doby, co mi tchyně volala, jestli má investovat šest tisíc korun do projektu nového Bitcoinu, který v online reklamě propagoval Jakub Prachař, už neberu na odvětví online reklamy žádné ohledy.
Vězte tedy, že všechny tyto bannery jdou jednoduše obejít. Stačí nainstalovat rozšíření NoScript, které vypne JavaScript na dané stránce. To může mít vliv na některé funkce, ale prosté zobrazení stránky to příliš neovlivní a vy se nemusíte upsat krví stovkám firem, které čekají na vaše data. Možná ještě více doporučuji rozšíření Script Blocker Ultimate, protože má jednoduché přidávání na blocklist a příště už na dané stránce nic zapínat nemusíte.
Napsat komentář